Turbo.d's Visseoog perikelen de 22RH720 receiver

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

Turbo.d
Contacteer:

27 apr 2013, 16:50

Zoals net gemeld in mijn MFB topic; jammer dat ik dezen niet kan bundelen.

Dus voor de MFB tak van mijn verhaal kijk hier:
viewtopic.php?f=2&t=4546

Voor mijn video 2000 perikelen kijk hier:
viewtopic.php?f=17&t=3624

Voor mijn Briebelbus perikelen kijk hier:
http://briebelbus.blogspot.nl

Okay, dan nu een knappe inleiding naar mijn 22RH720 receiver.
Ik zit hier natuurlijk al een paar jaar mee te lezen en ik voel mij steeds meer aangetrokken tot het design uit de jaren 70; de warmte die het uitstraalt is voor mij gewoon erg mooi. En ik probeer de inrichting van mijn huis ook een beetje die kant naar toe aan te passen. Niet alles moet jaren 70 zijn, maar een aantal stijl dingen mogen best door gevoerd worden.

Ik denk dan aan dingen als:
- verlichting
- meubels
- apparatuur.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

- Ik heb al jaren een AKAI GX635db in de huiskamer staan
- een platenspeler (Technics SL-1500) is er ook al tijd al geweest.
- Ik heb recent een T65 telefoon in het groen aangeschaft, omgebouwd naar tone-dailing en in de huiskamer gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus op een goed moment denk ik: "wat is er nou mooi qua design van hifi apparatuur uit de jaren 70"
Het antwoord hierop was voor mij heel snel gegeven, het moest Koning Visseoog worden, in combinatie met een 212 platenspeler.

En zo heb ik in januari dit jaar de 212 platenspeler (uiterlijk in top staat, technisch .. snaren drap en defecte powerswitch) gekocht voor een schappelijke prijs.

Vrij snel daarna zag ik een advertentie op marktplaats waarin een 22RH720 receiver werd aangeboden, voor onderdelen of om op te knappen. Hij stond in Alkmaar, wat voor mij in de buurt is en dus redelijk makkelijk op te halen.

Toen ik voor het eerst hier op de site meldde dat ik deze receiver had opgehaald, bleek ik deze dus bij een mede MFBfreak gekocht te hebben. Helaas geen kennis kunnen maken, omdat ik de receiver bij zijn ouders heb opgehaald.

De voorgeschiedenis van de receiver wat ik hier op de site heb kunnen vinden:
- afstem condensator van de tuner zat vast en het touw van de wijzer was geknapt.
- Lampjes achter de visseogen defect; deze waren vervangen door LED's
- de schuifpotmeters van treble,bass en balance zijn voorzien van een "center" klikje
- gat in het bovenplenkske; hier was al nieuw materiaal ingelijmd, maar nog niet afgewerkt

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus ik kocht een receiver die de eerste TLC al gehad had. maar die nog verder vertroeteld kon worden. Ik vond het mijn taak om mij hierover te ontfermen. Toen ik de receiver thuis had en ik naar de VU meters keek vond ik het licht te fel en teveel op 1 plek gefixeerd waren Dus heb ik nieuwe gloeilampjes gehaald en deze weer terug gemonteerd.
Ook de verlichting van de tunerschaal vervangen. De LED van de powerknop heb ik gewoon laten zitten.

Wat was er nog meer te doen aan de receiver:
- de bovenkant van het voorfront was gedeeltelijk mat/glans en de letters waren aan het vervagen
- op het klepje van de tuner presets mist een afwerk strip
- bovenkap netjes afwerken
- lampjes van de tuner presets defect
- Preset knopje [6] werkt niet

Voor de strip heb ik een oproep hier op het forum gezet, met een tekeningetje:

Afbeelding

Dit is in behandeling; Harrie laat deze op een CNC freesmachine voor mij namaken. Daarvoor alvast mijn ontzettende dank.
- De lampjes zijn ondertussen allemaal vervangen
- Ik heb een Gromsound mod doorgevoerd:

De Gromsound mod houdt in: aftakken van een variable signaal uit de voorversterker om daarmee de MFB's aan te kunnen sturen. ( zie zijn site: http://gromsound.mfbfreaks.com/app/720mfb.htm )
Deze modificatie werkt perfect. Zodra de versterker wordt ingeschakeld gaan de MFB's aan en gaan ze meteen spelen.
Als aanvulling op deze Gromsound modifictie komt er ook nog een Briebelmodificatie; daarover later meer..... ;(

Toen ik de bovenkant van het front ging polijsten met CIF kreeg ik een egaal matte finish, natuurlijk gingen ook alle letters er vanaf. Via het forum heb ik ondertussen al een bestand op de computer, waaruit ik nieuwe Decal's kan maken. Dus ook dat wordt weer geregeld. Hier ga ik dus nog even mee verder om het weer netjes te maken.

Ik zit nog even te twijfelen of ik de bovenzijde van het front na het aanbrengen van de decal's met blanke lak ga spuiten. Daar ga ik nog ff verder op broeden; eerst Decal transfers scoren en.. eens kijken wat er gebeurt als ik met de laserprinter op inkjet foto papier ga printen (in spiegelbeeld) en ik het er dan op kan strijken....

Okay, gister aan de slag gegaan met het herstellen van het bovenplenkske. Heb 1 van beide ingelijmde dingetjes opnieuw met houtlijm geplakt, deze was aan 1 kant los gelaten; een ander lammelletje was gebroken; deze kon ik vanaf de onderzijde ook plakken.

