Frontje maken met belettering

Van tekentafel tot soldeerbout, in deze afdeling is alle ruimte voor eigen ontwikkeling van audio gerelateerde apparatuur. Schema's tekenen, print ontwerpen, componenten kiezen, printplaten etsen of laten maken.

Moderator: Moderators

movieman

Re: Frontje maken met belettering

Berichtdoor movieman » vr aug 05, 2016 12:09 pm

Ik weet van niks... :whistle:

Bapakpinter
Contacteer:

Berichtdoor Bapakpinter » do aug 18, 2016 2:26 pm

Vanochtend naar een Printshop geweest waar ik eerst telefonisch had gevraagd of zij op Overheadsheets afbeeldingen konden printen met een laser printer.
Kon volgens de medewerker, stick met de .pdf files in de PC gestoken en vervolgens ging die medewerker aan de gang.
De eerste afdrukken waren geheel blank. :( :(
Andere printmachine-combinatie gekozen (zo'n trein met apparaten van bijna twee meter lang) en opnieuw Laser printen gemaakt.
Ziet er nu wel goed uit.
Het enige wat mij opviel is dat de transparante sheets vrij dik zijn en (door de hitte) lichte kreukels vertonen.
De sheets liggen nu "vlak" te worden ?
Op een gladde, vlakke ondergrond en dan plank met een paar loodzware gewichten er op.
Twee sheets gemaakt, de ene tekst met een transparante achtergrond, de ander tekst met een licht grijs geprinte achtergrond.
Gemaakt met PS CS3, twee frontjes op 1 A4
Daarna eens kijken of de Grom methode (achterkant kleur spuiten, Photo plakspray er op en dan op ondergrond :think: plakken ook lukt.
Tot zover, ruud
Bijlagen
Front grijs en blank 01 web.jpg
22RH541, GA212, B5X84A, N2214, N4418, AR9199, RS9197, AG2100, VR620, CD439, CD1006, B5X04A, PM2151, PM2154, L4X05T, L4X95T en nog wat
http://www.jendela.nl

Fotohuis
Contacteer:

Berichtdoor Fotohuis » do aug 18, 2016 5:41 pm

Dat zit er goed uit Ruud!
http://www.svema.info
Analoog ingesteld. Dynavox TPR-3 5670W buizen voorversterker, Dynavox ET-100 met Teufel Ultima 20 Mk2. N4504, N4450, N2521, 312, 222 draaitafels + GP401/412 MKII Shibata. CD204. NAD C352, C422, C521BEE met FB820-22RH544/79R.

cyrano

Berichtdoor cyrano » do aug 18, 2016 5:42 pm

Dan moet je toch eens uitkijken naar de juiste overhead sheets. Of de juiste print shop, natuurlijk.

Ik gebruikt nl. deze methode vroeger veel, met een eigen laserprinter, maar wel met goede sheets, dus laserprint proof. En die kwamen er altijd vlak uit, zonder enige rimpeling. Ik ben benieuwd of je ze vlak krijgt.

Merk wel dat in die dagen overhead sheets overal zeer algemeen waren en het dus ook niet moeilijk was ze te vinden.

Als ik zelf op zoek moest gaan, zou ik de Rank Xerox papier winkels proberen (als die tenminste nog bestaan). Die hebben er verstand van, hebben veel voorraad, kunnen snel bestellen en zijn zeker niet de duurste.

Er zijn ook laserprinters die met druk werken ipv hitte om de toner te "fusen". Die zijn natuurlijk beter. Rank maakte die vroeger ook. Hoe 't vandaag zit, weet ik niet.

Fotohuis
Contacteer:

Berichtdoor Fotohuis » do aug 18, 2016 5:53 pm

Ik gebruikte deze methode vroeger ook voor presentatie's op overhead sheets en een projector. Inderdaad sheets van Xerox, zo door de laser printer en inderdaad gewoon vlak.
Analoog ingesteld. Dynavox TPR-3 5670W buizen voorversterker, Dynavox ET-100 met Teufel Ultima 20 Mk2. N4504, N4450, N2521, 312, 222 draaitafels + GP401/412 MKII Shibata. CD204. NAD C352, C422, C521BEE met FB820-22RH544/79R.

Thomas
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Thomas » do aug 18, 2016 7:15 pm

Ik begrijp dat bij deze methode de bedoeling is om de overhead transfers op het apparaat te plakken? Dan zou je ook direct een transparante sticker kunnen laten printen wellicht.

