Philips 22RL653

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
minuteman

10 sep 2019, 20:58

Ik heb een kort vraagje over een Philips 22RL653 maar meer in zijn algemeen over het vervangen van lekke condensatoren.

Recent heb ik aardig wat soldeerwerk gehad aan MFB's en voorversterkers, dat ging eigenlijk wel goed en ondanks dat ik niet vaak soldeer en beperkt elektrotechnisch ben onderlegt, kreeg ik er zowaar handigheid in.

De Philips 22RL653 radio heb ik al een tijdje, maar hij doet het niet meer althans hij gaat wel aan en de lampjes branden maar het geluid valt na een paar minuten weg. Dapper als ik ben geworden met al het recente soldeerwerk heb ik hem opengeschroeft en zag daar een natte derrie op de printplaat liggen. Ik denk dat er een condensator lek is geraakt en wil ze dus allemaal vervangen voor nieuwe in de hoop dat de radio het dan weer gaat doen.

Dan de vraag, heeft dat wel zin ? Is het bij lekkende condensatoren zo dat daardoor andere componenten beschadigd raken door het elektrolyt of valt dat wel mee ? Het ziet er verder niet beschadigd uit overigens.

Het is voor zover ik kan zien nog wel even werk en het kost een paar nieuwe condensatoren, het zou dan ook zonde zijn als het voor niets zou zijn.
IMG_7063.jpg
IMG_7064.jpg
IMG_7065.jpg
snameroc

10 sep 2019, 21:29

Op zich is het proberen waard, het moeilijkste is het elkozuur te verwijderen. Afwas middel werkt goed samen met warm water. Goed droog föhnen nadien. Het zuur geleid stroom en vreet daardoor de print sporen op.
Plaats reactie