Defecte FA950 versterker (wederom operationeel)

Wat hang jij aan het andere eind van de kabel? Alle over voor-, eind- en geïntegreerde versterkers hier.

Moderator: Moderators

Yde

05 okt 2017, 09:39

Zoals ik in het draadje "nieuwe aanwinsten" al aangaf heb ik een FA950 versterker als bouwpakket thuisgekregen.
Ik wist dat de versterker defect was maar niet dat deze volledig uitelkaar lag en alle schroeven misten.
Gelukkig heb ik in de loop der jaren de schroeven bewaard van sloop componenten en met deze schroeven heb ik de versterker weer inelkaar kunnen zetten!

De volgende storing doet zich nu voor als ik de versterker aanzet.

Alle ledjes op het front van de bronkeuze gaan aan en branden zwak, de lampjes boven de ledjes van de betreffende bron branden echter niet waar ik de bronselector ook naartoe draai.
Wat me wel opvalt is dat de ledjes onder de lampjes wel iets feller gaan branden waar ik met de bronkeuze naar toe draai.
Wanneer ik b.v. de bronkeuze op de stand CD zet en er een geluidsbron op aansluit is er geen weergave?
Als ik de volumeknop iets opendraai is er een zacht krakend geluid uit de luidsprekers te horen (ook te horen via de hoofdtelefoon aansluiting), draai ik de volumeknop iets verder open dan slaat de versterker in de beveiliging en vallen de relais voor de eindtrappen af. Draai ik de volume weer naar 0 dan komen de relais voor de eindtrappen ook weer in.
Ik heb alle transistors in de eindtrappen doorgemeten en allen zijn in perfect werkende conditie (geen sluitingen).

Volgens mij moet het probleem dan ook worden gezocht in de PCB voor de bronkeuze.
In een ander draadje had ik iets gelezen over een tweetal IC welke als ze defect zijn een krakend geluid kunnen produceren.
Dit zijn IC Q561 en Q562 LC7821, ook IC Q563 LC7824 kan verdacht zijn.

Het verklaard echter niet waarom de versterker in zijn beveiliging gaat wanneer de volumeknop opengedraaid word.
Ergens moet er een overbelasting of kortsluiting zijn.

Is er iemand die bekend is met het bovenstaande probleem en me misschien verder op weg kan helpen?
Laatst gewijzigd door Yde op 01 feb 2018, 20:10, 4 keer totaal gewijzigd.
movieman

05 okt 2017, 09:46

Heb je de µP al getest? Zie SM hoe dat moet...

Heb je de bruggen achter op de versterker aangebracht?

Kijk de spanningsregelaars en stekkertjes na, soldeerwerk...
Yde

05 okt 2017, 10:07

Hoi Movieman,

Nee de uP had ik nog niet getest, ik heb een origineel SM bij de versterker gekregen en zal deze eens doorlezen.

Ook de bruggen voor de processor missen, dit kan natuurlijk van invloed zijn dat er geen weergave is, maar het verklaard niet waarom de versterker in zijn beveiliging gaat bij het opendraaien van de volumeknop.

Ik zal de gehele PCB eens gaan doorsolderen, dit hielp ook bij de CD951.
Wat me wel opvalt is dat de koellichamen van de spanningsregelaars onder de koelpasta zitten, waarschijnlijk is er al iemand voor mij aan het knoeien geweest.

De vorige eigenaar heeft geen verstand van elektronica en heeft de versterker ongezien naar mij gestuurd, ook hij wist niet dat het een bouwpakket was :(

Het is hier nu toch rotweer dus ik heb nu alle tijd om eens rustig ervoor te gaan zitten :wink:
movieman

05 okt 2017, 10:31

Die bruggen zijn absolute noodzaak anders krijgt de eindtrap geen audiosignaal.

Het DC-beveiligingsrelais schakelt niet in als er met de spanningen iets niet klopt, ik vermoed dat er een dikke groene weerstand in de spanningsrails van de eindtrap hemelen is.

Kan ook zijn dat de ruststromen niet meer kloppen omdat-ie pas bij hoger volume in de beveiliging springt.

