6967 onderhoudsbeurt

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

JanJ

24 feb 2015, 21:50

Hallo allemaal,

Ruim een half jaar doet hier een prachtige 6967-combi dienst in de woonkamer. Met een paar 443-boxen heb ik prima kamervullend geluid. Gedurende het gebruik zijn er een paar kleine dingetjes boven komen drijven die niet helemaal zijn, zoals ze zouden moeten zijn. Tijd voor een onderhoudsbeurtje dus!

Ten eerste, is de balans vaak zoek. Dat komt er op neer dat het linker kanaal niet altijd even hard mee doet, als zou moeten. Soms is het even hard als rechts, soms zit je zo goed als mono te luisteren. Balansregelaar heb ik al eens doorgespoten en gegymnastiekt, maar dat biedt geen soelaas. Het probleem is er altijd, onafhankelijk van welk paar luidsprekeruitgangen er gebruikt wordt. Bron maakt eveneens niet uit. Ik heb het idee dat er ergens in de versterker iets op z'n laatste benen loopt, waardoor het linkerkanaal soms goed en soms zo goed als niet funktioneert.

Ten tweede, is de tuner niet heel nauwkeurig. De tuner bestaat uit een rij ledjes die elektronisch aangestuurd worden, net als bij de 888-combi. Elektronisch zal de opzet wel lijken op de receiver 799 die ongeveer even oud is. Voorkeuzezenders verlopen en afstemmen verloopt schokkerig. Ik denk zelf aan elco's die hun beste tijd gehad hebben.

Ten derde en als laatste, maakt de platenspeler een rammel bij het opstarten. Van JohnP, van wie ik de combi overnam, weet ik dat er een nieuwe motor in de platenspeler is gezet. Tevens ligt er een nieuwe snaar uit de webshop op. Zowel bij starten via de automaat, als met de hand is er een harde rammel te horen alsof de motor er moeite mee heeft om de boel op gang te krijgen. Zonder plateau of met een elastiek als snaar is dit probleem afwezig. Ik weet het in eerste instantie aan een scheve ophanging. Nu heb het plateau recent op het oog min of meer waterpas gesteld. Het probleem is daarna minder geworden, maar blijft aanwezig. Ik weet niet goed waar ik dit moet zoeken.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij deze probleempjes, zodat deze 6967 weer volledig naar behoren kan funktioneren.

Groeten,
Jan Joost
JanJ

27 feb 2015, 11:07

Wellicht roept het typenummer wat onduidelijkheid op. De 6967 is precies hetzelfde apparaat als de 6987, het enige verschil is het uitgangsvermogen. Dat is respectievelijk 25 watt en 45 watt. Ik zou het fijn vinden als iemand met mij mee zou willen kijken in het schema en mijn vermoedens kan bevestigen of ontkrachten. Zelf kan ik niet echt schema's lezen, namelijk.

Voor de duidelijkheid, de vermoedens hierboven zijn gesteld op basis van hetgeen ik hier allemaal gelezen heb en logisch nadenken.
mae

27 feb 2015, 12:52

Heb je het gebit en de volumeregelaar ook al gegymnastiekt? Een balansprobleem hoeft niet in de balansregelaar te zitten.
JanJ

27 feb 2015, 13:06

Volume is ook gegymnastiekt. Mijn kennis reikt echter niet zo ver dat ik begrijp wat je bedoelt met het gebit.

Overigens, ik heb recent een cassettebandje gedraaid dat alleen op het rechterkanaal was opgenomen (foutje gemaakt destijds) en sinds die tijd doet het linkerkanaal helemaal niets meer. Ik weet niet goed wat ik daarvan moet denken, maar ik vermoed dat er definitief iets overleden is.
JanJ

04 mar 2015, 11:50

Ik heb het er maandag met Karsten over gehad en wat adviezen gekregen. Het linkerkanaal is ook afwezig via de externe tape-ingang, dus het probleem zit niet in de bronkeuze. Ik moet me dus concentreren op de versterker. Mocht ik hier verkeerde conclusies trekken, roept u maar.
Karsten

04 mar 2015, 14:47

…Maar heb je wel of geen signaal via de tape uitgang?

