22RH720 Tuner werkt niet op links (opgelost)

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Cassettebandje
Locatie: Ergens in de buurt van Rotterdam (Krimpen aan de Lek)
Contacteer:

15 jul 2016, 14:37

Zo heb je de ene 720 weer prima werkend, zo begeeft een andere 720 het weer...

Mijn eigen 720 met Duitse opdruk heeft even in de kast gestaan, omdat ik het stereolampje wilde vervangen en omdat ik de schakelaars wilde reinigen omdat die van de FM een beetje moeilijk deed.

Nu heb ik vandaag het toestel getest en ik krijg met geen mogelijkheid geluid op het linker kanaal via de tuner op alle banden. Tape en PU werken wel op twee kanalen.
Het stereolampje van de fm brandt en het probleem verandert niet als ik een andere stereo decoder erin zet. Ook klopt het servicemanual niet met wat er daadwerkelijk op de print zit na de stereo decoder en ik kom nu niet verder.
Komt deze kwaal vaker voor? Waar moet ik extra op letten?
Laatst gewijzigd door Cassettebandje op 16 jul 2016, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorheen een opsomming, maar nu te weinig tekens over om alles op te noemen.
Will
Contacteer:

15 jul 2016, 14:51

Wat doet AM?
Van de 720 bestaan verschillende bouwwijzen. Er zijn apparaten waar het AM signaal ook door de stereodecoder gaat, vandaar de vraag.

Los daarvan vermoed ik een losse soldering, losgeschoten connectortje of een schakelaar die slecht contact maakt.
Mogelijkheden zat om het weekeinde zoet te zijn :lol:
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
movieman

15 jul 2016, 15:10

Doe de "schroevendraaiertiktest" eens... Lichtjes met de achterkant van het ding op de printjes, stekkertjes, connectoren enz. tikken... Met een beetje geluk is het inderdaad een los contactje ergens...
Cassettebandje
Contacteer:

15 jul 2016, 15:47

Ik heb reeds met de schroevendraaier op de printen zitten tikken, tevens tegen de componenten aan zitten tikken.

Op het linker kanaal is lichtjes wel signaal te horen, het is mager, maar wel hoorbaar en zonder verdere verstoringen. Het lijkt eigenlijk een zeer grote mate van onbalans.

Op alle banden heb ik enkel op rechts goed geluid, op links is het heel weinig tot nagenoeg niets.
Het vervangen van de fm schakelaar heeft niets geholpen.
Wat mijn logica is, is dat het probleem zich na de stereo decoder bevindt, want het stereolampje brandt wel, een storing voor de decoder zou ervoor zorgen dat het lampje niet zal gaan branden. Maar wat na de stereodecoder komt volgens het SM zit niet op de print.

Ik heb met mijn vinger geprobeerd een brommetje te maken en dat werkt op de punten waar het signaal van de tuner naar de voorversterker gaat.
Will
Contacteer:

15 jul 2016, 16:43

Zoals je het nu zegt kan het de fet van de silent tuning zijn (ts495) en die zit volgens jou niet op de print?
Cassettebandje
Contacteer:

15 jul 2016, 17:34

Die wel, maar ts496 niet.
Maar, goed TS495 maakt zich verdacht. Nu ik weet dat die voor de silent tuning dient ben ik de silent tuning eens gaan testen. Die werkt niet! Ik ga een fetje uit m'n donor halen.

Edit:

Fetje gewisseld probleem blijft. Silent tuning lijkt weer te werken op de zenders onder 100mhz
Verder is er niet veel veranderd helaas. Wel vervelend dat de tekening niet klopt met mijn tuner, want ik kan de waardes nu niet nameten...
Will
Contacteer:

15 jul 2016, 21:24

Ts496 niet? Die hoort er bijna naast te zitten.
Heeft een knutselaar die dan vervangen door een draadje?
Je kan s en d even doorverbinden, als je dan geluid hebt is er iets mis in de sturing van de fet's.
Op R903/4 kun je ook de bromproef doen en op 907/8 . Zo kun je ontdekken of het inderdaad de fets zijn, of dat het in de stereodecoder zit. Dat laatste is onwaarschijnlijk omdat je die al gewisseld hebt.
Cassettebandje
Contacteer:

16 jul 2016, 09:01

Er zit maar 1 fet in dat stukje. Dat is ts495, die heb ik uit voorzorg maar vervangen, het heeft helaas niet geholpen.

Er zit inderdaad een kleine draadbrug ongeveer op de plek van ts 496. Dit is ook zo op de print van de andere 720, dus er is niet aan geknutseld.

Ik ga er vandaag weer even aan zitten.
Cassettebandje
Contacteer:

16 jul 2016, 11:27

Vergeet de fet's. Een bijkomend voordeel wat ik heb gehad met het vervangen van ts495 is dat het nu lijkt dat de silent tuning zijn werk beter doet.

Na verder zoeken heb ik geen gekke dingen gehad in de tuner. Wel in de voorversterker. Gewoon vinger over de print en daar kwam m'n geluid weer terug. Het signaal van de tuner loop door de andere inputschakelaars heen, door de TA (PU) MIKR (MIC) TB (TAPE). Die laatste leverde een storing op. Wanneer pootje 2 en 4 worden doorverbonden hoor ik op 2 kanalen de tuner weer. Die schakelaar moet ik verder onder handen nemen, maar de storing is gevonden!
Cassettebandje
Contacteer:

16 jul 2016, 11:53

Update:

De storing is inmiddels opgelost, ik heb de contactjes in de schakelaar voorzichtig naar elkaar toe gebogen en zo geeft deze 720 weer stereo geluid.
Will
Contacteer:

16 jul 2016, 11:57

De twee fets aan de uitgang van de decoder zijn in een later PL-nummer vervangen door één fet aan de ingang van de decoder.

Enfin, het blijkt uiteindelijk toch een mechanisch probleempje met de schakelaar te zijn. Goed gezocht en opgelost!
Cassettebandje
Contacteer:

16 jul 2016, 13:55

Aha, dat verklaart het verschil met de SM.
De print die ik van de week in een andere 720 heb gezet kwam uit een eerdere serie en die was inderdaad wel uitgerust met 2 fetjes.

De toestel waar ik aan gewerkt heb afgelopen tijd hebben de blauwe trafo en ook allebei de print met enkele fet.

Ik ben blij dat ik het euvel heb kunnen verhelpen en dat ik m'n 720 weer zonder problemen kan gebruiken.
Bedankt voor je heldere uitleg en je suggesties om de storing te traceren, Will!
Plaats reactie