Opknappen 22RH720

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

PS386

11 mar 2012, 19:58

Aangezien iemand de 720 van me wou overnemen, heb ik vandaag hem dan maar zelf even opengemaakt om te kijken wat er eventueel zou kunnen mis zijn. Wat zit dat ding vol zeg. :D

Ik had dus geen geluid op het rechterkanaal. Bleek gewoon een zekeringetje in het versterker gedeelte te zijn dat eruit lag. Was het maar altijd zo simpel. :D

Er moet een trage 2.5w op 250 volt in en er zat maar een 1w in. Hij doet het dus weer!! In ieder geval toch al radio. :D De rest heb ik nog niet geprobeerd maar dat zal ook wel gewoon weer goed zijn denk ik zo.

Ik wist dat er niet veel aan kon zijn. Nu hoeft hij natuurlijk ook niet meer weg voor mij. :D

De lampjes van de schaalverlichting zijn wel beide stuk. Helemaal zwart gebrand. Stonden die niet onlangs in de webshop Thomas? ik vind ze nu niet meer terug. Buislampjes van 6 volt 3 watt.

Ik heb ook een lampje onder de preset knoppen dat stuk is. Ik veronderstel dat dat deze zijn: http://www.mfbfreaks.com/webshop/compon ... mp-6v-55ma (Staat er ook bij zie ik nu. :D)

Nu nog even de juiste zekeringen scoren en dan kan deze 720 hier toch z'n dagen slijten. :D Uiteindelijk dus toch een visoog die hier blijft. ;)
Te veel om op te noemen...

VOLVO for life!!!!
Remi

11 mar 2012, 21:30

even oppassen met die lampjes, stond het erop dat het 6V was?
Er is ook 12V als ik het goed heb.
Gromsound heeft daar al eens melding van gemaakt, ik zou even snuffelen in zijn '720 epistels (weet alleen niet meer waar ze nu staan)
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
PS386

11 mar 2012, 21:36

De lampjes van de schaalverlichting waren Philips lampjes van 6v3w. Op die van de preselectieknoppen staat niks op voor zover ik kan zien.

In elk geval bedankt voor de tip!! Ik kan mij herinneren dat hij er al eens iets van gezegd had toen ik de 720 aanmelde als nieuwe aanwinst. Ik kijk het even na. ;)

VOLVO for life!!!!
PS386

11 mar 2012, 21:54

Gevonden!! Het was Thomas die Gromsound citeerde:
7. Welke lampjes moeten in een 720 receiver?

Volgens de manual zijn het deze: afstemschaal 2 buislampjes diam. 6x30mm 6V 3W; achter de metertjes en indicatorlampjes power/stereo/LF 5x glazen insteeklampjes 6V 30 mA; voorkeuzesensorknoppen 7x soldeerlampjes 6V 40mA. PAS OP dit geldt voor de latere typen met aparte 6V trafowikkeling vanaf januari 1974. Eerdere modellen met serieschakeling van lampjes: afstemschaal 2 buislampjes diam. 6x30mm 12V 3W; achter de metertjes en power indicator 3x 12V 30mA; indicatorlampjes stereo en LF 2x 6V 30mA; rest als boven.

Overigens kun je natuurlijk ook diverse indicatielampjes gewoon vervangen door rode of groene ledjes met een serieweerstandje: 33 ohm bij 6V werkt goed. Dit gaat ook op voor de 551 en 561 versterkers, maar daar kunnen gelukkig ook fietsachterlampjes in. Idem de 790 receiver.
Dus in de mijne moeten de 6v lampjes veronderstel ik. Er is slechts 1 lampje stuk wat dus wil zeggen dat ze parallel staan. Anders zou er geen enkel lampje meer branden. Ik ben zo blij als een kind dat mijn laatste twee herstellingen succesvol verlopen zijn. Na een fiasco met een 22AH108 mocht dat wel!!! :D

VOLVO for life!!!!
Thomas
Site Admin
Contacteer:

11 mar 2012, 22:07

Voor de preset-toetsen van de 22RH720 kun je deze gebruiken: http://www.mfbfreaks.com/webshop/compon ... mp-6v-55ma

Bij een "vroege" 720 met 12 volt verlichting zijn dit de lampjes voor de VU meters en de stereo/power:
http://www.mfbfreaks.com/webshop/compon ... 4-12v-50ma

Bij een "late" 720 met 6 volt verlichting zijn dit de lampjes voor de VU meters en de stereo/power:
http://www.mfbfreaks.com/webshop/compon ... 34-6v-40ma

Buislampjes tbv zenderschaal volgen spoedig :)
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
gromsound
Contacteer:

11 mar 2012, 22:19

De originele text staat onder /avtips.htm op mijn site. Maar is inderdaad al op diverse fora aangehaald, prima zo dat scheelt weer zoekwerk voor verse bekeerlingen ;-)
Was alles maar zo makkelijk aan dat ding als die lampies... bouhou.. :(
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
PS386

