Turkey Lab (DCC-175 reverse engineering)

Van tekentafel tot soldeerbout, in deze afdeling is alle ruimte voor eigen ontwikkeling van audio gerelateerde apparatuur. Schema's tekenen, print ontwerpen, componenten kiezen, printplaten etsen of laten maken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jac_goudsmit

26 jan 2019, 02:11

Ik kom niet zo vaak op dit forum, daar moet ik toch eens wat aan doen. De laatste keer dat ik hier was, lag het forum plat. Geen verbinding met de database server of zoiets.

Maar nou zijn we er weer dus kan ik de foto's laten zijn van mijn "Turkey Lab".

Zoals jullie misschien weten ben ik bezig om wat reverse engineering te doen aan DCC in het algemeen, en de DCC-175 in het bijzonder. Maar ik heb meestal niet veel tijd en ik heb nooit genoeg plaats: geen werkbank in mijn garage en geen elektronica-bureau in mijn kantoorkamer. En dat maakte het moeilijk om aan het project te werken: tegen de tijd dat ik mijn Windows 98 machine uit de mottenballen gehaald had en de 220V step-up trafo en de DCC-175 aangesloten had, had ik er onderhand al geen zin meer in.

Dus dacht ik: Kon ik dit project nou maar eens op een makkelijke manier bij elkaar houden zodat het niet iedere keer zoveel gedoe zou zijn om eraan te beginnen. Na een tijdje plukken aan het tafelkleed (lastig want we gebruiken placemats, we hebben alleen maar een virtueel tafelkleed) kwam ik op het idee om de snijplank die we met Thanksgiving voor de kalkoen gebruiken, als ondergrond te laten dienen. Vandaar dus dat ik het ook maar het "Turkey Lab" genoemd heb.

Alles paste er precies op, en het resultaat is dit:
2018-12-23 15.05.53.jpg
De computer is een Dell Latitude CPi-A die ik in 1999 in Nederland via mijn werk heb gekocht ("PC-Prive" daar deden ze toen nog aan), en die ik meegenomen heb naar Amerika. Alles in de foto zit met zeer sterk dubbelzijdig bouwvakkers-plakband op de plank vastgeplakt. Ik heb ook (nadat ik de foto genomen heb) de kabels bij elkaar gebonden en aan een verlengsnoer gehangen. Dus nou als ik eraan wil werken, kan ik het oppakken, op de koffietafel zetten, USB kabeltje van de Propeller FLiP in mijn Windows 10 laptop pluggen en "ready is case" zoals ze dat hier zeggen (not).

De laatste weken heb ik wat voortgang geboekt bij het project en ik kan nu bijna (maar niet helemaal) zien wat de DCC-175 voor seriele data naar de computer stuurt:
2019-01-25 00.22.48 small.jpg
Het ziet er niet uit, maar dat komt doordat de software momenteel de helft van de bytes overslaat. De rijtjes moeten 32 bytes breed zijn maar je ziet er dus maar 16. Wordt aan gewerkt. Dit is trouwens de Table Of Contents van Grace Jones - Island Life in het geval dat je wilt uitpuzzelen wat de tekst betekent.

Als je van dit project op de hoogte wilt blijven, volg het dan op deze pagina.

===Jac
Robertvs

26 jan 2019, 07:20

Leuk om te lezen Jac !
At this point, I'm not sure what the question is, but here are a couple of answers:
:lol:
541, 544, 585, (F9638 unrefurbished in dit theater)
HermanH

26 jan 2019, 11:54

Dit is een echte Gromsound oplossing. Zowel qua uitvoering als benaming.
Binnenkort uitverkoop
pvdm
Contacteer:

26 jan 2019, 13:02

Ik volgde dat project al een tijdje, maar mooi dat je nu progressie maakt!
-Philip.
-edit- misschien even cross-posten/linken/vermelden in 'cassette en bandrecorderdecks', daar lezen de DCC geïnteresseerden?
Philip - ♫♫ Adventures of a vintage audio geek ♫♫
Hoewie Loewie
Contacteer:

26 jan 2019, 15:03

Vandaar dus dat ik het ook maar het "Turkey Lab" genoemd heb.
:lol: Net zoiets als NatLab maar dan anders. :doh:
Erres SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 Philips GF403 AG2230 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
mauriceh

27 jan 2019, 12:20

De fout DCC-175 ,
ik zie Power-Off,
Mogelijk is die accu zo ver heen dat spanning te laag is ondanks de lader.
Test dat eerst.

Zonder feitelijk gegevens van soort te versturen data wordt dat wel een project inderdaad.
Ga studeren op diverse bit reeksen en hoe data wordt verstuurd.
PC-link is zo oud als de weg naar Rome, kabels, cq zelf maken, internet staat er vol mee.

Start adressen, aantal bytes, controle bits en dergelijke hoe de opbouw is van die datastroom.
Dan heb je ook de track inhoud data, zoals titel opgenomen nummer enz.

Dan hoe wordt de data compressie verwerkt, denk dicht bij het CD concept.
mauriceh

27 jan 2019, 12:53

Ga eens zoeken op bv "PASC data"

Precision Adaptive Sub-band Coding (PASC)

The final bit rate to tape is 768 kBps, which is recorded in the eight 96 kBps data tracks.
With PASC coding DCC achieves up to 18-bit resolution (A/D converters on DCC730, 951), 5-22,000Hz frequency response and up to 108dB dynamic range (on the DCC175, 130 portable players).

en
All DCC recorders used the SCMS copy protection system which utilises two bits in the S/PDIF digital audio stream and on the tape to differentiate between “protected” and “unprotected” audio, and between “original” and “copy”.