Slecht soldeerwerk kom je tegen bij de netschakelaar, netconnectoren, stekkertjes van het frontpaneel, draadbrugjes onderin en de spanningsregelaar(s) op de hoofdprint. Kijk alles goed na...
Yde

05 okt 2017, 10:51

De ruststromen kloppen, ik meet 15mV na een minuut.
Ik heb de bruggen overbrugt met een RCA kabel en heb nu audio via de hoofdtelefoon aansluiting in stereo met de source direct toets ingedrukt zolang ik geen andere knoppen aanraak!
Nog steeds geen audio over de eindtrappen en de bronkeuze lampjes doen het nog niet.

De versterker gaat vanmiddag uitelkaar en ik soldeer alles even goed door (ben ik wel even zoet mee).

Ik blijf het vreemd vinden dat alle ledjes van record onder de bronkeuze lampjes zwak branden behalve waar ik een externe bron op aangesloten heb, die brand feller?
movieman

05 okt 2017, 11:03

Als de stekkertje van het frontpaneel los zitten dan gaat-ie de gekste dingen doen...
Yde

05 okt 2017, 11:09

De versterker staat nu wat langer aan en ook de bass, treble en balance potmeters werken weer, zij het met een hoop gekraak.
Ook alle aansluitingen van de bronnen zijn getest en alle ingangen werken :D

Vanmiddag gaat het front eraf en het busje IPA staat al klaar :wink:
movieman

05 okt 2017, 12:22

De relais moet je vervangen. Ze zijn een bron van (bekende) storingen. Kijk goed naar de spoelspanning en pas deze aan indien nodig.
Yde

05 okt 2017, 12:47

De relais heb ik inmiddels vervangen, op A werkte het linker kanaal niet en op B het rechter kanaal.
De diverse stekkerverbindingen heb ik opnieuw gesoldeerd en er is nu geen gekraak meer te horen :)

De lampjes voor de bronkeuze werken nog niet maar het schakelen tussen de ingangsbronnen wel.

Verder doet de versterker alles weer wat hij doen moet.
Ik probeer zo dadelijk nog of de digitale ingangen ook nog werken.
movieman

05 okt 2017, 13:07

De versterker heeft geen DAC dus je zult niks horen! Het digitale gedeelte schakelt en geeft signalen door, that's it.

Ik vermoed dat de lampjes gewoon kaduuk zijn.
Yde

05 okt 2017, 13:22

Vandaar dat ik niets hoor :lol:

De lampjes zijn inderdaad allen stuk incl. het processed lampje allen 12V - 75mA.
Met een universeel meter kan ik zien dat er spanning op staat.

Nieuwe zijn inmiddels besteld.

Met de 22AH489 passieve luidsprekers klinkt de versterker zeer krachtig en de eindtrappen worden niet eens warm :)

Heeft er iemand toevallig nog 8 zwarte torx schroefjes voor de montage van de zijkanten van de kap aan de versterker?
Ik heb nu zilveren Philips schroefjes en dit staat niet bij de FA950 en de rest van de set.
movieman

05 okt 2017, 13:30

Heb je geen sloop-dcc900 op de stapel staan? Daar zitten genoeg schroefjes in.

De XDA-trap is redelijk efficiënt en zuinig, "maar" 300W dacht ik. :lol:
Yde

05 okt 2017, 13:46

Dat is inderdaad zuinig :lol:

Ik heb nog 1 DCC900 staan voor de sloop dus kom nog 4 tekort :wink:

Het is blijkbaar normaal dat de ledjes onder de bronkeuze lampjes zwak blijven branden, zodra je met de record select toets gaat spelen zie je de betreffende ledjes feller oplichten.
movieman

05 okt 2017, 14:45

Normaal denk ik niet. Is een massaprobleempje zeer waarschijnlijk... Er zou aan de linkerkant een draadje van het frontpaneel naar het chassis moeten gaan (oogje zit onder een schroefje). Soms zitten de pootjes van IC's of connectoren op het frontpaneel aan één kant los in het soldeer dan krijg je ook van die verschijnselen, het moet dan net de massapin zijn dan heb je de ellende.
Yde

05 okt 2017, 14:48

Het draadje zit nog aan het chassis vast maar misschien heeft het te maken met de defecte lampjes?
Plaats reactie