22rh832

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

Mikkieteddie

Re: 22rh832

Berichtdoor Mikkieteddie » do apr 02, 2015 10:01 pm

Allereerst maar eens de schema,s bestudeerd van de 832 en van de 831. Met betrekking tot de brom bij stereoweergave heb
ik speciaal gekeken naar de voedingspunten van het stereolampje.Hierbij is duidelijk verschil te zien tussen de beide apparaten.

Bij de 832 wordt het stereolampje gevoedt dmv punt 7 uit de voeding.Dit is ook de voeding voor de diverse schakelingen met betrekking tot het ontvangst en silent tuning.Diverse elco,s en condenasoren staan hiet parallel aan het voedingspunt 7.Duidelijk is wel dat bij het ontwerp van deze schakeling speciale aandacht is besteedt aan deze spanning.mbt afvlakken.

Bij de 831 is dit veranderd.Hier wordt gebruik gemaakt van een aparte voedingsbrugcel.Dit punt 5 wordt alleen gebruikt als voedingspunt naar het stereolampje.De andere schakelingen worden niet door dit punt 5 gevoedt.
Dit geeft volgens mij aan dat er problemen zijn geweest met het ontwerp.Vergelijk de voedingen van de 832 met de 831 en je ziet de wijzigingen.
Kort samengevat zie je dat bij de 831 de voeding van het stereolampje apart wordt uitgevoerd met een brugcel.Bij de 832 is dit niet het geval.Is natuurlijk de vraag welke van de twee het eerste is ontworpen.Na bestudering van de schema,s wordt het interessant bij verder onderzoek.Later meer.

Gino
Een boel Philips spul en Technics.
Het komt mijn neus en oren uit. :lol: :lol:
Dan kan het er ook door naar binnen :liar: :liar:

Remi

Berichtdoor Remi » vr apr 03, 2015 4:48 pm

ik weet het zo even niet maar het is vast niet dezelfde trafo in beide apparaten, de 832 zal wel kleintje hebben want er zijn geen eindtrappen om te voeden. Daar kan het verschil ook vandaan komen
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"

Mikkieteddie

Berichtdoor Mikkieteddie » vr apr 03, 2015 6:11 pm

De trafo is niet hetzelfde omdat de 831 eindtrappen heeft.Het verschil zit hem in de voeding van de stereolamp.Deze komt
bij de 831 apart uit een brugcel,terwijl bij de 832 de voeding voor de stereolamp en het ontvangstgedeelte uit het zelfde voedingspunt komt(7).De voeding van het ontvangstgedeelte daarentegen bij een 831 komt uit een ander punt.(punt 5)Lijkt mij een wezenlijk verschil.
De belasting van een stereolamp zou wel eens voor problemen kunnen zorgen bij een 832, vooral als er een zwaarder type in zit.Bij een 831 zal dit minder van invloed zijn.

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » vr apr 03, 2015 7:03 pm

Als je de belasting door het lampje verdenkt is de oplossing heel simpel: een hoogrendements ledje er in en een weerstand in serie. Bij 2mA geeft dat al een zee van licht.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » za apr 04, 2015 9:26 pm

Ja nogal wiedes dat zei ik twee paginas terug ook al.... Proberen kost niks.
Maarja tis hobby dus de moeilijkste weg is vaak het boeiendst :mrgreen:
lijdt aan AMHD - alles moet het doen

omniVoor

Berichtdoor omniVoor » za apr 04, 2015 10:09 pm

+7 is 100 % afhankelijk van de aansturing van U405 waar de TCA750 zorgt voor de stabilisatie.
De TCA750 is per definitie een zwakke schakel in de voedingsketen, en ik zou er voor kiezen voor +7 een 3-benige spanningsregelaar van 15 volt te nemen, dan ben je onafhankelijk van de grillen van de TCA750.
Mijn laatste TCA750 is naar Harrie verhuisd, misschien kun je 'm lenen?

Mikkieteddie

Berichtdoor Mikkieteddie » zo apr 05, 2015 8:03 pm

Natuurlijk kun je het oplossen door wijzigingen aan te brengen in de schakeling,waardoor het ook goed zal werken.
Toch wil ik de oorzaak onderzoeken van deze brom bij stereoweergave.
Is ook hobby inderdaad om erachter te komen.De tips neem ik zeker mee. :(
Gino

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » ma apr 06, 2015 9:54 am

Het blijft een raar probleem. Dat het aan de tca750 ligt lijkt mij sterk. Als dat het geval is dan moet het eerder door terugkoppeling via de 750 komen.
Het enige wat de 750 voor +7 doet is de referentiespanning leveren voor de voedingstrap met zijn twee transistoren. Dan kun je alleen brom op de voedingsspanning krijgen als die al op de referentiespanning zit.