Wat ik ook wel eens gehoord heb, is om in spiegelbeeld af te drukken op zo'n sheet (of op iets anders) en dan vervolgens met de strijkbout die afdruk weer direct over te brengen op een apparaatfrontje. Heeft iemand dát al eens gedaan? Zo werden vroeger volgens mij ook printplaten wel eens zelf gemaakt...

Edit: deze vond ik op Jijbuis, ook een heel gave methode!

https://www.youtube.com/watch?v=VwxKE63QkMI
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!

Fotohuis
Contacteer:

Berichtdoor Fotohuis » do aug 18, 2016 7:22 pm

Klopt, met afwrijfsymbolen. Ik heb vroeger met succes zo veel printplaten gemaakt. Ook veel op kalkpapier, daarna transparant maken met spray en dan op een fotogevoelig gemaakte print (met UV) belichten, ontwikkelen met Natriumhydroxide en daarna etsen met Ijzer(III)chloride. Met de hand boren, fluxen en dan alles solderen.

ChromeMaximaII

Berichtdoor ChromeMaximaII » do aug 18, 2016 8:01 pm

Wat ik ook wel eens gehoord heb, is om in spiegelbeeld af te drukken op zo'n sheet (of op iets anders) en dan vervolgens met de strijkbout die afdruk weer direct over te brengen op een apparaatfrontje. Heeft iemand dát al eens gedaan? Zo werden vroeger volgens mij ook printplaten wel eens zelf gemaakt..
Klopt, heb ik zo wel eens gedaan, maar niet echt succesvol. Het overbrengen van de toner met de strijkbout is lastig reproduceerbaar en hou je allemaal open spikkels over in het eindresultaat. Vooral ook omdat je op zo'n transparant geen echte goede zwarting hebt. Maar met de 'grofstoffelijke' Elektuurprinten uit de 70'er en 80'er jaren werkte dat wel. :)

Bapakpinter
Contacteer:

Berichtdoor Bapakpinter » do aug 18, 2016 8:55 pm

Hallo Thomas,
het afdrukken van tekst etc direct op een stikker gaat prima, maar het nadeel is dat je de tekst dan kan beschadigen op den duur.
Bij de "omgekeerde " methode is de tekst beschermd doordat deze in spiegelbeeld bedrukte tekst aan de achterkant zit van de folie.

Over het maken van printjes, daar hielp mijn vrouw mij altijd mee .
Met zo'n inkt-pen uit een passerdoos tekende zij direct op het koper met zwarte fietsenlak.
Daarna etsen, inderdaad met ijzer chloride, bruine vlekken op het aanrecht.
Dat was nog voordat ik op de HTS Haarlem in dienst trad (1974).
Mijn vrouw was/is ook handig met het bedraden door middel van wire wrappen.
Ik maakte een lijstje met van pennetje 01 naar pennetje 23 en zij maakte de verbinding.
Ik heb nog een aantal van die voetjes met die vierkante pennen op voorraad.
ruud
Laatst gewijzigd door Bapakpinter op do aug 18, 2016 9:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
22RH541, GA212, B5X84A, N2214, N4418, AR9199, RS9197, AG2100, VR620, CD439, CD1006, B5X04A, PM2151, PM2154, L4X05T, L4X95T en nog wat

Fotohuis
Contacteer:

Berichtdoor Fotohuis » do aug 18, 2016 9:12 pm

De sticker methode gaat wel alleen moet je daarna met plastic spray een extra beschermlaagje opbrengen.

Thomas
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Thomas » do aug 18, 2016 9:16 pm

Ik had vanavond niks te doen :roll: dus maar eens gestoeid met die thinner-aceton-methode. Afdruk met de laserprinter op goedkoop 75 grams papier, uiteraard in spiegelbeeld. Uitknippen, vast plakken op een aluminium frontje voor een in ontwikkeling zijnd project :lol: en de achterkant inwrijven met een keukenpapiertje met Thinner. Diverse dingen geleerd:

Niet teveel Thinner, dan gaat de afdruk doorlopen
Niet te hard drukken, dan gaat de afdruk doorlopen
Niet te weinig Thinner, dan laat de afdruk niet los van het papier
Niet te zacht drukken, dan laat de afdruk niet los van het papier.