11 mar 2012, 23:02

Bedankt jongens!!! Ik kan weer aan de slag. :D

VOLVO for life!!!!
Bosje

23 mar 2017, 09:48

Thomas schreef:Voor de preset-toetsen van de 22RH720 kun je deze gebruiken: http://www.mfbfreaks.com/webshop/compon ... mp-6v-55ma

Bij een "vroege" 720 met 12 volt verlichting zijn dit de lampjes voor de VU meters en de stereo/power:
http://www.mfbfreaks.com/webshop/compon ... 4-12v-50ma

Bij een "late" 720 met 6 volt verlichting zijn dit de lampjes voor de VU meters en de stereo/power:
http://www.mfbfreaks.com/webshop/compon ... 34-6v-40ma

Buislampjes tbv zenderschaal volgen spoedig :)
Even een vraagje, hoe neem ik een steeklapmje uit 22rh720?
Bosje

23 mar 2017, 09:57

Hoe neem ik Insteeklampje 22rh720 eruit.
gromsound
Contacteer:

25 mar 2017, 12:50

nou gewoon: naar voren trekkn! bv met een klein punttangetje.
als dat niet wil kan je (spanningsloos!) misschien met een dikke paperclipdraad hem van achter tussen de contacten door eruit drukken.
HermanH

25 mar 2017, 17:41

Bosje schreef:Hoe neem ik Insteeklampje 22rh720 eruit.
Het lampje zit geschroefd en door linksom te draaien komt het lampje er uit.

Soms zit het lampje erg vast, maar dan trek ik de hele plastic houder van de schuifplaat. Dan kan vaak heel goed door met een punttang een beetje te duwen en trekken. Als de houder eenmaal los is kan het lampje veel gemakkelijker worden uitgedraaid.

Herman
Paar Philips apparaten + nog wat Technics spul. Maar niet zoveel als jullie.
gromsound
Contacteer:

25 mar 2017, 19:23

Herman wat jij bedoelt zijn de fietselampjes uit alle andere visogen. In de 720 (althans in alle exemplaren die ik ooit open had, misschien heb jij iets unieks in huis?) zitten op die plaats mini torpedovormige insteeklampjes (als in auto dashbords). Dus zowel tbv de stereo/mono indicaties als achter de meters.
Will
Contacteer:

25 mar 2017, 19:36

In de 720 kun je -voor zo ver ik weet- drie soorten lampjes tegenkomen:

- Steeklampjes, die zijn ongeveer 6 mm rond en langwerpig. Verwijderen doe ik door er een stukje isolatiekous overheen te duwen en dan isolatiekous met lampje er uit trekken
- Gesoldeerde lampjes. In plaats van steeklampjes zitten er ook wel lampjes met langere draadjes gesoldeerd. Al dan niet in de fitting voor een steeklampje. Deze lampjes zijn iets kleiner dan een steeklampje, maar aan de voorkant zie je het verschil bijna niet
- Geschroefde lampjes: de bekende "fietsenlampjes" met een E10 fitting.

Schaalverlichting zijn natuurlijk de bekende buislampjes en onder de tiptoesten zaten draadlampjes toen het apparaat gemaakt is, maar daar ben ik ook al 6V 30mA steeklampjes tegen gekomen die een eerdere reparateur er in gesoldeerd had.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
HermanH

25 mar 2017, 19:52

gromsound schreef:Herman wat jij bedoelt zijn de fietselampjes uit alle andere visogen. In de 720 (althans in alle exemplaren die ik ooit open had, misschien heb jij iets unieks in huis?) zitten op die plaats mini torpedovormige insteeklampjes (als in auto dashbords). Dus zowel tbv de stereo/mono indicaties als achter de meters.
Oei, ik heb mijn 720 nooit open gehad want die is afkomstig van een gerenommeerd MFB freak annex hersteller van apparatuur.

Gemakshalve ging ik er van uit dat de lampjes van tuners en versterkers hetzelfde zouden zijn als van een 720.

Herman
Paar Philips apparaten + nog wat Technics spul. Maar niet zoveel als jullie.
gromsound
Contacteer:

27 mar 2017, 10:21

Gemakshalve ging ik er van uit
altijd gevaarlijk om stellige beweringen te doen op een forum zonder het zeker te weten... ben ik ook wel eens ingetrapt :oops: sindsdien trek ik bij twijfel toch maar het ding open voor ik wat neertyp.
je wilt niet weten wat een baarlijke nonsens er op het net staat bv over VCC :( zelfs op het transistorforum en als je het corrigeert is het ''waar bemoei je je mee''. meteen afgemeld.

inderdaad heren, de 720 is de uitzondering. erg onhandig.
[/kun je -voor zo ver ik weet
wijs eens aan waar de fietselampjes zitten in de 720?
de vrager vroeg speciaal naar de insteeklampjes. krimpkoustruc is mooi bedacht.
Plaats reactie