Heb je een skoop? Eventueel de geluidskaart van de pc met een softwareskoop.

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » ma apr 06, 2015 7:57 pm

Nagekomen vraagje: Staat de spanning op 240V of op 220V?
Wat heeft dat ermee te maken vraag je je misschien af?

Nou, ik heb die voeding van de 832 eens door de simulator gehaald en die is kantje-boord ontworpen. Als de wisselspanning 10% zakt dan redt de regeling het niet meer als die 100mA moet leveren.
Gevolg: rimpel op de voeding +7 en dat geeft brom. Het lampje is 50mA, niet moeilijk lijkt me...

Mikkieteddie

Berichtdoor Mikkieteddie » ma apr 06, 2015 11:02 pm

Hallo Will.Toevallig dat je het zegt over die 220v en 240v. Het app geeft brom als het stereolampje aangaat.Draai ik het lampje los dan is de brom weg.De brom is trouwens heel heftig.
Het apparaat daarna uitgezet.Het app maar eens open gemaakt,en op 240 volt gezet.Keurig die servicestand.Beugel aan de zijkant om het app netjes open te houden.Het app aangezet en wat blijkt nu.Meteen brom bij fm,ook als er geen stereo lamp brandt.Het app staat nu op 240 v,de klacht neemt nu heftig toe.Brom is er ook in middengolf al is het wel wat minder.
Gaat de stereolamp branden,neemt de brom verder toe.
Ga morgen is even verder kijken of het app in stand 220v weer alleen op stereoweergave bromt.De scoop ook maar eens aanzetten.En vooral meten bij de stab tca750.
Hier valt uit af te leiden dat dit erg kritisch is.wat betreft rimpel wat uit de voeding komt.Morgen eens meten met scoop of de uitgangen bij het ic rimpel bevatten en bij voedingspunt 7 in stand 220 en 240.
Gino

Thomas
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Thomas » di apr 07, 2015 11:17 am

Dat stabilisatieprintje had ik, geloof ik, ook al eens gewisseld. Geen resultaat. Maar ik kan iets over het hoofd hebben gezien. Leuk project om te volgen nu jij ermee bezig bent ;)

Ik heb het topic even verplaatst naar een andere afdeling, waar het wat beter thuishoort.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!

omniVoor

Berichtdoor omniVoor » di apr 07, 2015 11:43 am

Gino, had je al eens de brugcel gecontroleerd? als je de zekering naar de trafo los neemt kun je alle 4 diodes meten op doorlaat, als er 1 onderbroken is werkt het apparaat nog wel maar met brom die te herkennen is aan de frequentie nl 50 HZ, Normaal is de brom 100 hz.

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » di apr 07, 2015 12:13 pm

Als ik het apparaat onder handen zou hebben dan zou ik mij niet concentreren op de tca750, maar op:

1) De afzonderlijke diodes van de brugcel, inderdaad Omnivoor. Meten met het apparaat in bedrijf en met de skoop de spanningsval over elke diode van de brugcel meten. In geleiding mag zo een diode zeker niet meer dan 1 volt spanningsval hebben (en dat is al veel, het is afhankelijk van de stroom).
2) R988 (22 ohm) de spanningsval over die weerstand loopt te hoog op bij belasting met het stereolampje. Die weerstand kan verlopen zijn.
3) C977 (680uF) ook met skoop meten of daar veel rimpel op staat. Als dat zo is kan die slecht zijn.

Mikkieteddie

Berichtdoor Mikkieteddie » di apr 07, 2015 1:28 pm

Hallo jongens,vanmiddag eerst even het app terug op 220 v gezet.Klacht is nu weer als eerst nl alleen brom bij stereoweergave.(als het lampje brandt).Brom is nu dus weer weg op fm,maar wel bij stereoweergave.
Ga mij concentreren op de voedingsbrugcel en weerstanden en elco,s eromheen.(Omnivoor)
220v of 240 volt blijkt zeer kritsch te zijn.
Even wat anders te doen nu.
Later meer.!!!
grt Gino

Mikkieteddie

Berichtdoor Mikkieteddie » di apr 07, 2015 7:03 pm

Verder gegaan met de 832. Brugcel voeding gemeten op diode doorgangen.Jawel,defect.Diode van - naar massa onderbroken.
By 164. Deze had ik nog eentje liggen.En werken.!!! :D :D :D Scoop aanzetten was niet eens nodig.
Ik vernieuw de voedings elco,s ook maar.Hij staat nu toch open.Verder het app opleuken. :wink: :wink:
Bedankt jongens voor het meedenken.(Omnivoor :wink: )!!! En Thomas bedankt voor dit gave apparaat.Een genot om naar te kijken!!!
gr
Gino
Bijlagen
IMAG0591 (600 x 359).jpg

Terug naar “Receivers en combinaties”