Nordmende 8600 SC-F Casciever

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

Will
Contacteer:

06 jun 2017, 22:38

Vandaag eens gemeten wat er uit de volumepotmeter komt.
Het blijkt een antilog type te zijn. Raar! Dat zit er zo te zien af fabriek in want de originele verzegellak zit nog op het moertje.

Omdat ik geen schema heb kan ik niet zien of dit een productiefout is of een rare gedachtenkronkel van de ontwerper.

De TDA1074 stuur je volgens het datablad aan met een lineaire pot. Ik heb een lineaire en logaritmische potmeter geprobeerd. Met beide gaat het regelen een stuk aangenamer. Met een paar echte luidsprekers nu eens kijken wat het prettigst regelt en dan vervang ik gewoon de potmeter.

Dan de afstandbediening:
Die werkt hoogstwaarschijnlijk volgens het RECS80 protocol. De voorloper van RC5. Ik kan van het SAB ic niet veel vinden. Als iemand een oud databoek heeft met meer info is een scan erg welkom.
Weet iemand of er universele AB's zijn die het RESC80 kunnen zenden? Ik kan zo snel niets vinden bij de AB-handelaren.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Will
Contacteer:

18 jun 2017, 20:47

De volume-potmeter in de Nordmende heb ik nu vervangen door een lineair exemplaar. Dat regelt een stuk prettiger dan de anti-logaritmische die er in zat.

Met een lineaire volumepot werkt de regeling toch het prettigst. Met een logaritmische wordt het dubbelop omdat de TDA ook al logaritmisch regelt.

De potmeters hebben een hele lange as, die zijn nergens (?) te krijgen, dus heb ik een verlengasje moeten maken. Een draaibankje is soms onmisbaar…
Nieuwe potmeter met verlengde as
Nieuwe potmeter met verlengde as
Op verzoek van Henk de cassettesnaar vervangen, die was wat slapjes. De snaar zat lekker onhandig vast, door het taatslager (stelschroef) helemaal terug te draaien kon ik de snaar er uit frunniken en de nieuwe langs dezelfde weg er tussendoor wurmen.
Het cassetteloopwerk is oerdegelijk en neemt ook goed op. Het lijkt een beetje op het loopwerk in een draagbaar Basf recordertje dat ik ooit binnen hengelde.

Tijdens de reparatie weigerde plotseling de luidspreker schakelaar. Van een schuifje was een minuscuul pinnetje afgebroken. Om een idee te geven: het pinnetje op de foto steekt 0,8 mm boven het plaatje uit.
Schakelaar_IMG_3372.jpg
Nog een lampje dat af en toe knipperde en er na een tikje er helemaal mee ophield. Ook maar vervangen.
De lampjes waren oorspronkelijk blauw geverfd en door de jaren heen is de verf helemaal verbrokkeld zodat ze nu wit schijnen. Op het internet staat ergens een foto van een zwarte Nordmende met blauw licht. Je moet er van houden…

Het apparaat heeft ook nog een heel aparte Preset aanwijzer. Het is een gecombineerd metertje voor de signaalsterkte en de preset. De knop AFC heeft een stand 1 en 0 en een terugverende stand "Preset". Als je dat kiest dan laat de meter de afwijking van de voorkeurtoets ten opzichte van de handmatige afstemming zien.
Dus: als je de handmatige afstemming op een zender zet (bijv 96,0 MHz) en je kiest dan een preset toets EN je drukt de schakelaar naar preset, dan zie je het verschil tussen beiden.
Draai je nu aan de preset totdat de meter op de stip links staat, dan staan voorkeurtoets en handafstemming op dezelfde zender. En dat werkt verdraaid nauwkeurig en veel handiger dan het schaalmetertje dat je op de Philips 720 ziet.
De preset instelling met hulp van het metertje
De preset instelling met hulp van het metertje
Enfin kesketoe en Henk kan weer genieten van een iets bescheidener Deutstche Musikmachine
Henk Ockers

