B5X43A

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
rob68
Berichten: 392
Lid geworden op: 07 apr 2013, 20:22
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

24 apr 2015, 21:25

Klopt, ik heb tientallen plano's gereviseerd en nog nooit de voedingselco vervangen. Beetje warm worden mogen ze trouwens wel en dat is de grap: die warmte kunnen ze veel beter kwijt dan nieuwe kleintjes.
Meten is weten - als je weet wat je meet
Gebruikersavatar
correltje
Berichten: 3686
Lid geworden op: 24 aug 2010, 13:29
Locatie: Waalwijk

25 apr 2015, 16:20

Dank voor jullie antwoord!
Maar dit is toch lastiger dan ik dacht. :oops: De voedingselco heeft duidelijk sporen van lekkage, daarom heb ik tot een elco revisie besloten. In de stereo decoder waren sommige elco's van 10uF niet meer te meten met mijn peak ESR meter. Dit was voor mij nog meer reden om de rest ook te gaan vervangen.
De datasheet van de EZ81 zegt dat er 50uF achter de buis mag zitten, dat is de waarde van de voedingselco, parallel schakelen van de nieuwe gaat hem dus idd niet worden.
Dan toch maar vervangen? Wat zijn dan geschikte elco's? Ik heb deze er nu voor liggen.
Of gewoon afwachten tot de radio begint te brommen?
Bronnen: GA202, 2X GA212, GA222, AF877, CD202, CD911, 22RH621, 22RH651, TK610, TU 3900, TX-400, N4504.
Versterkers/Receivers: 2X NL312H, 22RH521, 22RH551, 22AH762.
Weergevers: ADK2525, N6320, 2X N6330, MFB: 2X 541, 532, 544, 586, 587
Gebruikersavatar
correltje
Berichten: 3686
Lid geworden op: 24 aug 2010, 13:29
Locatie: Waalwijk

26 apr 2015, 20:36

Vandaag de Plano verder afgewerkt en de voedingselco nog even laten zitten. De nieuwe ECC83 geplaatst en hierdoor doen allebei de kanalen het weer. Ook nog even de voedingsspanningen gecontroleerd, was allemaal wat lager dan in het schema vermeld staat, maar dat is waarschijnlijk te verklaren door de ouderdom van de gelijkrichterbuis.
Ook de kathode spanningen van de EL84's gecontroleerd, die, nu met ieder een eigen kathode weerstand, m.i. geen schokkende verschillen laten zien. De één was 4,95V en de andere 5,2V.

Helaas gaat nu het FM stereo lampje niet branden, dus nu weet ik niet of de stereo decoder niet goed is, of alleen de aansturing van het lampje. Het signaal komt overigens wel door de decoder heen, dus dat lijkt wel goed, maar of het stereo is, is wel heel moeilijk te controleren.
Heeft iemand een idee wat ik evt. aan de stereo decoder kan meten of hoe ik kan controleren of hij wel werkt?

Grtz,
Cor.
Bronnen: GA202, 2X GA212, GA222, AF877, CD202, CD911, 22RH621, 22RH651, TK610, TU 3900, TX-400, N4504.
Versterkers/Receivers: 2X NL312H, 22RH521, 22RH551, 22AH762.
Weergevers: ADK2525, N6320, 2X N6330, MFB: 2X 541, 532, 544, 586, 587
Gebruikersavatar
Will
Berichten: 3894
Lid geworden op: 24 mei 2009, 21:56
Locatie: Het uiterste Zuiden
Contacteer:

27 apr 2015, 09:27

Een stereodecoder kun je het makkelijkst controleren met een stereo-fm meetzendertje, zoals ELV die heeft.
Die zul je waarschijnlijk niet hebben, dan wordt het wat lastiger.
Je kan de decoder loskoppelen en liefst op een eigen voeding zetten zodat je de hoogspanning van de radio kwijt bent. Dan met een toongenerator 19kHz op de ingang zetten. Dat is een piloottoon en de decoder moet nu stereo aangeven. Dat signaal kun je met een scoop volgen door de decoder.

Met een gewone radiozender is ook best goed te horen of het stereo is, wat dichter bij de luidsprekers gaan zitten en tussen mono en stereo schakelen.

Een derde methode is een scoop in x-y modus op de links en rechts meten. Een mono-signaal geeft dan een schuine lijn die op het geluid langer en korter wordt, een stereosignaal laat een "bewegend bolletje wol" zien.

