Onderhoud 22AH683

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
HermanH

13 nov 2016, 21:56

Ik heb een 22AH683 receiver verworven in werkelijk concours staat. Tenminste, nadat ik er een centimeter grauw, 38 jaar oud stof vanaf heb gedubrood.

De geluidsweergave via de diverse ingangen is niet best. Soms 1 kanaal, dan 2 kanalen en meestal niet de 2x 47 Watt maar eerder 2x 4,7 Watt (let op de komma).

Ik heb het apparaat eens opengeschroefd maar van binnen ziet het er onwaarschijnlijk schoon uit. Ik was van plan om alle schakelaars een IPA beurt te geven. Maar ik vroeg mij af of de afstandsbediening van de 2 schakelaars achterin nog een aparte behandeling verdienen. De schakelaars voorzien in dubbing en monitor en worden met een zwarte kabel over afstand bediend. Zie rode pijlen in de foto.

Leuk detail, de tuner is uitgevoerd als eiersnijder, en die kennen we nog uit o.a. de 621 en 651 tuners. Net als met mijn 651 hoor ik bij het verdraaien van de afstemschaal diverse piepjes en kraakjes. Maar de bediening zelf is soepel. Komen deze geluiden wellicht uit de asjes van de geleidewielen ?

Ander detail betreft de schaalverlichting. Ik zie lampjes met blauwgroen glas. Die lijken mij origineel maar wat zou de functie zijn ? Meer wit licht ipv geel ?
22AH683-inside.jpg
Herman
Binnenkort uitverkoop
snameroc

13 nov 2016, 22:25

Waarschijnlijk komen de geluiden uit het zijwaards verplastsen van het touwtje over het asje waar de afstemknop opzit. Als je de draairichting omkeerd is het 1 a 2 omwentelingen weg waarschijnlijk. Die bandkabel bediening moet je ontzien voor middellen welke kunstof aantasten. Maar ipa kan geen kwaad in mijn ogen.

Johan
Remi

13 nov 2016, 23:47

ik ga in mijn ogen toch mooi geen ipa doen :shock: :hand: :naughty:

voor de lampjes moet dat meer blauw/groen licht opleveren, in de 800 serie komt het blauw/groene kleurtje ook van siliconen kleurkapjes over de lampjes. deze lijken wel in de inkt gedoopt te zijn.
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
HermanH

14 nov 2016, 09:05

Na een grondige beurt met IPA staat de 683 nu te spelen op mijn bureau. Stuurt 2 541's aan. Eens kijken wie het beter doet. De 606 of de 683.
22AH683-Acer.jpg
Kunnen we nu weer aan het werk.

Herman
Binnenkort uitverkoop
Harry

14 nov 2016, 09:08

Ziet er mooi uit! :)
Deze serie heeft m.i. standaard witte verlichting, geen groene. Mijn 683 (met zeer waarschijnlijk originele lampjes) in ieder geval wel.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Plaats reactie