Erres TA2000 - SX6771/14

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

RVB

19 mei 2019, 02:43

Hallo allemaal,

Vanaf gisteren ben ik in bezit van een Erres TA2000. Wat direct opviel was dat zonder aangesloten audiobron op beide luidsprekeruitgangen ongeveer -180mV DC te meten viel, dit met de meetpennen zwart aan zwart en rood aan rood op de versterker zijn uitgangen. Komt dit vaker voor bij dergelijke receivers? En, waar ligt dit meestal aan?

Verder viel het me op dat linksboven op het frontpaneel een ERRES logo zit opgeplakt terwijl er rechtsboven op het frontpaneel een PHILIPS logo staat opgedrukt. Op Google vind ik alleen foto's van deze receiver waar alleen het ERRES logo op zit.. "wat is deze?!"
Op de achterzijde zit het bekende vergeelde papieren etiket opgeplakt met daarop "SX6771/14 ERRES A040475" maar deze is duidelijk over eenzelfde afgemeten etiket geplakt. Wat zou er op het onderliggende etiket staan?? misschien wel PHILIPS omdat ze een partij PHILIPS receivers na productie hebben omgetoverd tot ERRESsen??

Verder was het apparaat behoorlijk goor na jarenlang vooral vette vingers en vermoedelijk weinig poetsdoeken gezien te hebben. Na een eerste test bleek hij alleen maar last te hebben van defecte schaalverlichtingslampjes en krakende potmeters en geen stereo ontvangst maar verder prima te functioneren. Nou ja, geen stereo... eens per X uren gaat het stereolampje bij de gratie van de goden een paar seconden tot een minuutje aan, dat noem ik geen stereo :roll: Dit is op alle stations hetzelfde en de gebruikte antenne geeft op een andere tuner voldoende signaal voor stereo ontvangst. Is dit een veelvoorkomende klacht bij dergelijke receivers als deze? Waar kan ik zonder service manual het beste beginnen met zoeken naar de oorzaak?

Na het openmaken van de kap viel direct op dat de goorheid niet alleen uitwendig was, decennia aan stof had zich in deze receiver opgestapeld.. Wat ook direct opviel -en corrigeer me als ik het mis heb- is dat hij behoorlijk Japans overkomt qua ontwerp.

De receiver zowel inwendig als uitwendig grondig schoongemaakt en de knoppen en potmeters gereinigd en daar is hij behoorlijk van opgeknapt. Achter het frontpaneel zat het nodige schuimrubber wat door de jaren heen zo poreus was geworden dat het door het alleen al aan te raken uit elkaar viel en daarom dit allemaal maar verwijderd. Raden jullie aan om hiervoor in de plaats nieuw schuimrubber terug te plakken of gewoon zo laten? De schaalverlichtingslampjes zijn twee bajonetlampjes van "12V 3,4W". Weet iemand het beste adres voor vervangende lampjes?

Na een uitgebreide poging de servicemanual te vinden van deze receiver heb ik het zoeken maar opgegeven om hier te vragen of iemand me aan de servicemanual kan helpen?

Het IC "4402 6135K" kan ik bar weinig over vinden, wie kan me vertellen waar deze voor is?

Oh ja, tot slot: waar is de "CONT" schakelaar voor?

Genoeg voor nu, hier wat foto's.

Groeten van René.

Afbeelding
Afbeelding
Bah..

En hier na de grote schoonmaak:
Afbeelding
Afbeelding
Erres...
Afbeelding
HiFi sound project TA 2000
Afbeelding
PHILIPS!

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Harry

19 mei 2019, 08:11

Hallo René, welkom! Misschien kan ik een paar van je vragen beantwoorden.

Eerst de makkelijkste, Cont staat voor contour oftewel loudness.