Let op met meten dat je geen "massalussen" maakt. Met die oude apparaten kan dat gevaarlijk voor de apparatuur of voor jou worden. Maar aangezien je best wat ervaring hebt, weet je dat natuurlijk al.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Gebruikersavatar
correltje
Berichten: 3686
Lid geworden op: 24 aug 2010, 13:29
Locatie: Waalwijk

27 apr 2015, 11:22

Dank voor de tips Will. :D
Die 19kHz moet dat nog een bepaald niveau zijn? Dit lijkt me de meest simpele methode n.l.

Grtz,
Cor.
Bronnen: GA202, 2X GA212, GA222, AF877, CD202, CD911, 22RH621, 22RH651, TK610, TU 3900, TX-400, N4504.
Versterkers/Receivers: 2X NL312H, 22RH521, 22RH551, 22AH762.
Weergevers: ADK2525, N6320, 2X N6330, MFB: 2X 541, 532, 544, 586, 587
mae
Berichten: 4444
Lid geworden op: 17 nov 2013, 02:42
Locatie: Randstad

27 apr 2015, 12:39

Een elko die fysiek lek is, zal inderdaad vroeg of laat aan vervanging toe zijn. Bedoel je in dit geval dat er een bloemkooltje op het veiligheidsventiel groeit? In principe is er dan geen haast bij als de elco electrisch nog goed is, maar ik zou het toestel ook niet onbeheerd laten spelen (dat moet je eigenlijk nooit doen met oudere apparatuur) en als er een groter lek of een lek op een onverwachte plaats zit, is er toch wat meer haast bij.

De gelinkte Yageo elco is 47u 350V, piek 400V, toegelaten rimpel 340mA bij 120Hz, levensduur 1000 uur bij 105 graden. Heel veel beter zul je het qua rimpelstroom bij miniatuurelco's nou ook weer niet tegenkomen (de originele bekerelco doet het wat dat betreft beter, die kunnen vaak 500mA of meer aan), maar die 1000 uur is wat aan de korte kant. Bij iets betere types van bijvoorbeeld Panasonic is dat vaak 2000 uur of meer (de werkelijke levensduur verdubbelt voor elke 10 graden die je onder de 105 weet te blijven, dus het is ook weer niet zo kort als het lijkt). Overigens heeft het 400V type met afmetingen 16x36 nog een net iets hogere toegelaten rimpel en ook de werkspanning heeft wat meer marge (let op, de rimpel geldt alleen voor de 400V elco met precies die afmetingen, de andere Yageo-varianten mogen juist minder hebben).

Als het onder het chassis niet te warm wordt, zal je er wel mee wegkomen. Technisch waarschijnlijk (altijd datablad lezen voordat je de zaag erin zet) de mooiste vervanging is om opnieuw een bekerelco te gebruiken, tegenwoordig zo'n stevig ding met van die korte slecht buigbare pennetjes. Nadeel is dat je die onder het chassis wat moeilijker kwijt kan, en dus misschien in het huis van de oude elco zult moeten bouwen nadat je die leeggehaald hebt.
Gebruikersavatar
Will
Berichten: 3894
Lid geworden op: 24 mei 2009, 21:56
Locatie: Het uiterste Zuiden
Contacteer:

27 apr 2015, 15:47

correltje schreef:Die 19kHz moet dat nog een bepaald niveau zijn?
Helemaal zeker ben ik er niet van, ik dacht ongeveer 10% van het audioniveau op dat punt, dus eerst even meten of nazoeken in de servicemanual.
De frequentie van 19kHz luistert (niet grappig bedoeld) wel nauw...

Er kunnen verschillende dingen mis zijn: lampje, schakelcircuit voor het lampje, lc-kring voor de 19/38kHz verlopen. Als de decoder locked op een andere frequentie dan is dat laatste het geval.

Nog een tip: in de servicemanuals van de oude hifi-series, zoals de 720 en eerder vind je vaak afregelvoorschriften en beschrijvingen van de decoder. Toen was FM-stereo nog wat bijzonders en in die apparaten zitten nog de basisdecoders die opgebouwd zijn uit losse componenten.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Gebruikersavatar
correltje
Berichten: 3686
Lid geworden op: 24 aug 2010, 13:29
Locatie: Waalwijk