-------
At the "HCC dagen" computer fair in Utrecht, The Netherlands, on November 24, 25 and 26, 1995, Philips presented the DCC-175 portable recorder that could be connected to an IBM-compatible PC using the "PC-link" cable. This was the first (and only) DCC recorder that could be connected to, and controlled by, a computer, and it was only ever available in the Netherlands.

The DCC-175 Service Manual[9] shows that in the recorder, the cable was connected to the I²S bus that carried the PASC bitstream, and it was also connected to a dedicated serial port of the microcontroller, to allow the PC to control the mechanism and to read and write auxiliary information such as track markers and track titles. The parallel port connector of the cable contained a custom chip created especially for this purpose by Philips Key Modules, as well as a standard RAM chip. Philips made no detailed technical information available to the public about the custom chip and therefore it was impossible for people who owned a DCC-175 but no PC-link cable to make their own version of the PC-link cable.

The PC-link cable package included software consisting of:
DCC-Backup for Windows, a backup program
DCC-Studio, a sound recorder and editor for Windows
A DCC tape database program that worked together with DCC-Studio

Philips also provided a DOS backup application via their BBS, and later on, they provided an upgrade to the DCC-Studio software to fix some bugs and provide better compatibility with Windows 95 which had come out just before the release of the DCC-175. The software also works with Windows 98 but not with any later versions of Windows.

The backup programs for DOS as well as Windows didn't support long file names which had been introduced by Windows 95 just a few months before the release. Also, because the tape ran at its usual speed and data rate, it took 90 minutes to record approximately 250 Megabytes of uncompressed data. Other backup media common in those days were faster, had more capacity and supported long file names, so the DCC backup programs were relatively uninteresting for users.

Succes.
mauriceh

27 jan 2019, 12:56

DE SOFTWARE !!

Nah half uurtje zoeken en zie daar.

Connecting a DCC recorder to a computer
http://xs4all.goudsm.it/dcc-faq/connect.html

http://xs4all.goudsm.it/DCC-Studio1.2.zip
pvdm
Contacteer:

27 jan 2019, 15:03

Dat is Jac zijn eigen site dus die zal hij wel kennen :lol: :lol:
Philip - ♫♫ Adventures of a vintage audio geek ♫♫
mauriceh

27 jan 2019, 15:09

Ha ja LoL,
Dan snap ik zijn probleem niet met uitlezen..
'T zal.

Enfin ben er nu zelf ook stukje wijzer van geworden.
jac_goudsmit

10 feb 2019, 01:10

Ik volgde dat project al een tijdje, maar mooi dat je nu progressie maakt!
-Philip.
-edit- misschien even cross-posten/linken/vermelden in 'cassette en bandrecorderdecks', daar lezen de DCC geïnteresseerden?
Zodra ik wat meer voortgang boek, zet ik een artikel in dat forum. Dit was alleen maar een post om mijn doe-het-zelf opstelling te laten zien :-)

===Jac
jac_goudsmit

10 feb 2019, 01:36

De fout DCC-175 ,
ik zie Power-Off,
Mogelijk is die accu zo ver heen dat spanning te laag is ondanks de lader.
Ik heb in totaal 5 portables: 3x DCC-170 en 2x DCC-175. Mijn eerste 175 was in niet zo'n goede staat (veel gebruikt dus veel gebruikssporen aan de buitenkant, en geprobeerd te repareren terwijl ik niet wist wat ik deed, dus A/B mechanisme-schakelaartje afgebroken, plus printsporen gebroken door teveel / te lang solderen. Hij was ook kapot en Ralf "Dr. DCC" die veel reserve-onderdelen heeft en die bij mij in de buurt woont, kreeg hem ook niet gerepareerd.

Een tijdje terug bleek dat mijn andere portables het ook niet meer deden dus heb ik ze allemaal eens opengemaakt om te kijken wat ik kon doen. Het bleek dat ze allemaal een tape-detectie schakelaartje hadden dat het niet goed deed. Verder had ik een mechanisme waar veel jengel in zat, en dus die kapotte 175. Ik heb dus wat dingen gecombineerd en nu werken allebei mijn DCC-175's en twee van mijn 170's.

Het had dus niks met de batterij te maken, ik gebruik niet eens batterijen (die heb ik aan Ralf gedoneerd zodat hij ze om kan bouwen en verkopen).
Zonder feitelijk gegevens van soort te versturen data wordt dat wel een project inderdaad.
Ga studeren op diverse bit reeksen en hoe data wordt verstuurd.
PC-link is zo oud als de weg naar Rome, kabels, cq zelf maken, internet staat er vol mee.
Ha, was dat maar waar. Over de link kabel staat er alleen informatie op het Internet die ik er zelf op heb gezet. Maar als je meer weet over het zelf maken van die kabeltjes, dan hou ik me aanbevolen voor een link.
Start adressen, aantal bytes, controle bits en dergelijke hoe de opbouw is van die datastroom.
Dan heb je ook de track inhoud data, zoals titel opgenomen nummer enz.
Wat er precies over het kabeltje gaat weet ik nog niet. Ik vermoed dat het veel zal lijken op de letterlijke AUXINFO en SYSINFO die door de DRP naar de CPU gestuurd wordt. Ralf heeft onlangs een document gevonden waar het formaat van AUXINFO in beschreven wordt, maar ik denk dat er meer dan 1 specificatie is. Desondanks moet het niet al te moeilijk zijn om erachter te komen wat er in de data zit en wat de plug naar de recorder stuurt om bijvoorbeeld het mechanisme te bedienen.

===Jac
Plaats reactie