Reparatie RH790 receiver

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

suretrak

14 jun 2010, 20:57

Ja, het is toch wel grappig dat de oplossingen van de problemen vaak nog vrij simpel zijn. De moeilijkheid zit hem vaak in het vinden van het "simpele" probleem. Meten is daarbij wel zeer belangrijk heb ik wel weer geleerd.

Eigenlijk had ik de moed al een beetje opgegeven, maar ben nu weer helemaal enthousiast en ga er weer een pronkstuk van maken. Ik maak er weer een complete set van. Ik heb nog een N4404 staan die er mooi bij past. Het volgende project denk ik.

De 790 speelt al weer een uur, ik heb de N4450 er even aan gehangen, makkelijk met die aansluiting aan de voorzijde, het klinkt voortreffelijk, de zekeringen zitten er nog in en de eind transistoren blijven op een acceptabele temperatuur :D :D .

Hoe is eigenlijk met de 790 van jou, al wat verder gekomen?
Afbeelding
Henk D

14 jun 2010, 21:22

Een defecte verzekering is altijd verdacht. Het kan natuurlijk een 'gewone' kortsluiting van de luidsprekeraansluitingen geweest zijn, maar er kan ook iets anders aan de hand geweest zijn.
De eindtrap van de 790 is namelijk vrij bijzonder in die zin dat de uitgang gelijkspanningsgekoppeld is; er bevindt zich geen elko aan de uitgang.
Om het gelijkspanningsnivo toch netjes op nul te krijgen en te houden is er een aparte afregeling met een instelpotmeter en een NTC voor temperatuurstabilisatie. Staat er nml. onbedoeld een gelijkspanning op de uitgang dan kan er een forse stroom gaan lopen die er voor zorgt dat de zekering doorbrandt. In de servicedocumentatie staat netjes beschreven hoe e.e.a. afgeregeld dient te worden.
suretrak

14 jun 2010, 21:34

Het afstellen heb ik gelezen in de Servicemanual. Dat pak ik morgen op en stel het af als omschreven. Als ik daar nog vragen over heb dan meld ik me wel weer.

Bedankt zover voor alle goede raad.
Afbeelding
Marcel Bonnema

16 jun 2010, 19:12

Hallo, ikzelf heb ook een RH790 die nu weer helemaal gerestaureerd is. De kast is weer perfect en alle verlichting werkt ook weer behalve de stereo indicator, die wil maar niet branden. Echter, mijn probleem is dat het rechterkanaal bijna geen geluid geeft. Het linkerkanaal klinkt vol, helder en krachtig en is van erg goede kwaliteit maar de rechter klinkt zacht en krakerig. Ik ben heel erg bang dat er een eindtor kapot is of iets dergelijks en weet ook dat die moeilijk te krijgen zijn. Zijn er een paar punten op de print waar ik de afregeling kan controleren net zoals bij de MFB speakers? Ik heb van de MFB wel een servicedoc maar van de 790 helemaal niets. Ik vind het een erg mooi toestel waar ik lang naar gezocht heb en wil hem erg graag weer goed spelend hebben.

Groeten Marcel
Thomas
Site Admin
Contacteer:

16 jun 2010, 19:14

Je kunt beginnen met de beide kanalen te vergelijken; meet bijvoorbeeld de spanningen op de eindtorren links en rechts, wellicht kun je daar iets uit opmerken. Een defecte eindtor is mogelijk, maar het probleem kan ook in het voortraject zitten.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Marcel Bonnema

16 jun 2010, 19:23

Ik had net in het voorgaande ook gelezen dat er een servicemanuel is te downloaden dus ga ik dat zo ook maar eens even proberen. Ik ga in ieder geval zo eerst maar eens wat metingen verrichten! :? Het is wel een heel mooi apparaat, ontvangst is ook supersterk, zo wordt het niet meer gemaakt... :wink:
Henk D

16 jun 2010, 19:35

En zoals in de documentatie vermeld staat is de eindtrap (2x BDY20/01) in geval van defect ook te vervangen door 2x 2N3055. Verkrijgbaar via de Webshop (graag gedaan, Thomas).
Marcel Bonnema