27 apr 2015, 15:48

Die beker elco is het probleem, het is een dubbele van 2X 50uF 300V en die vind ik niet meer.... Hij heeft zichtbaar gelekt aan de zijkant zie ik wat "bloemkool".
Vandaar 2 losse van 47uF 350V. Ik denk dat het onder het chassis niet zo erg warm wordt, de buizen zitten allemaal boven en de warmte gaat omhoog.
Was deze wellicht beter geweest? Ik vind het altijd erg moeilijk om die datasheets te lezen, ik zie door de bomen het bos niet meer. :oops:
Er zit ook een 8uF elko voor de voeding van de ECC83 in en die was nog maar 5,6uF, maar andere elco's, waar barsten in de afdichting zitten, kwamen weer ruimschoots aan de waarde.
Bronnen: GA202, 2X GA212, GA222, AF877, CD202, CD911, 22RH621, 22RH651, TK610, TU 3900, TX-400, N4504.
Versterkers/Receivers: 2X NL312H, 22RH521, 22RH551, 22AH762.
Weergevers: ADK2525, N6320, 2X N6330, MFB: 2X 541, 532, 544, 586, 587
mae
Berichten: 4444
Lid geworden op: 17 nov 2013, 02:42
Locatie: Randstad

27 apr 2015, 16:16

Onder het chassis zal wel goed gaan qua warmte en als je ze onverhoopt na een paar jaar moet vervangen zijn ze in elk geval goed bereikbaar.

Datasheets lezen en vergelijken is inderdaad een vak apart, en ook ik heb niet alles tot in detail doorgespit en berekend, maar je kunt wel redelijk snel zien welke beter en welke slechter is.

De snap-in condensator (inderdaad wat ik bedoelde met moderne bekercondensator) type 2222 059 56479 kan volgens datablad maar 300mA rimpelstroom aan, dus zelfs minder dan de Yageo miniatuurcondensator (maar misschien op een andere manier gemeten, misschien zijn ze bij Yageo een beetje optimistisch). Dat valt me wat tegen, maar aan de andere kant heeft hij wel meer oppervlakte om zijn warmte kwijt te raken, mag hij meer hebben als hij koeler blijft en heeft bovendien een 10 keer zo lange nominale levensduur.

IK heb zelf tot nu toe meestal de tussenweg gekozen, miniatuurelco's uit de Panasonic ED reeks. Gaan ook 10.000 uur mee, maar nu nog eens opgezocht en daar valt de toegelaten rimpelstroom me tegen (47u 400V haalt bij 100Hz maar 252mA, de rimpel is in dat datablad gegeven bij 100kHz en moet met 0,3 vermenigvuldigd worden voor gebruik op 100Hz). Deze zijn eigenlijk beter geschikt voor schakelende voedingen op hogere frequenties.

Panasonic zelf verwijst tegenwoordig naar de EE reeks miniatuurelco's, en ik denk dat we daar voorlopig wel een winnaar mee hebben (alsnog ga ik uitzoeken of er nog betere zijn). Daar haalt de 47u 400V een toegelaten rimpelstroom van 410mA (bij gebruik tussen 60 en 120Hz, dus daar valt 100Hz tussen).
Laatst gewijzigd door mae op 27 apr 2015, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rob68
Berichten: 392
Lid geworden op: 07 apr 2013, 20:22
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

27 apr 2015, 16:46

Het valt inderdaad niet mee om een goede vervanger te vinden voor die voedingselco. Mede daarom heb ik er nog nooit één vervangen (hoewel, één keer door een zelfde exemplaar uit een sloper). Rustig wakker laten worden met een gloeilamp in serie als de radio een tijd niet gespeeld heeft en als de rimpel/brom dan binnen de perken blijft en de bloemkool meevalt: lekker laten zitten. Ook die van 8uF kan normaal gesproken nog wel even mee. Wat ik wel altijd vervang zijn de elcootjes van de decoder, de FM-detector en, als het een B7 is met galmveer, de elcootjes in het transistorversterkertje daarvan. Loop de decoder en het indicatorprintje ook even na op slechte solderingen.

Belangrijker zijn de C'tjes die over de UGT's staan (2200 pF, 1000V) en, zoals gezegd, de c'tjes die aan de anodes van de ECC83 hangen (150pF en 10nF). Deze willen nog weleens de oorzaak zijn van geritsel die je nog steeds hoort als je het volume op 0 draait.

Kijk ook goed naar de buisvoetjes van de eindpijpen. Als die donker/zwart geworden zijn, moet je ze vervangen. Dat is een hele klus helaas. Meet ook de DC spanning op de stuurroosters (pin 2) van de EL84's na een tijdje spelen. Die moet ongeveer 0 Volt blijven. Als het hier gaat oplopen (niet zelden gebeurt dat), dan zijn de buizen aan vervanging toe.

