Philips opknapper (102L, 302L, F7230, N5151 en 22RH493)

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

Uli

15 dec 2015, 12:11

Een kleine uitstap ten opzichte van de set zoals die was bij aanschaf... Maar deze omweg past in het geheel bij de set (want dezelfde reeks). Zoals al eerder aangekondigd heb ik twee stuks 22RH426 op de kop getikt.

Afbeelding
Foto | Zo trof ik ze aan bij de kringloop (brakke telefoonfoto). Zie bij de linker luidspreker de rode vlek in het doek, vanaf het (verbrokkelde) hifikruisje. Of het hifi-kruisje is zoveel vereerd dat ie spontaan is gaan bloeden, of er is iets (kattenp...?) over het doek gekomen dat de verkleuring in gang heeft gezet.

Afbeelding
Foto | De 22RH426 achter het front. De luidsprekers zien er nog netjes uit!

Afbeelding
Foto | Dat kan helaas niet gezegd worden van de kasten. De bovenkant vertoont (oppverlakkige) waterschade...

Afbeelding
Foto | ... en van de linker kast is een zijkant stevig te grazen genomen.

Afbeelding
Foto | Door de woofer te verwijderen krijg je toegang tot de binnenkant van de kast. Aan de zijkant zit een printje met het filter geschroefd. In de loop der jaren zijn de waardes van de elco's iets gewijzigd. Ik heb - niet gehinderd door enige kennis - de volgende waardes aangehouden:

50uF => Bipolair 47uF 35Vac 105°C
6,8uF => MKT 6,8uF 100V R22,5
8uF => MKP 8,2uF 250V Axial
24uF => Bipolair 22uF 63V 105°C

Afbeelding
Foto | En dan ziet het filter er opeens zo uit. Het liefst had ik alle pootjes van de elco's aan de onderkant gehad, maar het was al aardig puzzelen om de juiste waardes bij elkaar te krijgen.

En dan is het tijd om het doek te vervangen! Ik heb het jutedoek van de MFBfreaks-webshop gebruikt, in combinatie met Bison Tix. Het eerste front was nog een beetje een manier vinden om de hoekjes mooi aan te pakken. Als je het doek om het front heenslaat, komen op de hoekjes namelijk twee lagen stof op elkaar te liggen. Mijn tip:
  • Denk een lijn vanaf de hoek, 45 graden naar binnen;
  • Laat van beide zijkanten het doek niet verder dan die lijn lopen:
  • Dan houd je een rechtopstaand flapje over:
    Afbeelding
  • Dat knip je zo kort mogelijk af als de lijm wat is uitgehard (na +/- 15 min);
  • Breng nu opnieuw wat Bixon Tix aan in de knipnaad, duw alles wat aan en leg er een latje of plankje op om alles mooi plat te houden:
    Afbeelding
  • Na nog eens 15 minuten haal je dat weg - anders heb je een houten lat in je frontje verlijmd :D Resultaat is een strak hoekje zonder lijmvlekken:
    Afbeelding
Ook als je voorzichtig lijmt hangt de jute voor de gaten hier en daar losjes. Ik heb het doek voor bevestigen licht bevochtigd (enkele spraytjes water uit het strijkijzer) en nadat alles was uitgedroogd ook nog in de stoom gehouden van een fluitketel. Dat werkt erg goed: alles is nu strak getrokken.

Afbeelding
Foto | Het nieuwe doek is iets minder dicht dan het originele, maar daar zie je in de praktijk eigenlijk niets van. Totdat je de flitser van je camera aanzet 8) Links op de foto is nog het originele doek, rechts het vervangen doek.

Afbeelding
Foto | Zelfde opstelling, maar nu zonder flitser. Dan kijk je dus ineens niet meer dwars door het doek heen.

Afbeelding
Foto | En zie hier beide luidsprekers gelakt en voorzien van een nieuw doek. Klaar dus! Hoewel, ik mis nog twee HiFi-kruisjes. Wie heeft er nog over?

Afbeelding
Foto | Zie hier de kast met de heftige krassen op de zijkant. Ik heb een hoop kunnen wegschuren, maar voor de diepste krassen zou ik het fineer compleet weg moeten schuren :twisted: Desalniettemin ben ik er tevreden over: het is zichtbaar, maar springt niet in het oog. En doet ook niet af aan het geluid.

Tot slot:
- Had ik al gezegd dat ik nog hifi-kruisjes zoek?
- Het zijn 4 Ohm luidsprekers. Is het te simpel gedacht om een 4 Ohm weerstand ervoor te hangen, en ze dan als 8 Ohm luidsprekers te gebruiken?
Harry

15 dec 2015, 12:24

Ook deze heb je fraai opgeknapt, Uli! :) De waarden van de filters lijken me wel goed zo.
Het plaatsen van weerstanden om er 8 ohm speakers van te maken kan in theorie wel maar gaat ten koste van de geluidskwaliteit, de versterker krijgt (veel) minder controle over de woofer. Het is juist de kunst om zo weinig mogelijk weerstand tussen de versterker en de luidspreker te hebben, zo wordt bijvoorbeeld de originele kabel nog wel eens vervangen door een dikkere.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Hoewie Loewie
Contacteer:

15 dec 2015, 13:27

Tjonge, dat ziet er weer prachtig uit! :D Mooi gedaan, vakwerk.
Erres SX5685 SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 Philips GF403 AG2230 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
Uli

19 dec 2015, 13:20

Ik kan de saga afronden! Gisteren zag ik bij de lokale kringloop een F7130 platenspeler staan. In mijn set zit de F7230. Dat lijkt volledig hetzelfde model, maar de F7230 heeft een start/stop-knop en is dus automatisch waar de F7130 semi-automatisch is. Lang verhaal kort: de stofkap is identiek, een kwestie van stom geluk :D Dus nam ik de platenspeler mee van de kringloop.

