Toonregeling voor 209 MK-II

Van tekentafel tot soldeerbout, in deze afdeling is alle ruimte voor eigen ontwikkeling van audio gerelateerde apparatuur. Schema's tekenen, print ontwerpen, componenten kiezen, printplaten etsen of laten maken.

Moderator: Moderators

Thomas
Site Admin
Contacteer:

07 aug 2016, 12:57

Om het overzichtelijk te houden, maak ik voor het toonregel-gedeelte van de nieuw te bouwen voorversterker een apart topic. We gaan voor een tweeweg toonregeling gebaseerd op het actieve Baxandall type. Ook is een loudness-knopje gewenst, waarvan het schemaatje in principe 1 op 1 kan worden overgenomen uit het schema van de oude 22AH209. Niet volume afhankelijk maar je kunt niet alles hebben. En niet te vergeten, een defeat of direct functie om de toonregeling te overbruggen voor wie dat wil.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Thomas
Site Admin
Contacteer:

07 aug 2016, 13:23

Ik gooi direct deze even in de groep. Een actieve Baxandall waar ook volume, balans en loudness reeds in zijn verwerkt. Naar aanleiding van eerdere opmerkingen van Esgigt over hoogohmige potmeters (ruis) zie ik dat daar wellicht iets aan moet worden veranderd. Echter, dan zullen ook andere componentwaarden veranderen.
Bijlagen
super-tone-control-circuits.jpg
Thomas Baur
esgigt

07 aug 2016, 14:43

Thomas schreef:Ik gooi direct deze even in de groep.....
Goed initiatief, Thomas. Inderdaad, als hoogohmige potmeters eruit gaan, moeten componentwaarden aangepast worden. Gelukkig zijn dat geen onlineaire verbanden.

hier staan ook wat formules : http://sound.westhost.com/dwopa2.htm
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
Thomas
Site Admin
Contacteer:

07 aug 2016, 22:14

Dat is inderdaad een heel mooie website waar ik al veel op heb gelezen. Zeer veel theorie, achtergrond en formules! Niet mijn sterkste kant maar ik doe mijn best :)

Voor het rekenen aan een Baxandall toonregeling vond ik deze handige "calculator":

http://www.geocities.jp/dgb_studio/bax_calc_e.htm
Thomas Baur
Will
Contacteer:

08 aug 2016, 15:28

Hier staat een TSC een klein programmaatje dat een aantal passieve toonregelingen kan simuleren.
De passieve Baxandal staat onder "James"

http://www.duncanamps.com/tsc/

Jammer genoeg is er geen simulatie voor actieve baxandall bij. Voor eens met de invloed van de componenten op de curves van een toonregeling te experimenteren, werkt het echter heel verhelderend.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

09 aug 2016, 21:23

Erg leuk en interessant, Will! Leuk om eens met componentwaarden te stoeien en zo de respons te beïnvloeden.

Aangaande het ontwerp van een Baxandall toonregeling las ik deze analyse van een Baxandall simulatie en een puntje dat hier wordt aangehaald is de nogal variërende ingangsimpedantie wanneer de regelaars worden bediend. Er word daarom geadviseerd om een ingangsbuffertje te gebruiken en dat is ook wat Texas Instruments doet in hun ]TL074 gebaseerde Baxandall ontwerp dat alweer uit 2000 stamt maar waaraan vast niet heel veel veranderd is.

Wat betreft componentwaarden, Esgigt, zit ik te kijken wat er gebeurt wanneer ik de potmeter waarden (redelijk hoogohmig in een klassieke Baxandall) verander en ik vraag me af of het geheel dan nog wel goed blijft werken en de hoog en laag regeling elkaar niet teveel gaat beïnvloeden.
Thomas Baur
esgigt

09 aug 2016, 21:27

Thomas, ik had daar ook al over nagedacht... lijkt me beter om voor de Baxandall een opamp te zetten, dat geeft een redelijk constante en lage impedantie.. Dan heb je voor ieder kanaal een dual opamp nodig voor de toonregeling.
Dus een opa2134 (of 5532) per kanaal
esgigt

09 aug 2016, 21:34

baxandall.jpg
Maar dan met OPA2134 of 5534 ipv de TL1028. Anders wordt het wel een erg dure hobby :wink:
Will
Contacteer:

09 aug 2016, 22:06

Ik raad jullie aan om in de Elektuur van juli het artikel iBaxandall eens te lezen. Dat geeft veel info over de invloed van de waarden van componenten op ruis EN vervorming. Wat gunstig is voor de ruis blijkt ongunstig voor de vervorming.

