Philips 22AH777

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

Yde

16 okt 2016, 15:53

Ik heb hier op het moment een AH777 receiver op mijn werkbank staan met een defecte eindtrap (incl. zekering).
Nu wil ik de eindtrappen gaan vervangen alleen twijfel ik nog over de eindtransistors.

De drivers BD417 en BD418 zijn niet meer te krijgen en vervang ik door BD139 en BD140.
De eindtransistors BD313 en BD314 welke ook niet meer te krijgen zijn wil ik gaan vervangen door MJ11016 en MJ11015 transistors welke ik hier nog op voorraad heb liggen of door MJ15003 en MJ15004 transistors welke ik zou moeten bestellen.
Welke van de twee types transistor paren zou ik het beste kunnen gaan toepassen.

Ook vervang ik direct alle veiligheidsweerstanden en de twee BC548 transistors + natuurlijk de defecte zekering :)
ChromeMaximaII

16 okt 2016, 17:24

MJ11015 en MJ11016 zijn darlingtons, die kun je niet als vervangers gebruiken. MJ15003 & MJ15004 zou prima moeten gaan lijkt me.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

18 okt 2016, 20:57

BD313 en BD314 kan ik nog gewoon bestellen hoor. Heb ze zelfs standaard op voorraad aangezien ze o.a. in de 793, 794 en 796 receivers zitten en ook in de versterker 594.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Yde

18 okt 2016, 21:58

Te laat!!! Ik heb de MJ's inmiddels al besteld en deze worden morgen samen met de BD139 en BD140 afgeleverd.
Maar goed om te weten dat je ze op voorraad hebt, dit kan in de toekomst vast nog wel eens van pas komen :mrgreen:
Yde

20 okt 2016, 14:42

Vanmorgen wederom een 777 aangeboden gekregen ter reparatie en opnieuw één van de eindtrappen eruit!!!
Nu het rechter kanaal, de vorige was de linker.
Nu is deze 777 behoorlijk vervuild door nicotine aanslag en ruikt ook niet fris.

Is het nu de leeftijd van deze receivers of zijn de luidsprekers van het heden zo slecht?
777.jpg
movieman

20 okt 2016, 15:24

Ouderdom van de TO3's sowieso en dan het probleem mogelijk slechte elco's die de versterker onbetrouwbaar kunnen maken met als gevolg defecte eindtrappen. Is mijn eerste ingeving, er kan natuurlijk veel meer aan de hand zijn, versleten potmeters van de ruststroominstelling bijvoorbeeld.
ChromeMaximaII

20 okt 2016, 17:46

Interessant om te zien dat er origineel Motorola's uit 1978 in zitten met OEM typenummers (TE1299, TE1300?) en geen BD313/314 uit de service manual en ook geen Motorola's eigen MJxxxx i.i.g. De eerste generatie TO-3 huisjes van Motorola hadden niet zo'n beste naam qua betrouwbaarheid.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

20 okt 2016, 20:56

Echte zwakke punten bij deze receiver zijn de netschakelaar (knetterende contacten) en het beveiligingsrelais. Over het algemeen lijken de eindtrappen behoorlijk degelijk. Misschien een schommeling in het net geweest bij jou in de buurt Yde?
Thomas Baur
Yde

21 okt 2016, 13:53

De receiver komt uit Oude Pekela!!
Op dit moment staat de receiver op de operatietafel :D

Wat wel vreemd is dat de eindtorren geen kortsluiting geven op het doormeet apparaat?
Ook de drivers zijn nog goed?
Ik denk dan ook dat de torren niet defect zijn.
Ik zoek nog even verder, misschien is het een geoxideerde zekeringhouder want deze zien er nogal roestig uit.

Edit:

De zekeringhouders waren het ook niet, deze heb ik vervangen voor nieuwe.
Ook waren alle zekeringen nog heel evenals alle veiligheidweerstanden.