16 jun 2010, 19:46

Geweldig, hartstikke bedankt! Ik ga aan de slag. :D
suretrak

17 jun 2010, 07:24

Ik had net in het voorgaande ook gelezen dat er een servicemanuel is te downloaden
Ik weet niet of je de servicemanual al gevonden hebt, maar we hebben het alsmaar over de site van Gijs, die kan je vinden onder http://www.oudio.nl daar staat de servicemanual en nog veel meer moois...!!! Voor wat betreft dat FM indicator lampje staat er in de servicemanual iets over een instelling wanneer deze zou moeten gaan branden volgens mij. Ik dacht dat het te maken had met het inschakelen van de FM decoder.
Laatst gewijzigd door suretrak op 17 jun 2010, 07:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
suretrak

17 jun 2010, 07:34

Het afstellen heb ik gelezen in de Servicemanual. Dat pak ik morgen op en stel het af als omschreven.
Het afstellen is inmiddels gelukt, stroom en spanningen netjes ingesteld volgens een waarde uit de service manual. De tekst heeft het over 0(V) en op het schema staat 0,1(V). Ik heb die 0,1(V) aangehouden want de waarde naar -0- brengen lukte niet.

Afstem indicator heb ik nog vervangen als ook de instel potmetertjes op het versterker deel. Als ik naar die dingen wees met mijn schroevendraaijertje vielen de lopertjes er spontaan af. Nu nog cosmetisch een beetje opknappen en dan kunnen we weer gaan genieten van dit mooie ding, op naar de volgende 40 jaar luisterplezier en kijken of deze 790 de 80 jaar gaat halen, moet ik zelf wel de 87 halen :D :D
Afbeelding
suretrak

19 jun 2010, 21:45

Als beloofd de plaatjes van mijn 790, op naar het volgende project...!! :D :D
de herboren 790 met wat details
de herboren 790 met wat details
Afbeelding
Remi

19 jun 2010, 21:55

mooie foto's ! best een mooi ding toch 8)
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
suretrak

19 jun 2010, 22:13

Ja, ik vind het wel een mooi ding en het klinkt nog goed ook. Er is een hele serie van in deze stijl, ik heb de rest zo'n beetje ook staan, wachtend op een reanimatie behandeling. Deze modellen zijn de voorgangers van de vissenoog modellen. Wel een beetje gedateerd maar toch leuk om naar te kijken en te luisteren.
Afbeelding
Marcel Bonnema

23 jun 2010, 17:18

Ja, dat mag gezegd. Toen die van mij goed was zat er ook een erg goed geluid in wat eigenlijk niet onderdoet voor dat van de 720 :shock:
gromsound
Contacteer:

28 sep 2010, 07:15

Hi Guys,

Zoals gezien ben ik aan een 790 van de tombola blijven hangen, prima ding maar een tiptoetsje stuk en dat jeukt onmeunig (AMHD).
Om te oefenen heb ik mijn reserve exemplaar met hetzelfde euvel (maal twee) losgehaald. Hm BC179 torretjes, notoire uitvallers volgens mijn maat de RTV monteur in ruste. Eerst maar effe kloppen op de huisjes jeweethetsomsniet. Vervolgens wat gammele solderingen doorsmelten, er zit er duidelijk eentje wat lossig.
Tussentest, hoera no 1 doet het weer maar 2 blijft weigeren. Andere tor erin (bc159 compliant). Neuh helpt niet, originele retour gezet.
Nog een keer alle printspoortjes nalopen met een loupe in het oog, het is nogal fragiel spul in deze serie (hele dunne draadjes op bruin pertinax) het ligt zo los.
Na een uur of twee pieren geen succes wellicht toch zon neonbuisje stuk? Ik heb net vorige week een onderdelenbak verpatst dus dat kan ik niet meer uitwisselen ter test. Nou jammer dan, slechts 1 klein defectje, niet belangrijk, op MPL met dat ding om weer iemand gelukkig te maken. Kast hersteld met echte HOUTlijm, alles doorgsprayd en ontstoft het is weer een plaaaaatje meneer sonneberrug.

Dus die geadverteerde is NIET de gratis tomboladoos, dat wil ik graag even duidelijk melden. Daar ga ik later nogges wat dieper induiken. Bruis bedankt voor het redden, ik kan het toch niet laten.... de 790 was de eye (ear) opener tien jaar terug om zwaar aan het verzamelen te slaan (MPL toen ook net ontdekt) met de bekende fatale gevolgen :mrgreen:

Party on radioheads!
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Plaats reactie