Vuurwerkgeluid in TA8000

Wat hang jij aan het andere eind van de kabel? Alle over voor-, eind- en geïntegreerde versterkers hier.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RonnieVespa

16 aug 2017, 17:20

Dag audioliefhebbers.

Zoals ik al een keer gemeld heb ben ik de trotse bezitter van een Erres TA8000 receiver.
Helaas, na een tijd niet gebruikt te zijn komt er op het linkerkanaal, onafhankelijk van de volumestand, een oorverdovend kabaal dat het midden houdt tussen donderen en vuurwerkgekraak/knallen. De speaker heeft het gelukkig overleefd.
Ik dacht zelf aan 1 van de grote voedings/bufferelco's maar zou het ook in de eindtrap kunnen zitten?
Ik dacht dat een transistor niet 'een beetje' stuk kon zijn zoals een elco. :think:
Vind het zonde want deze receiver klonk als een klok, erg mooi en ook het ontvangstgedeelte was erg goed.
Graag jullie deskundige mening hierover.
Alvast bedankt, groetjes..
Het begon met een oud setje 544's....
snameroc

16 aug 2017, 17:29

De bufferelkos zijn voor beide kanalen dus als daar iets mee is dan hoor je het in beide kanalen.
mae

16 aug 2017, 17:53

Een zwartpoottor kan dit veroorzaken (niet omdat het transistorkristal zelf stuk is maar omdat het zilver (of eventueel ander materiaal) van de aansluitdraden kruipsporen vormt), maar bijvoorbeeld ook een tantaalcondensatortje, een slechte soldering en met een heel kleine kans een gewone elco. Je zou een optische inspectie kunnen doen, dan zijn in elk geval de zwartpoottoren wel goed herkenbaar.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

22 aug 2017, 11:22

Dit zit waarschijnlijk op een van de twee driver printjes en zoals MAE ook al zegt, het zal een zwartpoottor zijn. Je kunt de twee driver printjes eens verwisselen, dan verplaatst het probleem waarschijnlijk naar het andere kanaal en weet je zeker dat je de locatie gevonden hebt.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
RonnieVespa

29 aug 2017, 17:32

Reuze bedankt voor jullie tips! :clap:
Ik ga het nauwkeurig bekijken/meten/reinigen en eventueel de driverprintjes omwisselen.
Laat wel even weten hoe het afloopt, altijd leuk denk ik maar zo.
(Sorry voor de verlate reactie, wegens ziekte kon ik ff niet.)

Groetjes Ronnie.
Het begon met een oud setje 544's....
Plaats reactie