En omdat jullie het nogal perfectionistisch aanpakken (dat mag hoor :wink: ) is dit best een opsteker.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
ChromeMaximaII

09 aug 2016, 22:36

Thomas schreef:een puntje dat hier wordt aangehaald is de nogal variërende ingangsimpedantie wanneer de regelaars worden bediend. Er word daarom geadviseerd om een ingangsbuffertje te gebruiken
Kijk maar eens hoe dat in de 209 is gedaan. Niet-inverterend en daarmee zijn die impedantieveranderingen niet zichtbaar voor de signaalbron. Scheelt een extra versterker.
AH209_ToneAmp.gif
esgigt

10 aug 2016, 00:30

ChromeMaximaII schreef:Kijk maar eens hoe dat in de 209 is gedaan.
Ik zal een dezer dagen eens kijken hoe het in de simulator performt (maar met reguliere opamp)... ziet er op eerste gezicht niet slecht uit.
esgigt

10 aug 2016, 09:58

Overigens kun je je met betrekking tot het 209 schema afvragen wat duurder is: 2 opamps of twee goede niet polaire condensatoren (en het effect op de geluidskwaliteit)
Harry

10 aug 2016, 10:20

esgigt schreef: 2 opamps of twee goede niet polaire condensatoren (en het effect op de geluidskwaliteit)
Welke van deze twee oplossingen heeft qua geluidskwaliteit jouw voorkeur? Er wordt ook gesproken over een tone-defeat schakelaar, die zou in het eerste geval dan eigenlijk ook de extra opamp moeten overbruggen :?
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
esgigt

10 aug 2016, 10:53

Harry schreef:
esgigt schreef: 2 opamps of twee goede niet polaire condensatoren (en het effect op de geluidskwaliteit)
Welke van deze twee oplossingen heeft qua geluidskwaliteit jouw voorkeur? Er wordt ook gesproken over een tone-defeat schakelaar, die zou in het eerste geval dan eigenlijk ook de extra opamp moeten overbruggen :?
Het effect op de geluidskwaliteit is afhankelijk van het type condensator dat erin gaat (bi-pol tot MKP). Maar dat neemt ook weer extra plaats in. Aangezien de condensatoren in de feedback-loop zitten, heb ik er op het eerste gezicht een beetje moeite mee, immers kan ik niet direkt inschatten wat het effect is onder de afkapfrequentie van die dingen op het geheel.

Mijn voorkeur ten aanzien van toonregeling in het algemeen heb ik al eerder duidelijk gemaakt (ik verfoei die dingen), maar als het toch moet, neig ik naar een gebufferde versie.

Tone-defeat. Feitelijk overbrugt die de hele Baxandall die 0db versterking oplevert. Dan is het prettig als er voor de baxandall een buffer zit die de volumeregeling van de geluidsbron (impedantie) loskoppelt. Het toepassen van de tone-defeat heeft dan geen effect op signaalsterkte en frequentie karakteristiek.

Ja, iedere (opamp) buffer heeft ook zijn prijs in vervorming en ruis. Zolang de versterking in de buurt van de 1x zit, speelt dat echter in de meeste gevallen nauwelijks een rol.
Harry

10 aug 2016, 11:28

esgigt schreef:Ja, iedere (opamp) buffer heeft ook zijn prijs in vervorming en ruis. Zolang de versterking in de buurt van de 1x zit, speelt dat echter in de meeste gevallen nauwelijks een rol.
Dat neem ik direct van je aan. Het lijkt dan alleen zo vreemd op papier met ingedrukte tone-defeat schakelaar, eerst een opamp als buffer en dan direct door naar de volgende opamp. Vandaar mijn opmerking
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Plaats reactie