Reverse engineering Cd-speler LED-display (NSM4x02)...

Van tekentafel tot soldeerbout, in deze afdeling is alle ruimte voor eigen ontwikkeling van audio gerelateerde apparatuur. Schema's tekenen, print ontwerpen, componenten kiezen, printplaten etsen of laten maken.

Moderator: Moderators

MGf
Contacteer:

Re: Reverse engineering Cd-speler LED-display (NSM4x02)...

Berichtdoor MGf » do nov 03, 2016 10:16 pm

Er is (was?) toch een chipje wat deze functie ook uit kan voeren?
De Micrel MM5450 lijkt te kunnen worden gebruikt.

Er zijn wel wat meer hobbyisten die zich eraan hebben gewaagd:
http://www.diyaudio.com/forums/digital- ... splay.html
Genoeg te vinden.
Klopt, die is er. Echter die stuurt alle leds separaat aan, dus kan ik geen gebruik maken van een optisch gelijkend 4-in-1 display.
Het lijkt mij leuker om het al eerder gebruikte IC met een juist display proberen te combineren. Blijf je nog bijna origineel ook.
Maar dit is ook een nette oplossing natuurlijk.
Het originele display hergebruiken? Dat is in theorie mogelijk, maar praktisch gezien niet te doen. Je zit met ruim 32 leds. Daar moeten dan allemaal draadjes aan want dit IC stuurt elke LED separaat aan. :shock:
Maak niet uit , hebben allemaal het zelfde probleem ,
Alleen de pin layout is anders bij de "A" versie
Dat ook, maar ook de dubbele punt vs de decimaal punt. Wat er verder aan seriele data anders is, ga ik nog uitzoeken. Heb nu een CD202 gedemonteerd en een paar draden eruit laten komen. Heb ook nog een CD350 waarbij ik hetzelfde ga doen.
Die had ik al gevonden, maar voor wie interesse heeft, wel handig om die oplossing te bekijken.
Allemaal op basis van de 1-op-1 vervanger (Micrel MM5450).
de heren zijn bekend met de aansturing in v2000 recorders? door in de tijd snel wisselend slechts delen van het volledige display aan te sturen (ik meen per cijfer apart) kon men met veel minder datalijnen toe. je ziet dat mooi als je met een digitale camera zon recorder bekijkt dan zie je door interferentie (strobe effect) de cijfers om en om oplichten. In werkelijkheid gaat dat te snel voor onze ogen dus lijkt het statisch. Uiteraard wordt dat allemaal gedaan door een van de microprocessors in de VCC (lichtjaren vooruit in 1980) maar dat zou zon truccenchippie als wat jullie gebruiken ook wel kunnen neem ik aan.
Kijk maar eens in een vroege manual daar staat de werking van het display in beschreven.
Da's dus hoe dat multiplexing of matrix aansturen werkt:
Om het makkelijk uit te leggen een plaatje:
Afbeelding
Bron: https://sites.google.com/site/hobbyelek ... led-matrix

Ik heb wel wat videootjes van mijn test opstelling, maar die zijn niet traag genoeg om het effect te zien.
Die ga ik wel weer even opbouwen en een videootje van maken. Dan is het mooi te zien hoe het display heel snel één voor één een digit aanstuurt. :D
~ Mark ~
Soldeerbout, schroevendraaiers en een hamer.

MGf
Contacteer:

Berichtdoor MGf » vr nov 04, 2016 12:59 am

Even snel een filmpje gemaakt en geupload:

Het eerste gedeelte met een softwarematige vertraging in het updaten van de displays. Het tweede deel zonder die vertraging. :D
Dit dus puur ter illustratie hoe ik het LED display "matrix" aanstuur.
~ Mark ~

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » vr nov 04, 2016 3:53 pm

de heren zijn bekend met de aansturing in v2000 recorders? door in de tijd snel wisselend slechts delen van het volledige display aan te sturen (ik meen per cijfer apart) kon men met veel minder datalijnen toe. ...
Ja beste Grom, multiplexing, daar hadden we het over. :wink:
Zo een display heeft 7 streepjes (segmenten) plus vaak een of soms meer decimale punten. Dus 7+ leds. In het display hangen die ledjes al met een pootje aan elkaar. Welke kant van de led dat is hangt af van het type display: ca of cc. Common anode of common cathode.

