project: 66RH891

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

HermanH

22 sep 2016, 12:12

Maar wat is nu høgtalere? :o
Als ik in Denemarken ben zeg ik altijd " jeg taler ikke Dansk ". In het Zweeds is er een subtiel verschil.

høg talere <=> hoog spreken / luidspreker <=> haut parleur in het Frans
Binnenkort uitverkoop
mae

22 sep 2016, 13:49

Het typenr begint met 66, dan is komt hij inderdaad uit Zweden
Tot nu toe niemand gevonden die het weet, maar wie weet wordt het raadsel nog een keer opgelost of misschien weet jij of een andere meelezer het wel: Wat is het verschil tussen de coderingscentra 31 en 66? 31 staat sowieso voor Zweden, maar 66 ben ik inderdaad ook nog nooit buiten Zweden tegengekomen.
, de oude Dux fabriek,
Vermoedelijk vond de productie plaats in Norrköping waar geen oude Duxfabriek zal hebben gestaan. De beste omschrijving is dan dat hij gemaakt is in de NEFA-fabriek, na 1974 bekend als Philips Norrköpingsindustrier AB, nog weer later bekend als Whirlpool Sweden AB.
De Philips 66RH891 is onder verschillende namen bekend, ik zelf heb de Aristona DX5891.
Het merkplaatje van Aristona zit op het aluminium front geplakt aan de linker kant, aan de rechterkant staat Sound Project ZU7 geprint, dit is de Dux benaming. Het zou me niets verbazen als
ZU7 is de benaming van het toegepaste chassis. Philips Zweden gebruikte die vrij obessief in tegenstelling tot Philips Nederland dat vrijwel nooit chasssistypes vermeldde (en voor zover ik weet misschien niet eens toewees).
ik het Aristona plaatje verwijder er DUX staat geprint.
Op de achterkant staat DX5891.
Dat zou zomaar kunnen, submerken werden nogal doorelkaar gebruikt.
Voor mij is het ontwerp gemaakt bij DUX in Zweden en onder verschillende Philips merken (en door elkaar heen) uitgebracht, vandaar dat ik hem DUX noem, maar da's persoonlijk
Behalve dan dat Dux al tientallen jaren niets meer maakte, maar de benaming is opzich duidelijk omdat Dux bekend staat als een van de namen die in Zweden gevoerd werden (andere namen zijn Concerton, Conserton en Stern&Stern; de latere overnames en relaties inclusief AGA zijn me nog niet helemaal duidelijk).

P.S. Leuk, die foto's en folderplaatjes :)

P.P.S. Dat typeplaatje DX5891/52 is ook grappig: het serienummer begint met een A. Dat betekent dat er een laatste bewerking heeft plaatsgevonden in Nederland. Waarschijnlijk is toen pas de naam Aristona aangebracht. Dat betekent dat de kans gigantisch is dat je onder het Aristonaplaatje inderdaad Dux tegenkomt, of heel misschien een andere submerknaam.

P.P.P.S. Nog eens wat doorgesurft en http://www.mypaper.se/show/radio-tv-bla ... 56&page=34 tegengekomen. Grappig om te zien dat de vertegenwoordiging voor het merk Dux (en andere submerken neem ik aan) in Noorwegen, toen nog Siera was. Siera is een van de weinige (of het enige?) submerken die nooit aan een ander bedrijf dan Philips hebben toebehoord.
Plaats reactie