Vraag over relais in de FA-930

Wat hang jij aan het andere eind van de kabel? Alle over voor-, eind- en geïntegreerde versterkers hier.

Moderator: Moderators

zenilygy

Vraag over relais in de FA-930

Berichtdoor zenilygy » ma mar 12, 2018 12:09 pm

Beste mensen,

Ik heb een vraag over de relais in de FA-930.

Daar zitten 3 relais in.

2 stuks op de staande printplaat die volgens mij schakelen op de speakers A + B.

en 1 op het liggende board. maar ik hoor dat relais niet schakelen? moet deze schakelen als je de versterker aanzet? als ik de A + B speakers uitschakel en ik schakel dan de versterker in dat hoor ik niks schakelen, wel als ik de speakers A + B aanzet dan hoor ik wel klikken.

Maar ik ben dus even nieuwsgierig naar die 3e relais zeg maar die op het liggende print zit of je deze moet horen schakelen bij het aanzetten van de versterker.

Er komt namelijk geen geluid meer uit mijn versterker. ook niet via de hoofdtelefoon. Ik heb verder geen sluiting gemaakt of andere gekke dingen maar het gebeurde wel eens eerder dat er geen geluid direct uitkwam alleen na een tijdje dan hoorde je een brom en kwam het geluid er opeens in maar nu dus helemaal niet meer.

Ik zit zelf dus te denken aan die 3e relais omdat ik die niet hoor schakelen. of is dat een protectie relais en schakelt die alleen in als je teveel vermogen geeft of bij sluiting op de speakers?

Turbo.d
Contacteer:

Re: Vraag over relais in de FA-930

Berichtdoor Turbo.d » ma mar 12, 2018 12:51 pm

Ik zit met ongeveer hetzelfde; heeft deze versterker het eerder wel gedaan :?:

En hoe moet je de versterker aanschakelen, bij mij moest ik altijd de selector knop aanraken, wat bij de FA931 niet het geval is.

Gr
Marcel
| O""""O | http://www.Briebelbus.nl | O""""O |

movieman

Berichtdoor movieman » ma mar 12, 2018 12:52 pm

Hoi,

Probleem in deze versterkers is vaak het soldeerwerk wat hier en daar los zit. Ik adviseer je om hem niet meer in het stopcontact te steken om ergere (onherstelbare) schade te voorkomen.

Het relais wat je noemt, zou je moeten horen klikken, het is een beveiligingsrelais inderdaad, het spreekt niet aan als er een gelijkspanning op de uitgangen staat of als er andere foute dingen aan de hand zijn.

In deze apparaten moet je de relais sowieso vervangen omdat de contactpuntjes meestal zijn geoxideerd, ingebrand of versleten.

In het ergste geval is er iets stuk in de eindtrap, dit moet je gaan onderzoeken met een schema erbij... Als het te ingewikkeld is voor je dan kun je een elektronicus bij jou in de buurt vragen om ernaar te kijken...

@ Turbo: de FA931 heeft toch ook touch-control...

Turbo.d
Contacteer:

Berichtdoor Turbo.d » ma mar 12, 2018 1:03 pm

Bij mijn 931 is de touch alleen actief uit standbye, niet vanaf schakelaar aan/uit.

Bij de 930 altijd touch. Dus wijzing geweest :?:
| O""""O | http://www.Briebelbus.nl | O""""O |

movieman

Berichtdoor movieman » ma mar 12, 2018 1:08 pm

Is me nog nooit opgevallen maar je zult vast gelijk hebben... :mrgreen:

zenilygy

Berichtdoor zenilygy » ma mar 12, 2018 2:15 pm

Ik heb het kapje van de relais afgehaald en als ik deze met een kleine schroevendraaier indruk zeg maar dus omhoog duw zodat hij contact maakt dan hoor ik wel op 1 kanaal geluid. op het andere kanaal hoor ik wel wat tikjes als ik met de hand het relais in en uitschakel, dus het beveiliging relais.

Kun je mij aangeven welke contactpuntjes van het soldeerwerk bekend staan om hun losse contacten?

zenilygy

Berichtdoor zenilygy » ma mar 12, 2018 2:52 pm

Als ik trouwens het brugje wat van de volume print naar de print loopt met alle tulpstekkers eraf trek en ik schakel hem uit zie ik wel het ralais klikken, maar hij klinkt bij aanzetten dan nog steeds niet in alleen bij uitschakelen zie ik hem dan even trillen. Er zit een soort van printplaat brugje wat van de printplaat met de tulp connectors naar de volumeknop loopt.

movieman

Berichtdoor movieman » ma mar 12, 2018 7:06 pm

Je mag een beveiligingsrelais NOOIT overbruggen of handmatig bedienen!!! De kans is namelijk groot dat je de complete eindtrap opblaast. Ik zei ook: NIET meer aansluiten.