Bij vier "cijfers" oftewel vier displays heb je dus 4*(7+1) ledjes bij een decimale punt. Dat zijn 32 leds en als je die handig in een matrix zet door alle segmenten aan elkaar te hangen, kun je die met 8+4 lijnen aansturen.
Daarom hadden we het over minimaal 12 poorten van de microcontroller.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

MGf
Contacteer:

Berichtdoor MGf » za nov 05, 2016 12:11 am

Het projectje heeft plotseling een interessante en positieve wending gekregen....

Waarvan ik altijd dacht dat de standaard 6 analoge (D/A) poorten alleen maar voor analoge toepassing inzetbaar was, blijkt dat deze ook zonder problemen als digitale outputs werken.
Dus weer terug naar de tekentafel en voila.... een werkend display....
Er zitten nog wat foutjes in de code, dus daar ga ik binnenkort nog even voor zitten... :D
~ Mark ~

MGf
Contacteer:

Berichtdoor MGf » zo nov 06, 2016 10:40 pm

De foutjes in de code zijn eruit!
Ik liet mij "project" even aan Ruben zien en zijn toch nog even naar de code gaan kijken en al vertellende kwam ik achter de fout.
Door een iets andere manier van bytes "nummeren", doet het display nu precies hetzelfde als het originele model.

Een videootje van het prototype van de NSM4002:

Het NSM4202A type (met meer pootjes) vraagt helaas meer outputs voor het aansturen van meer LEDs.
Dus daarvoor zal ik toch een andere Atmel of iets soortgelijks moeten gebruiken.

Dezelfde prints voor beide wordt wel erg complex (afmetingen en pinouts zijn ook erg verschillend)
Dus lijkt het me handiger om het project in twee delen op te knippen.
Laatst gewijzigd door MGf op ma nov 07, 2016 10:32 am, 1 keer totaal gewijzigd.
~ Mark ~

THCyclist

Berichtdoor THCyclist » ma nov 07, 2016 9:55 am

Jammer dat ze niet groen zijn zeg. Of desnoods blauw; geel filter ervoor en je hebt groen.
Geloof niet dat je van rood naar groen kan filteren.

MGf
Contacteer:

Berichtdoor MGf » ma nov 07, 2016 10:28 am

Ik heb wel groene displays gevonden, maar die gingen per 50 stuks, dus voor test maar even twee rode gekocht. :)
~ Mark ~

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » ma nov 07, 2016 1:47 pm

Ik wil me wel op die "volledige" versie werpen, omdat ik daar toch al mee bezig was.
maar ik wil jou Mark (MGf) ook niet in de wielen rijden, dus hou ik me even op de vlakte.

Over die groene displays: ik kan displays die per 50 gaan niet vinden, wil je even een linkje posten? Dan kan ik zien of die bruikbaar zijn in mijn oplossing.

MGf
Contacteer:

Berichtdoor MGf » ma nov 07, 2016 10:06 pm

Ik wil me wel op die "volledige" versie werpen, omdat ik daar toch al mee bezig was.
maar ik wil jou Mark (MGf) ook niet in de wielen rijden, dus hou ik me even op de vlakte.

Over die groene displays: ik kan displays die per 50 gaan niet vinden, wil je even een linkje posten? Dan kan ik zien of die bruikbaar zijn in mijn oplossing.
Als je je eigen versie wilt maken, ben je natuurlijk helemaal vrij om dat te doen.
Ik heb nu een andere arduino besteld waarmee ik waarschijnlijk ook de NSM4202A kan simuleren.
Ik weet nog niet of ik met deze, relatief goedkope Atmel Atmega328 verder ga voor de NSM4002 of dat ik uiteindelijk toch voor beide varanten de 32u4 ga gebruiken.

Welke chip zou jij ervoor gaan gebruiken?

Die displays heb ik ooit op Aliexpress of Alibaba gezien, moet even kijken of ze nog wel te vinden zijn.
Die waren volgens mij hetzelfde als die ik nu in het rood heb, dus twee rijen van 7 pennen, standaard 0,1" raster, 0,4" afstand (IStandaard IC maat), common cathode.
~ Mark ~

Thomas
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Thomas » di nov 08, 2016 9:25 am

Super gaaf initiatief, heren!

