Philips 22ah995

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
SteffieAmsterdam

27 mei 2015, 11:22

Beste MFB freaks,

Mijn hobbies zijn platenspelers en ben zelf service engineer van beroep in de technische tak.

Ik repareer zelf altijd de platenspelers pick ups en loop nu tegen een probleem op waar ik echt iemands hulp bij nodig heb.
Mensen met de nodige ervaring die mij tips kunnen geven.
Ik stel hieronder even mijn probleem.

Ik heb een Philips home Centre 22ah995 gekocht en werkt perfect alleen een klein puntje is dat de balans regelaar niet klopt.
Als ik de balans regelaar in het midden zet dan klinkt de linkerspeaker vele malen zachter dan de rechter.
In eerste instantie dacht ik dat het dus uit het linker kanaal kwam maar begin te twijfelen.
Als ik de volume op 20 zet vind ik eigenlijk dat uit het rechter kanaal uit een 40 watt aansluiting tamelijk heel veel geluid uit komt.
Ik heb ook een knop erop zitten om de db met 10 te verhogen en dat lukt wel op het linker kanaal en niet rechts waar het geluid tamelijk harder eruit komt.
Potmeter van de balans vervangen en heb de torretjes L 1 met R 1 achter met elkaar uitgewisseld om te kijken of dat werkt.
Nog steeds het probleem.

Wie kan mij hiermee helpen??
Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb omschreven.

Mvg

Stefan
Thomas
Site Admin
Contacteer:

27 mei 2015, 11:47

Hallo en welkom Stefan,

Het probleem dat je beschrijft, kan diverse oorzaken hebben. Treedt dit probleem op bij elke bron of alleen op de platenspeler stand? In dat geval zou je ook het element eens kunnen nakijken, mogelijk is dit stuk en geeft het op een kanaal minder output. Doet de tuner het wel goed of zit daar ook volume verschil in? Vuile drukknoppen zijn ook beruchte oorzaken van dit soort storingen.

En anders moet je toch met meetapparatuur (scoop) aan de slag. Probeer het signaal door het circuit te traceren om er zo achter te komen waar het mis gaat. Het zou zomaar één klein elcootje kunnen zijn, waar het signaal niet meer lekker doorheen wil.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
SteffieAmsterdam

27 mei 2015, 13:10

Hoi hoi,

Bedankt voor je reactie.
Ja ik heb het vanuit elke bron.
Cassette, pick up en radio.
Hmmz ik ga even proberen het te traceren.
Ik vind het alleen lastig de duidelijke lijn van L en R te onderscheiden.
Ik ga even mijn best doen.
Cassettebandje
Contacteer:

27 mei 2015, 13:48

Heb je de mono schakelaar al geprobeerd? (als die erop zit)
MFB 541,541,532,532,544,544,567 Heel veel luisterplezier.
Will
Contacteer:

27 mei 2015, 20:56

SteffieAmsterdam schreef:Ik heb ook een knop erop zitten om de db met 10 te verhogen en dat lukt wel op het linker kanaal en niet rechts waar het geluid tamelijk harder eruit komt.
Dat is al een aanknopingspunt, dan zou ik bij/rond die schakelaar beginnen met zoeken naar de verschillen in het geluidsniveau.

Bij de verschillende regelaars kun je even de lopers (middelste pen van de potmeters) van links en rechts met elkaar doorverbinden, als het geluid dan even hard klinkt kun je vinden waar het fout gaat.
Dat zeg ik nu wel zonder servicemanual, maar heeft deze misschien elektronische regelingen???...
Cassettebandje schreef:Heb je de mono schakelaar al geprobeerd? (als die erop zit)
Deze heeft een draaiknoppie: traploos regelbaar van mono naar stereo. Dat was mode in die tijd.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Plaats reactie