- 102L versterker;
- 302L tuner;
- N5151 cassettespeler;
- F7230 platenspeler;
- Twee stuks 22RH493 luidsprekers.
Ik heb de foto's geplaatst op Picasa. Voor het geval onderstaande afbeeldingen niet meer werken (of niet kunnen worden gedeeplinked), is het album ook via deze link te bereiken: Philips audio @ picasa. Ik zal ook per foto linken. Graag even melden als de foto's niet werken.
Update: Picasa gaat stoppen en wordt Google Photos. Mogelijk houden de foto's hieronder later dit jaar (2016) op te werken. De foto's zijn dan te vinden @ Google Photos.
NB: Het project is nog niet afgerond, dit topic toont de voortgang ter lering en vermaak

SET - ALGEMEEN

Foto | De set thuis opgesteld, nog niets aan gedaan. Zie de vieze frontplaten.

Foto | Zie hier hoe vies de set bij aankoop was. De rechterknop heb ik schoongepoetst met wasbenzine en een tandenborstel. Nadat de foto genomen is heb ik de resterende aanslag met Brasso koperpoets weggewerkt. Deze hele set vereist wat ouderwets schrobwerk!
PLATENSPELER (F7230)

Foto | De meest in het oog springende beschadiging: een scheur en een hoekje uit de stofkap. Ik heb een bedrijf in Ierland gevonden dat de stofkap kan leveren voor ong. € 35,00, maar vrees voor de daarbij komende verzendkosten. Daarom houd ik nu vooral Marktplaats in de gaten. Buitenafmetingen zijn 41,5 x 33cm, voor wie er nog een heeft liggen

Foto | Ik vreesde de aanslag op de knoppen van de platenspeler. Maar wat blijkt: wat wasbenzine en (weer) een tandenborstel doen wonderen. Op deze foto zal duidelijk zijn welke knoppen nog aan de beurt zijn

Foto | De knoppen van de platenspeler sturen mechanische armpjes aan om het een en ander in beweging te zetten. Op de foto zie je oranje rubberen dopjes - of wat daarvan na 30 jaar over is. De onderzijde wordt op een staafje in de platenspeler geschoven, en door het gaatje aan de bovenkant gaat het armpje van de knop. Zo kan het armpje heen en weer, maar niet opzij bewegen. Zoals te zien is, waren deze dopjes in verregaande staat van ontbinding. De oplossing? Een stukje ijzerdraad en een tie-rip (zie volgende foto).

Foto | Zie hier een versie van het rubberen dopje dat weer decennia mee kan

Met een nieuw element+naald (GP 330/331/350/946 D) werkt de platenspeler weer prima. De kap blijft dus nog als aandachtspunt staan (tips zijn zeer welkom!) en ook moet de buitenkant nog een keer goed worden gepoetst.
LUIDSPREKERS (22RH493)
De kasten vertonen krassen en zelfs wat omvangrijkere beschadigingen. Het ontwerp is leuk: het houtwerk aan de voorkant is niet vlak, maar loopt in een hoek van 45 graden naar binnen. Gevolg: het randje is zeer dun en kwetsbaar.

Foto | Zie hier een opgevuld stukje rand (nog niet volledig afgewerkt). Helaas is de kleurechtheid van de Alabastine houtvuller ronduit waardeloos, zodat de kleur "kersenhout" meer aan Olvarit doet denken. Maar goed, ik kan ermee leven, zeker omdat met een nieuwe laklaag de hardheid van de kleur wat afneemt.
Eerder kreeg Cassettebandje de achterkant van de 22RH493 niet open, maar dat bleek bij mij geen probleem. Met een plamuurmes plopte de boel (na het verwijderen van flink wat schroeven) zo open. Beter een plamuurmes dan een platte schroevendraaier, omdat je daarmee deuken in het hout kunt maken.

Foto | Het afdichtingsmateriaal is volledig vergruisd. Met een stanleymes heb ik de resten verwijderd en vervangen voor siliconen tochtband. Die zou langer moeten meegaan dan PU-schuim en rubber.

Foto | Zie hier de nieuwe (bruine) afdichting.

Foto | Aan de lijmresten op de tweeter te zien heeft er waarschijnlijk ooit een ring tussen de kast en de tweeter gezeten. Met wat knutselvilt heb ik een nieuwe ring gemaakt.

Foto | Het o-zo-kenmerkende beige luidsprekersnoer heeft het veld moeten ruimen. Ik heb het hele net afgestruind op zoek naar een waardige vervanger, maar de kabel wordt simpelweg niet meer gemaakt. Ik heb nog contact opgenomen met een snoerenfabriek in Duitsland, die veel verschillende kleuren snoer maakt, maar die zagen geen brood in beige. Ten onrechte, denk ik, want ik denk dat veel liefhebbers van over de hele wereld op zoek zijn naar die ene kleur. Ze wisten me wel te vertellen dat Grundig hetzelfde snoer heeft gebruikt, maar wat ik met deze historische kennis kan, is mij onduidelijk. Hoe het ook zij, vooralsnog heb ik maar grijs snoer gebruikt (0,5mm2 in plaats van 0,35). De foto is de verantwoording daarvoor.

Foto | De bi-polaire condensator heb ik vervangen voor een nieuwer exemplaar. Dit is geen 8uF maar 6,8uF exemplaar; 8uF wordt niet meer gemaakt volgens de (ietwat kort-af zijnde) verkoper van Twenthe (Den Haag).

Foto | Zie hier een geschuurde kast en een ongeschuurde kast. Ik vind de eigen kleur (links) eigenlijk mooier dan de gelakte, dus ik heb (na deze foto) een transparante lak gebruikt die de kleur weinig verandert (alleen wat voller en egaal maakt). Probleem: alle potjes van Rambo-lak (verkrijgbaar bij de Gamma) lijken op elkaar. Zo ben ik begonnen met een potje watergedragen lak, heb ik een ogenschijnlijk identiek potje bijgekocht, en bleek dat - achteraf - een lak op terpentinebasis

Foto | Van een van de luidsprekers is het doek op twee plaatsen beschadigd. Zo erg als op de foto is het niet meer, na het wegknippen van wat losse rafels, maar bij voorkeur zou ik het doek vervangen. Helaas krijg ik de voorkant niet los en is het doek daarmee verlijmd. Ik kan de service manual niet op het web vinden, Philips verstrekt 'm niet om ons allemaal tegen onheil te behoeden, het Philips museum bewaart geen documentatie en de Stichting tot Behoud van Historische Philips Producten reageert in het geheel niet. Ik houd mij aanbevolen voor raad!
VOORUITBLIK
Bij de volgende update zijn hopelijk de luidsprekers helemaal af. Daarna ga ik me storten op de cassettespeler. Het is een model waarbij het (hydrolische) klepje naar boven opent - heel DeLorian / Back to the Future

To be continued!