Dit onderwerp is hier al vaker voorbij gekomen maar het vergt toch enige ontwikkeltechnische kennis om zoiets na te maken. Onze franstalige buren hebben een mooie oplossing gefabriekt met het Micrel MM5450 IC. Wel aan de prijs...

Een print layout is ook al eens door een handige hobbyist gemaakt en openbaar beschikbaar gemaakt. Je kunt ze zelfs direct bestellen! Alleen even de onderdeeltjes nog erop plakken.

Overigens is er verschil tussen de NSM4002 en de NSM4202 en dat heeft iets te maken met de data invoer, meen ik ooit eens te hebben gelezen.....
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!

MGf
Contacteer:

Berichtdoor MGf » di nov 08, 2016 9:44 am

Dank je wel Thomas!
Persoonlijk vind ik die oplossing niet zo heel mooi.
Het vraagt het gebruik van vier losse 7-segment displays en twee leds voor de dubbelepunt (wordt alleen gebruikt in de NSM4202).
De daarin gebruikte "moderne" 7-segment displays hebben afgeronde segmenten, dat doet voor mij afbreuk aan het oorspronkelijk uiterlijk van de cd-speler.

Ik heb nog niet de seriële data van de NSM4202 bekeken, wel is het zo dat dat display 4 extra leds aanstuurt in plaats van 2 in de NSM4002.
Ik ga binnenkort even de data uit een cd350 met de logic analyzer bekijken.
~ Mark ~

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » di nov 08, 2016 12:04 pm

...
Ik heb nu een andere arduino besteld waarmee ik waarschijnlijk ook de NSM4202A kan simuleren.
Ik weet nog niet of ik met deze, relatief goedkope Atmel Atmega328 verder ga voor de NSM4002 of dat ik uiteindelijk toch voor beide varanten de 32u4 ga gebruiken.

Welke chip zou jij ervoor gaan gebruiken?
Ik wil een ATmega 328, of een Pic gebruiken. Intussen ben ik ook al bij een Arduino Mini uit gekomen, die kost RUC een habbekrats en is klein genoeg.
In feite is het lood om oud ijzer, het moet eenvoudig na te bouwen en betaalbaar zijn. Anders blijf je met het spul zitten.

Die afgeronde displays vind ik net geen probleem. Zo zie je maar...

MGf
Contacteer:

Berichtdoor MGf » ma nov 21, 2016 1:30 pm

Even een update...

Ik heb de data voor de NSM4202 door de logic analyzer gehaald. De data ziet er inderdaad wel anders uit. Iets lastiger om goed te interpreteren met de software, maar dat moet kunnen.
Vooral ook omdat de decimale punten gebruikt worden voor de diverse leds. Daar moet ik even een handigheidje voor verzinnen, maar dat lukt vast wel.

Ik dacht ook groene led-displays te hebben gevonden, maar helaas niet wat ik zoek.
Die afgeronde displays vind ik net geen probleem. Zo zie je maar...
Will, als je interesse hebt, mag je ze van me overnemen, dit zijn ze:
Afbeelding
Het zijn 12 pins displays. De dubbele punt is aan te sturen, de decimaal punten lijken hier niet te zijn aangesloten.
~ Mark ~

esgigt

Berichtdoor esgigt » ma nov 21, 2016 2:46 pm

De Arduino-versie van Fotohuis zag er ook wel aardig uit tijdens de meet...

met een arduino nano lijkt het mij goed in te bouwen.
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)

MGf
Contacteer:

Berichtdoor MGf » ma nov 21, 2016 4:40 pm

De Arduino-versie van Fotohuis zag er ook wel aardig uit tijdens de meet...

met een arduino nano lijkt het mij goed in te bouwen.
Dan heb ik die helemaal gemist.... :( Ik was er ook maar dat display helemaal niet gezien.

Ik gebruik op dit moment inderdaad ook een nano voor de simulatie van de NSM4002
~ Mark ~

Terug naar “Ontwikkeling en Design”