22RH832

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pietls

19 nov 2015, 16:46

Het leek me leuk om ook eens een bijdrage te leveren op dit forum.

Ik was al jaren in het bezit van 2 Aristona 541 MFB speakers. Ooit in een grijs verleden had ik er zelfs 6, maar helaas heb ik vier verkocht. Na jaren op zolder toch eens teruggehaald en uitgeprobeerd. En wat schetst mijn verbazing: Ze doen het nog steeds. Op dat moment is het virus toegeslagen, ook ik moest nu een volledig werkende set hebben met ontvanger, versterker, draaitafel en bandrecorder. Allemaal van de Hifi collectie van Philips uiteraard! Al gauw vond ik op marktplaats een werkende 762 reciever en ik had ook nog een oude Philips draaitafel staan, een 22GA230 met GP400 en een nieuwe naald. Speciaal aangeschaft omdat deze ook nog 78 toeren kan draaien.
Uiteraard was dit niet goed genoeg! Ik bleef maar met een scheef oog de foto op deze website van een 832 bekijken en was er van overtuigd dat zo'n geval er moest komen. Ik had alvast een paar 532 boxen op de kop getikt. Daarnaast kon ik tijdens een weekendje weg in Maastricht nog een setje 544 oppikken en kreeg tussen neus en lippen door ook nog een 212 draaitafel gratis mee. (Hoe komt een hond aan vlooien!)
Op een gegeven moment stond er een 832 te koop, een opknapper, dat werd duidelijk gezegd. Ik heb deze onmiddellijk gehaald en ben begonnen met opknappen. Er was inderdaad wel het een en ander aan de hand: Links voor geen geluid, geen originele afstemwijzer, meerdere tiptoetsen die niet werkten. Kortom, werk aan de winkel. De fout in de versterker was snel gevonden: een defecte condensator in een voorversterker. Deze vervangen en dat was dat! Vervolgens de tiptoetsen repareren. Dat viel tegen, meerdere pootjes waren al afgebroken en tenslotte zou ik maar 4 van de zeven weer werkend krijgen. Ook een paar lampjes waren defect. Daarnaast werkten de AM banden niet en ook de in en uitgangen (Tape) functioneerden niet.
Plotseling kwam echter weer een 832 op Marktplaats beschikbaar voor maar 75 euro. Ook deze fluks opgehaald en tot mijn vreugde was deze uitgerust met een 422 element! Geen naald meer, maar toch! Ook al was hier in gespit, alle tiptoetsen waren volledig origineel en konden dus gebruikt worden in mijn restauratie project. De aansturing van de draaitafel is in de 212 toegepast, omdat deze defect bleek te zijn. Dit past 1 op 1, alleen de pitchregelaars overzetten. De afstemschaal, inclusief wijzer is ook naar mijn project gegaan. Helaas bleef de AM band stil en ook opnemen en weergeven functioneerde nog steeds niet. Ik overwoog een harttransplantatie, namelijk de vervanging van de schakelprint. Toch nog even alles vergelijken met de andere 832. Alle stekkers nalopen en wat blijkt: één van de connectoren zat niet in de contacten, maar in de loze gaatjes, net naast de contacten. Stekker opnieuw geplaatst en ziedaar: alles werkt. AM banden doen het en ook de bandopnemer kan opnemen en weergeven. Ik heb nu een werkende 832 met bijbehorende speakers en zelfs 2 quadrofonische LP's. Alleen nog even opstellen en dan genieten van het overbekende Philips geluid!
omniVoor

19 nov 2015, 17:45

Gefeliciteerd Piet met de aanwinsten.
De laatste tijd heb ik me bezig gehouden met SQ-decoders en het blijkt dat ze vaker niet dan wel goed functioneren.
Als je dan een plaat op zet dan hoor wel verschil tussen voor en achter maar het is allemaal een beetje ondefinieerbaar en eigenlijk niet veel anders dan van een gewone stereoplaat.
Om duidelijkheid in de werking te krijgen heb ik wat testtonen gemaakt waar slecht werkende decoders mee door de mand vallen.
Mijn 832 doet het iig zeer slecht, die van Gromsound ook, evenals de Sanyo die ik hier heb.
De Sony en de zelfbouwdecoders werken wel perfect.
Zie ook http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=7514
Als ik tijd heb dan wil ik eens proberen de 832 van mij aan de gang te krijgen door afregeling of reparatie, ik weet nog niet wat er mis is.
De bevindingen zet ik dan wel hier neer.

Johan
Laatst gewijzigd door omniVoor op 19 nov 2015, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Harrie
Contacteer:

19 nov 2015, 17:58

Welkom Piet !
het virus heeft duidelijk toegeslagen, klinkt bekend :D
Er is hier voldoende hulp en kennis te vinden om je 832 weer werkend te krijgen :wink:

De MFB 541 en MFB 532 mogen wellicht een revisie ? elco's zijn na 40 jaar wel matig/slecht.
Dat geldt ook voor de 832, je hebt maar 1 elco vervangen, misschien alles doen ?
succes ! grt, Harrie
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
pietls

19 nov 2015, 22:23

Harrie schreef: De MFB 541 en MFB 532 mogen wellicht een revisie ? elco's zijn na 40 jaar wel matig/slecht.
Dat geldt ook voor de 832, je hebt maar 1 elco vervangen, misschien alles doen ?
succes ! grt, Harrie
Hallo Harrie,

De 532 zijn gereviseerd aangeschaft, die anderen doe ik misschien nog wel. De 832 werkt nu, de elco moest vervangen worden, die was echt defect, waardoor 1 kanaal het niet deed.
Plips

07 dec 2015, 06:24

Ook al is de decoder slof, toch is er nog een wezenlijk verschil met Stereo.

Mijn 832 staat al even werkeloos onder een kleedje, het linkerachterkanaal doet niets uit op de verschuivingen van de volumeschuif :(
Hier stond "vroeger" een hele opsomming apparatuur, helaas kunnen er maar 255 tekens...
pietls

07 dec 2015, 23:09

Plips schreef: Mijn 832 staat al even werkeloos onder een kleedje, het linkerachterkanaal doet niets uit op de verschuivingen van de volumeschuif :(
Misschien ook hier een voorversterker defect? Je kunt de voorversterkers of de versterker printjes verwisselen, Als het defect ook naar een ander kanaal wisselt, weet je wat er defect is.
Plaats reactie