- Geen signaal op links via de tape uitgang dan gaat het bij de bronkeuze al fout.

- Wel signaal op beide kanalen via de tape uitgang dan zit het probleem verderop:

- Volumeregelaar,
- Balansregelaar,
- Signaalpad tussen voor- en eindversterker (soldeerverbinding van een koppel condensator etc.),
- Spanningsversterking van de eindversterker,
- OF een slecht contact in de speakerschakelaars. Je kunt toch kiezen tussen systeem I, II en met beide geschakeld “Stereo4”?
Er zitten ook aansluitingen op voor een derde set speakers toch?
Die sets zullen nooit allemaal parallel worden geschakeld dus de schakelaar voor systeem III zit dan ook in het signaalpad van I en II.
Meten is weten en weten wat je meet.
snameroc

04 mar 2015, 21:31

reageert de stille luidspreker op de mono toets als er die op zit?

Ik weet niet hoe handig je bent maar je zou met een pc luidspreker een signaal volger kunnen maken en dan op diverse punten op de print links met rechts vergelijken.
Heb je een schema?

Johan
JanJ

11 mar 2015, 17:05

Signaal op de tape-uitgang kan ik niet testen, omdat ik geen opname-apparaat heb. Ik heb alleen een tuner en CD-speler om aan te sluiten. Als ik wat meer tijd heb, zal ik het zaakje eens open schroeven en schakelaars en contacten aan een kritische blik onderwerpen en een visuele inspectie houden van de genoemde zaken.

Het inschakelen van de monostand levert geen verschil op; links blijft zwijgen in alle talen. Schema heb ik, de 6967 is bijna geheel gelijk aan de 6987 en daar heb ik het schema van. Ik ben elektrotechnisch niet zo handig, maar ik zal de hulp van een meer technisch onderlegde vriend eens inroepen.
JohnP

12 mar 2015, 00:00

Op de powerschakelaar bevindt zich ook een z.g. Rattle schakelaar deze schakelt bij het uitschakelen de versterker ingangen naar massa.
Blijft hier niet iets hangen?
Groeten,
JohnP
U = I x R, P = U x I of zoiets.

Philips 2x 22RH832, 4x 22RH544, N4506, N4520, 2x N6330, VR2340
2x AXYS Repro2, Panasonic AG7750, JVC GY-DV5000, JVC BR-DV3000
JanJ

12 mar 2015, 14:26

Bedankt voor de tip, John! Ik zal 'm toevoegen aan de checklist.

Ik ben op 't moment vrij druk, dus het gaat nog wel even duren voordat ik tijd heb om de boel open te schroeven.
JanJ

13 mei 2015, 14:21

Vandaag eindelijk eens de tijd genomen om de 6967 op de tafel te hijsen.

Schoonmaken van de bronkeuzeschakelaars en de potmeters voor volume en balans gaf geen verbetering. Onderlinge verbindingen gaan met stekkertjes. Alle stekkertjes op de volumeprint en bronkeuzeprint los gehaald en schoongemaakt. Nog steeds geen verbetering. Tot slot de speakerschakelaars doorgespoten en ook de stekkers van de eindversterker schoongemaakt. Dit laatste bleek het te zijn; er is weer geluid op links op systeem 1, 2 en de koptelefoon. Ik heb het idee dat het linkerkanaal wel een tandje zachter is dan rechts.

Nu ik toch bezig was, heb ik gelijk de motor van de draaitafel een drupje olie gegeven. Dat was precies nodig; de jengel lijkt verdwenen te zijn.

