Reparatie 22RH802

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pimzel

18 okt 2012, 08:15

Ik verzamel grammofoonplaten als hobby en mijn dochter van 9 is hevig gefascineerd door het voor haar onbekende medium.
Ik heb voor haar voor een paar tientjes op marktplaats een philips 22RH802 combinatie gekocht.
Lekker makkelijk, receiver en pickup in 1 apparaat met zelfs de mogelijkheid tot het aansluiten van 4-stereo.
Helaas bleek de verzender te denken dat de hoeveelheid plakband aan de buitenzijde de inhoud van de doos zou beschermen.
Dus kwam de 22rh802 behoorlijk beschadigd aan, kap gescheurd, naald gebroken, pickuparm houder in tweeën.

Niet vies van een beetje knutselen heb ik mijzelf voorgenomen de 802 op te knappen. Des te meer omdat het platenspeler gedeelte gewoon lijkt te werken, ik had nog een mk400 liggen om te testen.
IK heb nog wel een paar vragen en hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen.

Geen enkel lampjes op het apparaat brand, simpelweg een kwestie van vervangen of staan ze in serie (als in een kerstboom, 1 lampje defect niets brand) en moet ik gaan zoeken welke defect is ?
Om de lampjes te kunnen vervangen moet het front verwijderd worden, dat lukt net niet, ik heb de drie schroeven aan de onderkant los, de tuning knop en de 4 linkerknoppen voor geluidsinstelling verwijderd. toch nog wat weerstand, volgens het servicemanual moeten de druktoetsen nog ontkoppeld worden, iemand een aanwijzing hoe wat waar ?

Onder het draaiplateau van de pickup bevinden zich drie, eenvoudig te verwijderen, plastic delen (zie bijgevoegde foto) zijn deze voor transport, moeten ze tijdens gebruik verwijderd. Ook vind ik dat het draaiplateau vrij hoog boven de ombouw "zweeft" hoort dat zo ?
Voorheen heb ik oude B&O platenspelers opgeknapt deze waren voorzien van een transport beveiliging, heeft deze platenspeler dat ook ?

Mocht iemand van jullie voor mij een pickuparm houder of een deksel voor een redelijke prijs hebben dan hoor ik het graag.

Pim

Afbeelding
Harry

18 okt 2012, 20:11

Hallo Pim,

Leuke hobby, grammofoonplaten verzamelen, en goed om dit meteen door te geven aan de jeugd! :) De RH802 is ook een leuk model om ze op af te spelen, al is het HiFi gehalte niet al te hoog. Zelf heb ik de Erres TA5802, het broertje er van (http://www.mfbfreaks.com/forum/download ... &mode=view). Bij dit exemplaar is tijdens het transport eveneens de kap gesneuveld, deze grote combi's moeten ook wel erg goed verpakt worden om de zaak heel te houden. Later via Marktplaats een losse kap op de kop getikt.

In de 5802 heb ik destijds alle lampjes vervangen. Ze staan niet in serie zoals in het schema ook te zien is. De schaalverlichtingslampjes zijn 6V 250 mA, het stereo-lampje is 6V 50 mA. Eventueel te koop alhier in de webshop. Het is al weer even geleden, ik kan me niet herinneren of het front er af moest om ze te vervangen. Weet je zeker dat je er niet van achteraf bij kunt?

De door jou genoemde 3 plastic delen horen gewoon op de platenspeler. Ook zweeft het plateau relatief hoog boven de opbouw. Zoals je al schrijft werkt de platenspeler gewoon, dus ik zou er niets meer aan doen :wink: Behalve dat pootje vervangen dan, maar deze arm zit op heel wat klassieke Philips platenspelers en het pootje dus ook. Een sloop-exemplaar moet niet al te moeilijk te vinden zijn.

Wat betreft de transportbeveiliging, ik heb er nog nooit een op een Marktplaats-exemplaar gezien maar goede kans dat er van fabriekswege wel een op zat. Daarvoor zou je in de user manual moeten kijken maar die heb ik helaas niet.

Hopelijk heb ik je een klein beetje op weg geholpen. Je foto viel trouwens niet te zien, wellicht komt dat omdat je een link zonder .jpg hebt geplaatst? De link hieronder doet het wel, al is de foto wat te groot waardoor de rechterkant wegvalt.

Groet, Harry
Afbeelding
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Thomas
Site Admin
Contacteer:

18 okt 2012, 20:56

Transportbeveiliging zit er zeker wel op; zie de foto. Op het stukje draad dient een moer te worden gedraaid met een ring eronder, dan zit het subchassis vast in de behuizing en veert het niet meer mee...
Bijlagen
transportbeveiliging GC012 draaitafel
transportbeveiliging GC012 draaitafel
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
standupray

26 sep 2016, 10:35

Hulp gezocht,
Ik heb de Philips 22RH802 van mijn vriendin gekregen. Heb twee keer een plaat kunnen beluisteren maar nu hoor ik de muziek alleen in het klein bij de naald vandaan komen. Radio functie doet het wel, althans een frequentie.
Ik ben geen technicus en zou graag wat hulp willen om mijn platenspeler te maken.

Wie kan mij tips geven?
Hoewie Loewie
Contacteer:

26 sep 2016, 11:48

Hoi. Ik had een paar maanden geleden een soortgelijke transport-ervaring. Alleen de platenspeler van mijn combi lag geheel in puin. Zo jammer. Uiteindelijk heb ik de combi maar gesloopt. En daar kom ik op het punt van je vraag: volgens mij heb ik dat pootje nog liggen.
Erres SX5685 SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 Philips GF403 AG2230 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
Hoewie Loewie
Contacteer:

26 sep 2016, 11:52

Nog even wat over de afstelling van de hoogte van het plateau. Volgens mij is de beste afstelling 5 mm tussen onderzijde plateau en kast. Zeker niet minder want dan bestaat de kans dat het plateau aanloopt op die drie plastic dingen.
Erres SX5685 SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 Philips GF403 AG2230 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
JohnP

26 sep 2016, 13:22

Allereerst welkom op dit forum.

Het feit dat je alleen heel zacht geluid hoort bij de naald is omdat het een mechanisch geproduceerd geluid is.
Omdat je op de radio wel geluid hebt is de kans heel groot dat het probleem in de schakelaars zit. Dit is niet ongebruikelijk bij dit soort apparaten van deze leeftijd.
Dit is vaak op te lossen door de schakelaars te reinigen met IPA. Als het hardnekkiger is reinigen met Kontakt 60, spoelen met IPA en beetje Kontakt 61 voor 't smeren in deze volgorde.

Je schrijft "ik ben geen technicus" maar ik neem aan dat je de 802 wel open durft te maken en deze dingen uit kunt voeren.
Mocht je er niet aan durven is het misschien beter een servicepunt te benaderen om het e.e.a. uit te laten voeren. Ik kan en wil je er ook bij helpen, alleen is het wel zo makkelijk als we weten waar je ergens zit i.v.m. de afstand.
Groeten,
JohnP
U = I x R, P = U x I of zoiets.

Philips 2x 22RH832, 4x 22RH544, N4506, N4520, 2x N6330, VR2340
2x AXYS Repro2, Panasonic AG7750, JVC GY-DV5000, JVC BR-DV3000
RuudZuid

30 okt 2017, 19:47

Hallo,

Vraagje hoe demonteer je het voor front van de Philips 802?

Welk lampje moet er in bij de bovenste radioschaal, deze brand niet echt fel.
Plaats reactie