Afbeelding
Foto | Buts en scheur in de oude kap.

Afbeelding
Foto | Géén buts en scheur in de nieuwe kap! De oppervlakkige krasjes heb ik met Brasso goed kunnen wegkrijgen. Diepere krasjes zouden schuurpapier vereisen, maar daar ga ik me niet aan wagen. Zo erg is het allemaal niet. En als ik er al iets mee zou willen doen, zou het eerder een anti-statische film zijn: http://www.antiskateskins.com/Dust-Cover-Protector.html en YouTube @ https://www.youtube.com/watch?v=P3OxmBcr7rs

De F7130 heb ik met de beschadigde kap via Marktplaats verkocht voor 7 euro minder dan dat hij mij heeft gekost. De nieuwe kap heeft me dus slechts die 7 euro gekost 8-) Dat is een stuk beter te doen dan de 30 euro (+verzendkosten) die de kap in Ierland moet kosten.

Afbeelding
Foto | En daarmee is het moment gekomen: de oude set die ik als opknapper kocht is in oude luister hersteld 8) Een erg leuk project dat hopelijk in de toekomst nog eens mag langskomen :dance:
Laatst gewijzigd door Uli op 19 dec 2015, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Harrie
Contacteer:

19 dec 2015, 16:23

mooi opgelost zo :wink:

Die folie lijkt me wel interessant voor beschadigde kappen.
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
Henk Ockers

05 jan 2016, 19:39

Ik heb van Hoewie Loewie deze topic gekregen omdat ik advies vroeg voor eenzelfde klus met de kasten. Ik heb voor een paar euro een setje 453 luidsprekers op de kop getikt. Geluid is prima maar als je ziet hoe de kasten eruit zien vraag je je af hoe ze het voor elkaar krijgen. Ik heb ze ook meer gekocht als uitdaging om ze op te knappen als dat ik ze nodig heb. Dat er bovenop krassen zitten kan ik nog wel begrijpen omdat ze vaak als bijzettafeltje gebruikt worden maar de zijkanten en achterkant zitten ook vol. Ze konden wel als bowlingbal gebruikt zijn. Gelukkig geen stukjes van het hout af. De originele snoeren zitten er nog aan echter zonder de stekkertjes maar ja, je kunt ook niet alles hebben. Als ik zie hoe jij de kasten onderhanden hebt genomen en wat het resultaat is motiveert mij nog meer om eraan te beginnen. Ik vind ze mooier als nieuw met die tekening van de houtnerf. Chapeau wat je ervan gemaakt hebt. Als ik ze klaar heb zal ik ook een foto plaatsen.
Tussen ijskast en bed is nog plaats genoeg. :text-+1:
Uli

29 jan 2016, 12:17

Tja, als iets lang meegaat, krijgt het veel te verduren :shock: Ik ben benieuwd naar je vorderingen! Zelf vervang ik standaard de 0,35mm^2-snoeren voor 0,50mm^2 snoeren. Dat dunne spul voelt zeker na tientallen jaren bros en half vergaan aan. De DIN-stekkertjes (man EN vrouw!) zijn hier (Leiden) altijd op vooraad bij Van der Klauw. Ik heb een set verloopkabeltjes gemaakt: vrouwtje aan de ene kant, blote ader aan de andere kant. Zo kun je je luidsprekers in originele luister herstellen en daarna ook op een niet-DIN-versterker aansluiten :D

Heb zelf nu weer een setje 423's onder handen: schroefgaten in de boven-, onder- EN zijkanten :o Zijkanten vervolgens zwart geschilderd. De stofkap van een van de woofers ontbreekt :roll: Het is dat de doeken er nog als nieuw uitzien. Daar houdt het positieve dan ook wel mee op :lol: Ach het houdt me van de straat :whistle:
Harry

29 jan 2016, 13:16

Uli schreef:De stofkap van een van de woofers ontbreekt :roll:
Dat is iets wat regelmatig voorkomt bij de AD8065, sommige verkruimelen. Maar stofkappen zijn gelukkig los te koop. Als je nog een setje AD8066W4 woofers hebt liggen kun je die er ook in zetten, de filtering hoeft daarvoor niet te worden aangepast. Een beetje dikker snoer is (zeker voor 4 ohm boxen) altijd een goed idee. En als je geen grote kamer hebt kun je het vaak ook een stuk inkorten. Enfin, zoals je al schrijft , je bent in ieder geval weer fijn van de straat :lol:
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
esgigt

29 jan 2016, 15:00

Uli schreef:Zelf vervang ik standaard de 0,35mm^2-snoeren voor 0,50mm^2 snoeren.
Op de DIN pluggen (met schroef verbinding) die Thomas in de webshop heeft is het me gelukt (met wat moeite) om 1,5mm^2 kabel op te zetten... 1mm^2 moet dus zeker redelijk gaan. Heeft flinke voordelen, niet alleen met lage impedanties of lange leidingen.

Intern zou ik bij voorkeur 1,5mm^2 gebruiken...
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
Plaats reactie