Morgen is er weer een dag :wink:
Thomas
Site Admin
Contacteer:

21 okt 2016, 22:33

Als je kortsluiting meet dan kunnen dat ook de emitterweerstanden zijn. Voor de zekerheid de eindtorren even volledig uit de print solderen.
Thomas Baur
Yde

21 okt 2016, 23:08

De eindtorren zijn uit de print gesoldeerd evenals de drivers en geven op de meter geen kortsluiting. Ook de veiligheidweerstanden zijn nog oké.
Ik heb de zekeringhouders vervangen en morgen wordt het relais verwijderd en gecontroleerd, ook de potmeters voor de ruststromen worden gecontroleerd ook de emitterweerstanden zal ik gaan controleren.
Waar ik nog wel mee zit is het afregelen van de ruststromen, als ik het schema mag geloven moet ik de ruststromen afregelen op 35,5 volt met het volume op nul gemeten over de emitterweerstanden. Klopt dit?
ChromeMaximaII

21 okt 2016, 23:20

Waar ik nog wel mee zit is het afregelen van de ruststromen, als ik het schema mag geloven moet ik de ruststromen afregelen op 35,5 volt met het volume op nul gemeten over de emitterweerstanden. Klopt dit?
Neujjj!!!!

20mV, +/- 5mV tussen beide emitters van de eindtorren.
AH777.jpg
Yde

21 okt 2016, 23:30

Oeps, aan de verkeerde zijde van het schema gekeken!
Yde

22 okt 2016, 10:54

Ik heb vanmorgen de transistors weer terug op de print gesoldeerd echter heb ik de transistors van de eindtrappen omgewisseld. Dus de "defecte" op de werkende eindtrap.

Zoals verwacht werken de torren uitstekend en helaas werkt het rechter kanaal nog steeds niet.
Toen ben ik aan het meten gegaan.....

Eerst het linker kanaal, de ruststroom van de eindtrap stond afgesteld op 19mV wat bijna goed is en de ruststroom over de drivers was 72mV een beetje te hoog en daarom teruggedraaid naar 66mV volgens het schema.
De offset is nu 22mV ruim binnen de marge.

Nu het rechter kanaal en deze bleek geheel dood, nergens is ook maar een mV te meten en dat met de transistors die eerst in het linker kanaal zaten.

De receiver staat nu eerst weer op de plank omdat ik vanmiddag weer werken moet, ik verdenk nu het veiligheidsrelais of er is ergens een breuk op de printplaat.
Yde

08 sep 2017, 16:18

Na bijna een jaar kwam ik tijdens het opruimen de 22AH777 weer tegen die nog steeds op de plank stond.
Aangezien ik vorig jaar weinig succes had met het herstellen van de linker eindtrap ben ik er vanmiddag even voor gaan zitten.
Ik heb de eindtrappen gelaten voor wat het is en heb het relais vervangen van de eindtrappen.
Omdat het een jaar geleden is dat de receiver aan de spanning is geweest heb ik m.b.v. de Variac langzaam de spanning opgevoerd tot 220V.

De receiver werkt maar nog steeds geen geluid uit het linker kanaal er is echter wel wat ruis te horen?
Tijdens het solderen viel me op dat op de potmeters voor de toonregeling en balans een gele substantie groeide en ook op de selector schakelaar voor de Presets, FM, AM, Phono, Tape A en Tape B is deze substantie aanwezig.
Waarschijnlijk is in het verleden flink gespoten met contactspray en is dit een overblijfsel hiervan.

Na met IPA de verschillende regelingen te hebben ingespoten is er nu geluid uit beide kanalen tot een bepaalde hoogte.
De presets 1 t/m 4 hebben stereo weergave.
Preset 5 heeft alleen weergave op rechts?
FM man. en AM alleen weergave op rechts?
Phono, Tape A, Tape B weergave in stereo
01.jpg
Mijn bange vermoeden is dat het probleem in de selector schakelaar zit, het wordt nog een hele klus om deze schakelaar uit de 777 te krijgen en om alle contacten weer schoon te gaan maken.

Het viel me vanmiddag pas op dat er ook een pennetje mist van preset FM2, is er iemand die nog ergens zo'n pennetje heeft liggen je trekt ze zo uit de potmeter.
02.jpg
Ik ben er in ieder geval blij mee dat de receiver weer stereo weergave heeft met de originele transistors.
Plaats reactie