Philips 22ah682, niets werkt behalve schaalverlichting

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MFB-Holland

11 okt 2015, 10:48

Ik heb van een kennis een 22ah682 receiver gehad.
Geen enkele functie werkt, de schaalverlichting brandt wel.

Ik heb even kort een blik in het apparaat geworpen, zekeringen zijn heel. Verder kan ik op het oog geen vreemde dingen zien, behalve wat stof dat ik weg moet halen.
2 torren vielen mij op, in die zin dat de groter zijn dan de andere. Waarschijnlijk net als in de MFB boxen van die Japanse torren, die ik beter kan vervangen.

Zijn er met dit type receiver bepaalde zaken die vaak defect zijn en extra aandacht behoeven?
Thomas
Site Admin
Contacteer:

12 okt 2015, 07:55

De receivers 22AH68... en versterkers 22AH38... en de Erres varianten (T)A... zijn allemaal vrijwel identiek opgebouwd. Deze komen uit Japan en zitten dus vol met Japanse transistoren. Ik heb al eens in zo'n versterker een probleem gehad op het voedingsprintje, een zwartpoot transistor die eruit lag waardoor een volledige voedingsspanning ontbrak. Misschien kun je daar eens beginnen te meten en kom je tot dezelfde conclusie.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
MFB-Holland

12 okt 2015, 19:26

De zekering T3,15A (F03)op het moederbord ligt er in ieder geval uit.
Enkele torren hebben zwarte pootjes (o.a. TS602, TS604, TS802 en TS804).

@ Thomas
Heb jij toevallig een lijstje met equivalente torren voor deze receiver?
Als ik de Japanse torren vervang door europese, dan klopt de afbeelding voor het plaatsen van de tor niet meer neem ik aan?
Thomas
Site Admin
Contacteer:

12 okt 2015, 21:23

MFB-Holland schreef:De zekering T3,15A (F03)op het moederbord ligt er in ieder geval uit.
Enkele torren hebben zwarte pootjes (o.a. TS602, TS604, TS802 en TS804).

@ Thomas
Heb jij toevallig een lijstje met equivalente torren voor deze receiver?
Als ik de Japanse torren vervang door europese, dan klopt de afbeelding voor het plaatsen van de tor niet meer neem ik aan?
Nee, dat lijstje heb ik niet. Maar wel een dikke bijbel waarin ik ze kan opzoeken. Handig hoor! Desalniettemin heb ik altijd de neiging om oude Jappen door nieuwe Jappen te vervangen. Dat lukt, dankzij eBay, best aardig. Ik zet er altijd het liefst in wat er oorspronkelijk ook in het schema staat. Een nieuwe Japanse transistor zal vast wel weer vele jaren goed werken eer hij zwarte pootjes krijgt. En natuurlijk is het productieproces ook verbeterd in de loop der jaren.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Plaats reactie