Inmiddels heb ik een foto gemaakt van de kras. Harrie had al een idee, maar met foto is het inschatten van de situatie iets makkelijker.

Quote verkoopende partij: " Oja? Dat valt toch helemaal niet op, ik zie er niks van!"
Ik zie de ideeën tegemoet.
Moderator: Moderators
Klopt... dat is om de afstemmeter op het front aan te kunnen sturen.Cassettebandje schreef:Ik las ergens iets over de potmeter achterop de afstemcondensator.
Die potmeter doet meer dan alleen het aansturen van de afstemmeter volgens mij. Het hele FM afstemgedeelte werkt door middel van de variërende spanning die uit deze potmeter komt. De variabele condensator is alleen voor de AM banden (correct me if I'm wrong).esgigt schreef:Klopt... dat is om de afstemmeter op het front aan te kunnen sturen.Cassettebandje schreef:Ik las ergens iets over de potmeter achterop de afstemcondensator.
Dat zou ik in het SM moeten nakijken... zit op mn werk en heb die info niet bij de hand. Lijkt mij echter wel de logische toepassing.Thomas schreef:De variabele condensator is alleen voor de AM banden (correct me if I'm wrong).
Klopt, de potmeters zijn voor de FM, dat werkt met varicaps. De potmeter op de afstemcondensator is voor de manual afstemming.Thomas schreef:Die potmeter doet meer dan alleen het aansturen van de afstemmeter volgens mij. Het hele FM afstemgedeelte werkt door middel van de variërende spanning die uit deze potmeter komt. De variabele condensator is alleen voor de AM banden (correct me if I'm wrong).esgigt schreef:Klopt... dat is om de afstemmeter op het front aan te kunnen sturen.Cassettebandje schreef:Ik las ergens iets over de potmeter achterop de afstemcondensator.
Dank voor het scherpstellen van het begripskader....mae schreef:Nee, de potmeters (preset en die ene achterop de afstemcondensator) dienen uitsluitend voor de FM. Ze verzorgen de spanning om de varicaps in de FM-tunersamenstelling aan te sturen.