Ik moet de LED van FM1 nog doorsolderen, want die doet het niet.
Karsten

13 mei 2015, 14:53

Hey JanJoost;
JanJ schreef: Tot slot de speakerschakelaars doorgespoten en ook de stekkers van de eindversterker schoongemaakt. Dit laatste bleek het te zijn; er is weer geluid op links op systeem 1, 2 en de koptelefoon.
Dat is goed nieuws!
Een klein niveauverschil tussen links en rechts zou ik niet wakker van liggen, dat komt wel vaker voor. :wink:
JanJ schreef:Nu ik toch bezig was, heb ik gelijk de motor van de draaitafel een drupje olie gegeven. Dat was precies nodig; de jengel lijkt verdwenen te zijn.
Mooi dat de tip die ik jou gaf in een ander topic inderdaad het gewenste effect heeft. Ik pak de draaitafels eigenlijk standaard op drie punten aan: Motoras, draaitafelas en taatslager. Het "zelfsmerende" is er na veertig jaar meestal wel af. :wink:
Oh ja, vergeet niet om af en toe eens zo'n andere schijf te draaien op die prachtige CD471! :mrgreen:
JanJ schreef:Ik moet de LED van FM1 nog doorsolderen, want die doet het niet.
Mocht dat niet helpen meet dan even of er spanning op komt te staat als FM1 geactiveerd is, dan weet je meteen of het de LED of de schakelaar is.

Succes!

Groet;

Karsten
JanJ

13 mei 2015, 15:51

Karsten schreef:Dat is goed nieuws!
Een klein niveauverschil tussen links en rechts zou ik niet wakker van liggen, dat komt wel vaker voor. :wink:
Inderdaad, ik ben allang blij dat ik weer stereogeluid heb.
Karsten schreef:Mooi dat de tip die ik jou gaf in een ander topic inderdaad het gewenste effect heeft. Ik pak de draaitafels eigenlijk standaard op drie punten aan: Motoras, draaitafelas en taatslager. Het "zelfsmerende" is er na veertig jaar meestal wel af. :wink:
De draaitafel start nu ook veel beter op. Eerder bracht hij nog wel eens een ratel voort bij het aanzetten.
Karsten schreef:Mocht dat niet helpen meet dan even of er spanning op komt te staat als FM1 geactiveerd is, dan weet je meteen of het de LED of de schakelaar is.
Ik heb de LED's van Contour en FM1 omgewisseld. FM1 doet het nu en Contour niet, dus het zat in de LED. Contour gebruik ik nooit, dus het geeft niet dat die LED het niet doet. Als ik ooit erge jeuk krijg, vervang ik die misschien nog eens.
Karsten schreef:Oh ja, vergeet niet om af en toe eens zo'n andere schijf te draaien op die prachtige CD471! :mrgreen:
Zeker wel, hij draait regelmatig naar volle tevredenheid :D.
JanJ

13 mei 2015, 22:50

The story (en storing) isn't over yet.

Nadat het apparaat dicht was gedaan en op zijn plekje gezet, bleek het linkerkanaal het weer niet te doen :evil:. Weer terug op tafel met dat ding en open. Eenmaal open deed het linkerkanaal het wel. Dichtdoen terwijl 'ie aanstond wees uit dat door een schokje (veroorzaakt door dichtdoen of omdraaien) het linkerkanaal wegvalt.

Vervolgens heb ik de print van de eindversterker los gehaald en het schokje geïmiteerd met de achterkant van een schroevendraaier. Het is mij niet helemaal duidelijk geworden waar het precies zit op de print, maar wel dat ergens in de linkerkant van de eindversterker iets slecht contact maakt. Morgen de hele linkerkant doorsolderen en eens kijken of het dan verdwenen is.
Karsten

14 mei 2015, 11:44

Hey JanJoost;

Dat kunnen inderdaad lastige fouten zijn maar goed doorsolderen is een goede eerste stap. :wink:

Groet;

Karsten
Plaats reactie