18 jun 2017, 21:50

Dat is goed nieuws Will. Kan ik het volume van die Duitser iets fijner regelen. En het snaartje ook vervangen, super. Dat cassette gedeelte is inderdaad zeer solide gebouwd. Dat apparaat is daarom ook loei zwaar. Toen ik hem de eerste keer open maakte was ik aan het zoeken waar ze de stoeptegels verstopt hadden. :mrgreen:
Will, super dat het gelukt is en bedankt. :clap: :dance:
Tussen ijskast en bed is nog plaats genoeg. :text-+1:
mae

24 jun 2017, 13:59

Will schreef:Dan de afstandbediening:
Die werkt hoogstwaarschijnlijk volgens het RECS80 protocol. De voorloper van RC5. Ik kan van het
Kleinigheidje, de voorloper van RC5 was RC4. RECS80 werd door Philips geleverd voor niet-Philips apparatenfabrikanten voor zover ik weet.
SAB ic niet veel vinden. Als iemand een oud databoek heeft met meer info is een scan erg welkom.
Weet iemand of er universele AB's zijn die het RESC80 kunnen zenden? Ik kan zo snel niets vinden bij de AB-handelaren.
Dat kon wel eens een probleempje zijn, audioapparaten werden traditioneel al nauwelijks ondersteund in codebibliotheken. De kans dat er overlap is met televisie-AB's lijkt me niet groot, want Nordmende gebruikte RECS80 ook voor z'n televisie's en die mochten er niet op reageren.

Zelfbouw is misschien de haalbaarste optie, naast wachten of je hem ooit tegenkomt (in Duitsland zoeken?)
Laatst gewijzigd door mae op 24 jun 2017, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Henk Ockers

24 jun 2017, 14:16

Het zou natuurlijk leuk zijn als ik ooit de afstandsbediening vind die erbij hoort maar die kans is natuurlijk uiterst klein . Het belangrijkste was voor mij dat het volumeniveau wat beter te regelen was en dat is Will aardig gelukt. :clap: En met het nieuwe snaartje op het cassettedeck is het apparaat weer als nieuw. :dance:
Tussen ijskast en bed is nog plaats genoeg. :text-+1:
movieman

24 jun 2017, 15:24

@ Will: Conrad heeft potjes met lange assen. Maar goed, dat wat je hebt gemaakt, ziet er ook mooi uit! Op de draaibank ben ik jaloers. :mrgreen:
Will
Contacteer:

24 jun 2017, 17:37

Die asjes waren nog te kort, dat heb ik vooraf opgezocht.
De langste met 4mm as is 40 mm lang.
Deze potmeters zijn 47mm.

@mae: het gaat om het ic en op deze ic's kun je ook een apparaatcode instellen met een stel pootjes. Net zoals bij de SAA ab ic's. Dus als je een afstandsbediening voor tv hebt kun je waarschijnlijk wat fixen met de soldeerbout.
Ook de universele kunnen veel meer dan in de handleiding staat. Zo heb ik met wat logisch redeneren de codes van alle RC5 apparaten, dus ook bijv cd speler kunnen afleiden. In de handleiding staat inderdaad vaak alleen de code voor tv en video-apparaten.
RC4 had ik nog nooit van gehoord. Alle documentatie die ik heb over IR protocollen rept alleen over het RECS80 protocol.
mae

26 jun 2017, 00:25

Dat fixen met de soldeerbout lukt inderdaad vaak prima bij een oude originele of oude imitatie, maar moderne imitatietypes hebben vaak een klein piccie of ander microcontrollertje en dan kun je het vergeten.

Universele of programmeerbare kunnen vaak heel veel, zeker types waar je nieuwe codes in kunt downloaden. Maar als je pech hebt is het net even aan de obscure kant.

Als je wel RECS80 kent en geen RC4 heb je ooit waarschijnlijk veel Duits en Frans spul uit de jaren '80 in handen gehad of veel datasheets. Thomson had er wat mee, B&O ook korte tijd. Duitse fabrikanten behalve Grundig en Blaupunkt geven ook wel kans op succes - inclusief Oost-Duitse trouwens, die moet je bij het zoeken zeker niet uitvlakken want daar zat vast ook wel eens een AB bij relatief betaalbare apparaten. Philips heeft RECS80 geloof ik ook ooit 1 of 2 keer zelf gebruikt.
Plaats reactie