De hele versterker moet nagesoldeerd worden anders blijf je bezig...

Yde

Berichtdoor Yde » ma mar 12, 2018 9:03 pm

Als ik het goed heb hebben de relais een spoelspanning van 36V gelijkspanning. Deze relais zijn naast dat ze duur zijn moeilijk te krijgen, je kunt ze vervangen voor 24V exemplaren maar dan moet er wel een zenerdiode van 6,8V/3W voor geplaatst worden (tip van Movieman). Dit heb ik inmiddels al een aantal malen toegepast en werkt perfect. Het is altijd verstandig om de printen eens goed na te solderen want de soldeerkwaliteit is niet erg geweldig. Relais die niet inschakelen of heel moeilijk heeft verschillende oorzaken, ik vervang ze sowieso altijd voor Finder relais. In 9 van de 10 gevallen is het relais gewoon defect, probeer de contacten niet op te poetsen of iets dergelijks want na een aantal keren schakelen vallen ze gegarandeerd weer uit.

zenilygy

Berichtdoor zenilygy » di mar 13, 2018 10:42 am

Het probleem is gelukkig opgelost!

Er zitten op de printplaat waar ook dat beveiliging relais opzit ook 3 transistors.

Ik wil heel graag een foto mee uploaden maar hij blijft zeuren dat het bestand te groot is, hij is maar 256kb maar goed.

Ik zal hem proberen te omschrijven, het zijn 3 rechtopstaande transistors met een gaatje erin. ze zitten met 3 pootjes vast op de print. Je herkent ze snel omdat er een gat inzit.

Deze worden volgens mij ook erg warm en zaten alle 3 los bij mij! ik heb ze alle 3 opnieuw aan gesoldeerd en nu werkt alles weer perfect! Ook heb ik even alle pin verbindingen die wat in het voorpanel gaan en waar de knik zit naar de speaker aansluitingen opnieuw aan gesoldeerd.

Hij werkt weer perfect!

zenilygy

Berichtdoor zenilygy » di mar 13, 2018 11:16 am

Als ik het goed heb hebben de relais een spoelspanning van 36V gelijkspanning. Deze relais zijn naast dat ze duur zijn moeilijk te krijgen, je kunt ze vervangen voor 24V exemplaren maar dan moet er wel een zenerdiode van 6,8V/3W voor geplaatst worden (tip van Movieman). Dit heb ik inmiddels al een aantal malen toegepast en werkt perfect. Het is altijd verstandig om de printen eens goed na te solderen want de soldeerkwaliteit is niet erg geweldig. Relais die niet inschakelen of heel moeilijk heeft verschillende oorzaken, ik vervang ze sowieso altijd voor Finder relais. In 9 van de 10 gevallen is het relais gewoon defect, probeer de contacten niet op te poetsen of iets dergelijks want na een aantal keren schakelen vallen ze gegarandeerd weer uit.
Ook niet als je het oude relais openmaakt (kapje bovenop verwijderen) dan schoonmaken met contactspray?

Maar die relais staan hier gewoon in de webshop te koop toch?

movieman

Berichtdoor movieman » di mar 13, 2018 3:46 pm

NOOIT contactspray gebruiken in audio/video apparatuur! Als de contacten zijn versleten dan zijn ze versleten, niet klooien maar nieuwe relais erin, voor 8 euro ben je klaar.

Yde

Berichtdoor Yde » di mar 13, 2018 5:30 pm

Ik zal hem proberen te omschrijven, het zijn 3 rechtopstaande transistors met een gaatje erin. ze zitten met 3 pootjes vast op de print. Je herkent ze snel omdat er een gat inzit.
Dit zijn volgens mij de spanningsregelaars!

Je kunt foto's plaatsen met een bestandsgrote van maximaal 128Kb.

Remi

Berichtdoor Remi » zo mar 18, 2018 12:25 am

... je kunt ze vervangen voor 24V exemplaren maar dan moet er wel een zenerdiode van 6,8V/3W voor geplaatst worden ...
Dat mag wel een 12V zener zijn hoor. 3W is prima
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"

movieman

Berichtdoor movieman » zo mar 18, 2018 9:52 am

Remi, dit is niet verstandig. Ik heb het één en ander gemeten. Met een 12V-zener zouden de relais maar 19V krijgen. :ugeek:

Terug naar “(Voor) versterkers”