Daarna: de lamelletjes voorzien van een laagje beits (teak 085)

Afbeelding

En voor de rest.... Ben ik ontzettend aan het genieten van het mooie geluid van de receiver. Hij staat echt heel vaak aan.
Tijdelijk staat hij in een passend kastje met de 212 erboven op:

Afbeelding
Andere foto overdag, waarbij ik de MFB's naast het kastje heb staan op veren uit een trein onderstel. ( die veren zijn overigens te koop 8)
Laatst gewijzigd door Turbo.d op 09 feb 2016, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
| O""""O | http://www.Briebelbus.nl | O""""O |
Turbo.d
Contacteer:

27 apr 2013, 17:00

Het kastje waar ik de Koning in heb geplaatst, zal ik beetje moeten aanpassen; lees andere langere buis zoeken voor tussen de trompet voet en het kastje. Deze zal daarna verhuizen naar de woonkamer waar ik de TV op ga zetten.

Denk dat ik nog maar zo'n kastje ga zoeken welke ik op zolder kan houden; ben erg gecharmeerd van deze setup :oops:
ka-tjong

27 apr 2013, 18:32

.
Laatst gewijzigd door ka-tjong op 21 jul 2013, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Turbo.d
Contacteer:

27 apr 2013, 21:40

ka-tjong schreef:Turbo....waanzinnig mooi en sfeervol heb je dat gedaan!
Daar voel ik mij helemaal in thuis...
Ik zag vanmorgen op tv een uitzending over een museum in arnhem; daar was ook een huis ingericht in jaren '70 stijl.
Ben opgegroeid id die jaren '70 en vind dat ook de warmste en kleurrijkste periode...
Tnx :) ben er ook wel erg mee in me nopjes. Hier nog wat foto's die ik mooi vind en wat ik ooit wil hebben:

Afbeelding

en zo zijn er nog wel wat dingetjes;
gromsound
Contacteer:

29 apr 2013, 22:24

inderdaad zeer sfeervol voor wie het bewust heeft meegemaakt :)
mooi restauratiewerk aan koning visoog, dat verdient ie zeker. heb je de eindtrap uitgezet door de zekeringen te verwijderen of bestaat de -toekomstige- briebelmod uit een tweepolige schakelaar op die plek? heb dat zelf overwogen maar uiteindelijk de hele kachel er maar uitgehaald (toch alleen MFB hier en ik had inwendig plek nodig voor de gromsound add-ons).

Leve de Koning! Houra (x3).
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Turbo.d
Contacteer:

29 apr 2013, 22:34

Mijn briebel mod houdt in; een modificatie waarvan je niets mag zien maar die de werking ten goede gaan komen.
Gemakkelijk gebruiksgemak enzo.

Ik geef 1 hint:
Afbeelding
Harrie
Contacteer:

30 apr 2013, 21:11

Meccano ? :roll:
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
Thomas
Site Admin
Contacteer:

30 apr 2013, 21:13

Harrie schreef:Meccano ? :roll:
Hobo... Philiform :mrgreen:
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Turbo.d
Contacteer:

30 apr 2013, 21:24

Harrie schreef:Meccano ? :roll:
Ja dat is het; maar wat is die modificatie dan?
Turbo.d
Contacteer:

07 dec 2013, 11:35

Terug met perikelen rondom de 720.

Deze staat nu al een tijdje op mijn hobby zolder en hij staat regelmatig/zo niet dagelijks aan.
Nu valt mij sinds van de week op dat wanneer ik een plaat draai, dat er een ontzettend irritante "laag-rommel" vervorming/bijgeluid uit de speakers komen.

Dit is niet het geval als ik naar 1 van de overige bronnen luister.

Afbeelding

Dus, het schema er op nageslagen en ik vind in de signaalweg van de platenspeler slechts 1 elco per kant, welke ook nog eens direct aan massa ligt. Zouden die dit probleem kunnen veroorzaken :?: of zou ik dit in een torretje moeten zoeken :?:

graag uw advies.

gr
Marcel
JanJ

07 dec 2013, 12:58

Een elco direct aan de massa lijkt mij een logische oorzaak van het gerommel. Ik zou ze gewoon vervangen en de torren in de PU-versterking gelijk meenemen, zoveel zijn dat er ook niet.
Harry

07 dec 2013, 13:45

Uit beide kanalen? Dan zou het wel heel toevallig zijn als het aan een elco ligt. We spreken hier toch niet toevallig over rumble van de platenspeler? Die al aan een andere versterker geprobeerd?
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Turbo.d
Contacteer:

07 dec 2013, 14:52

Als ik de platenspeler los koppel blijft dst storende geluid.
En is over 1kanaal.
JohnP

07 dec 2013, 15:17

Je kan de elco's beter vervangen gezien de leeftijd. Ik zou ook de transistors vervangen voor het geld hoef je het niet te laten.
Overigens heb je dezelfde storing ook als je op microfoon schakeld?
Die maakt nl. van dezelfde versterker gebruik als de Phono ingang alleen via allerlei schakelaars en een paar componenten.
De storing kan ook nog komen van vuil in de schakelaars, een beetje IPA kan wonderen doen. Altijd het proberen waard.
Groeten,
JohnP
U = I x R, P = U x I of zoiets.

Philips 2x 22RH832, 4x 22RH544, N4506, N4520, 2x N6330, VR2340
2x AXYS Repro2, Panasonic AG7750, JVC GY-DV5000, JVC BR-DV3000
Turbo.d
Contacteer:

07 dec 2013, 16:31

Bedankt voor de tips; ik ga weer ff rommelen.

Gr
Marcel
Plaats reactie