Al bij al een behoorlijk geknutsel en geknoei waar je vast handigheid in kunt krijgen. Na een half vel Hifi logootjes te hebben verknipt en versmeerd, is er één acceptabel resultaatje uit gekomen. Deze is echter nog behoorlijk doorzichtig en in elk geval niet geschikt voor seriematig commercieel gebruik. Misschien dat er met ander, dikker papier nog een beter resultaat te behalen valt?
Bijlagen
IMG_0397.JPG
IMG_0398.JPG
IMG_0403.JPG
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!

Fotohuis
Contacteer:

Berichtdoor Fotohuis » do aug 18, 2016 9:23 pm

Kijk maar uit met die Thinner. Er zit veel THF in wat heel slecht inwerkt op je zenuwsysteem. Dus je moet heel goed ventileren. Ik heb vroeger veel met GPC technieken gewerkt, viscositeits en light scattering detectoren. De te meten Polymeren waren ook meestal in THF opgelost. Speciale afzuiging om e.e.a. veilig te kunnen uitvoeren.

mthecatlover
Contacteer:

Berichtdoor mthecatlover » do aug 18, 2016 9:26 pm

Ik had vanavond niks te doen :roll: dus maar eens gestoeid met die thinner-aceton-methode. Afdruk met de laserprinter op goedkoop 75 grams papier, uiteraard in spiegelbeeld. Uitknippen, vast plakken op een aluminium frontje voor een in ontwikkeling zijnd project :lol: en de achterkant inwrijven met een keukenpapiertje met Thinner. Diverse dingen geleerd:

Niet teveel Thinner, dan gaat de afdruk doorlopen
Niet te hard drukken, dan gaat de afdruk doorlopen
Niet te weinig Thinner, dan laat de afdruk niet los van het papier
Niet te zacht drukken, dan laat de afdruk niet los van het papier.
Goed bezig HiFi drukkerd. :)
Zou je zoiets niet in wrijfletters kunnen afdrukken? :think:
Op een 466 kunststof rand met thinner/aceton gaat niet lukken.
Wel leuke ontwikkelingen...
"Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek".
Afbeelding =^..^=

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » do aug 18, 2016 9:28 pm

juist. ongeschikt - ''chhrrrchhrrrchrrrrttssss'' :lol:
laserprintbare dunne doorzichtige stickerfolie zoals elders verteld is misschien makkelijker dan mijn copyproof overheadsheet methode maar dat is weer erg simpel met bestaande spullen te doen en kost zowat niks. Kojak kocht ook niet zo lang gelee nog ergens een pak van dat spul dus het is er nog wel.
als het ietsje bobbelt moet je het platstrijken met een strijkbout dat moet wel goed gaan. kwestie van homogene verwarming door de fuserrol in de copier daar is blijkbaar verschil in. bij ons in de canon multifunctional op het werk gaat het keurig vlak erdoor.

ik heb hier nog van oom Johan gekregen ''TEC'' folie liggen dat is speciaal spul waar je op kan kopieren of laserprinten en dan met een rol & warmte de toner overbrengen op een ander oppervlak (printplaat). zie sqdec2 verhaal toen heb ik het gebruikt. maar ook daar moest ik bijwerken met de printstift. lijkt me niet geschikt voor dit zichtwerk.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen

Bapakpinter
Contacteer:

Berichtdoor Bapakpinter » do aug 18, 2016 9:45 pm

Ik had de sheets onder een zwaar gewicht belast, maar de kreukels gaan er niet goed uit.
Over 1,5 week maar eens de strijkbout methode toepassen.
Ik heb gemerkt dat de kreukels vanaf 1 zijkant komen, dus ongelijk transport in de printer trein.
Ga over twee weken weer naar die firma toe en vraag of ze het transport willen nakijken.
Zijn geschikte lui, laten ook regelmatig de machines calibreren voor een juiste 1 op 1 afdruk.
Volgens mij gebruiken ze ook geen Xerox sheets, ook daarover een gesprekje met die mensen.
Vanaf morgen op de Veluwe en daarna midden volgende week naar Bentheim.
Groot zend-amateur gebeuren met verkoop van militaire dump , moderne electronica ondedelen etc.
Bovendien op die zaterdag 27 augustus in het slotpark een enorme vlooienmarkt.
Maar ik koop alleen nog maar wat ik zelf van de markt naar ons appartement aldaar kan dragen.
Wordt dus elk jaar minder :(
ruud

Terug naar “Ontwikkeling en Design”