Verder zijn alle koolweerstanden met een hoge waarde verdacht en soms sterk opgelopen in waarde (hoewel dat in jaren '50 radio's vaker voorkomt).
Meten is weten - als je weet wat je meet
Gebruikersavatar
correltje
Berichten: 3686
Lid geworden op: 24 aug 2010, 13:29
Locatie: Waalwijk

27 apr 2015, 17:14

Heren, bedankt voor de antwoorden en tips, maar het wordt er niet eenvoudiger op....

@Mae, hieronder heb ik het schema van de voeding, misschien is daar uit te herleiden welke elco ik het best kan nemen, of dat de Yaego's (tijdelijk) voldoen.
Voeding_B5X43A.png
Voeding_B5X43A.png (66.45 KiB) 6478 keer bekeken
C1 en C2 is dus één en dezelfde beker elco van 2X 50uF. Tussen C1 en C2 zal ongetwijfeld ergens een weerstand zitten, anders zal die +2 weinig doen. Waar die zit, geen idee, ik heb hem nog niet in het schema gevonden, maar dat zal in de buurt van een schakelaar zijn, want +2 is voor AM en FM een andere spanning. Dat klopt ook, want dat heb ik ook gemeten.

@Rob68: Tja de bloemkoolvorming valt nog wel mee, ook het brommen. Toch maar laten zitten?
De voetjes van de EL84's heb ik nog niet bekeken en als die vervangen moeten worden, moet ik dat toch even overleggen met de eigenaar.

@ Will: Tja ik ben er nog niet uit hoe ik de decoder ga testen, misschien is de scoop methode toch wel makkelijker...
Of kan ik die 19kHz uit een laptop toveren? Een tiental mV zou genoeg moeten zijn?

Grtz,
Cor
Bronnen: GA202, 2X GA212, GA222, AF877, CD202, CD911, 22RH621, 22RH651, TK610, TU 3900, TX-400, N4504.
Versterkers/Receivers: 2X NL312H, 22RH521, 22RH551, 22AH762.
Weergevers: ADK2525, N6320, 2X N6330, MFB: 2X 541, 532, 544, 586, 587
Gebruikersavatar
rob68
Berichten: 392
Lid geworden op: 07 apr 2013, 20:22
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

27 apr 2015, 19:23

Tussen C1 en C2 zit een primaire winding van de UGT's.
Meten is weten - als je weet wat je meet
Karsten
Berichten: 6126
Lid geworden op: 17 sep 2012, 14:07
Locatie: Bakermatregio van ons geliefde merk.

27 apr 2015, 22:05

rob68 schreef:Tussen C1 en C2 zit een primaire winding van de UGT's.
...En dat is de anti-brom-truc; Mooi gedaan en oersimpel. :mrgreen:
Ik krijg spontaan zin om er weer eens een paar te laten spelen; Wel zachtjes wakker laten worden op de variac. :wink:
Meten is weten en weten wat je meet.
Gebruikersavatar
correltje
Berichten: 3686
Lid geworden op: 24 aug 2010, 13:29
Locatie: Waalwijk

27 apr 2015, 22:58

Karsten schreef:
rob68 schreef:Tussen C1 en C2 zit een primaire winding van de UGT's.
...En dat is de anti-brom-truc; Mooi gedaan en oersimpel. :mrgreen:
Ah! Inderdaad! Nu zie ik het ook! Ik snappum, heel erg slim gedaan! :D
Dat die spanning verder in elkaar zakt, komt gewoon omdat +4 erbij geschakeld wordt. Duidelijk!
Bedankt voor de uitleg Rob en Karsten!

Grtz,
Cor.
Bronnen: GA202, 2X GA212, GA222, AF877, CD202, CD911, 22RH621, 22RH651, TK610, TU 3900, TX-400, N4504.
Versterkers/Receivers: 2X NL312H, 22RH521, 22RH551, 22AH762.
Weergevers: ADK2525, N6320, 2X N6330, MFB: 2X 541, 532, 544, 586, 587
Gebruikersavatar
rob68
Berichten: 392
Lid geworden op: 07 apr 2013, 20:22
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

29 apr 2015, 20:10

Het is inderdaad een anti-brom-winding en volgens mij zorgt hij er ook voor dat er minder snel magnetische verzadiging optreedt.

PS mocht je nog wat inspiratie nodig hebben: http://www.olworld.de/projekte/b7x43a.php
Dit is een twee niveautjes luxere broer van het toestel waar jij nu aan werkt. Zelfde chassis met uitgebreidere toonregeling, grotere speakers (AD3800 AM), een galmveer en wat hoger uitgangsvermogen (2 x 3 Watt ipv 2 x 2). Hier is ook de voedingselco vervangen.
Meten is weten - als je weet wat je meet
Plaats reactie