Dit apparaat is van Japanse makelij. Werd in NL wel onder Erres- maar niet onder Philips naam verkocht, in het buitenland echter wel als Philips. Vandaar wellicht de omstickering.
Wie precies de Japanse fabrikant is weet ik niet. Heb zelf ook een defect exemplaar in huis gehad (zie viewtopic.php?p=20203#p20203) en de binnenkant bleek sterk af te wijken van z'n grotere broertjes zoals de TA8000 en TA12000. Die laatsten zijn zeer waarschijnlijk door Foster gefabriceerd.
Het voltage van de displayverlichting heb ik niet gecontroleerd, maar ook dat is wat afwijkend, 8V zie je vaker. 12V ken ik alleen van de SX6770 (AH770) die hier ook een tijdje is geweest. Misschien zijn er autolampen die als vervangers dienst kunnen doen?

Op je technische vragen heb ik helaas geen antwoord, hopelijk een andere forummer wel!
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
snameroc

19 mei 2019, 08:51

Waarschijnlijk is het ledje van de stereo stuk. Dat komt wel vaker voor bij deze serie. Aan de andere kant blijven ze dan meestal uit. Hoor je wel stereo als je omschakelt tussen mono en stereo?
Hoewie Loewie
Contacteer:

19 mei 2019, 09:27

Hoi. Welkom op dit mooie forum. Volgens mij heb je een uniek exemplaar bemachtigd want een front waar Erres op geplakt zit en een Philips logo aanwezig is lijkt me uniek. Zoals Harry al vertelde, kwam het wel eens voor dat Philips apparaten werden omgestickerd. Ik zelf heb een keer een Erres TA6839 combi gehad. Onder het opgeplakte Erres logo zat de opdruk "Philips" op de voorkant. Verder zat er onder de typesticker nog een Philips sticker met type 22RH837. Wellicht is het makkelijker om aan een servicemanual te komen als je de Philips type-aanduiding zou kunnen achterhalen. En wat betreft het Philips typenummer weet forumlid Mae misschien wel wat meer te vertellen. Die is daar namelijk errug goed in thuis. :D
Succes!

EDIT: Na googlen op "Philips TA2000", vond ik op dit forum een aantal reacties van mezelf terug over deze modellen. Ze zijn ook als Aristona (zwart front), Erres, Hornyphon, Dux, Schneider en Loewe (en misschien ook wel als Siera en Pye) op de markt gebracht in verschillende landen. Zie topic: viewtopic.php?p=174354#p174354
Laatst gewijzigd door Hoewie Loewie op 19 mei 2019, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Erres SX5685 SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 Philips GF403 AG2230 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
Hoewie Loewie
Contacteer:

19 mei 2019, 10:08

Deze plaatjes leverde Googlen op "Philips TA2000" ook op. Duidelijk te zien is het Philips logo aan de rechterkant van het front. Ik schat dat er onder het opgeplakte Erres logo van jouw receiver gewoon Philips op het front staat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Erres SX5685 SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 Philips GF403 AG2230 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
HermanH

19 mei 2019, 12:48

Zie mijn ervaring met een TA12000

viewtopic.php?p=247160#p247160
Binnenkort uitverkoop
mae

19 mei 2019, 14:47

Mooie fotoreportage!

Je kunt de bovenste typesticker mogelijk voorzichtig afstomen of afweken. Dat is mij wel eens gelukt maar je moet wel voorzichtig zijn.

Waarschijnlijk staat er inderdaad Philips onder, maar als het je lukt ben ik wel benieuwd naar het typenummer en serienummer. Het zou bijvoorbeeld een oorspronkelijk voor Duitsland bestemd exemplaar kunnen zijn, dan is het typenummer mogelijk SX6771/22. Als hij een normaal typenummer gehad heeft kan dat 22AH771/00 zijn, maar ook iets in de buurt.

De fabrieksletter A bij het serienummer op de Erressticker verwijst vrijwel zeker naar distributiecentrum Acht, waar zowel de 'Made in Holland' apparatuur gestickerd werd, als diverse apparatuur verpakt en/of omgekat. Twee (of meer!) typestickers overelkaar komt vaker voor.

Het serienummer op het smalle zilverkleurige stickertje is waarschijnlijk de tweede helft van het originele serienummer dat er in Japan aan gegeven is. De oorspronkelijke fabrikant is mogelijk dezelfde als die van de TA4000 (6772) en gebruikt dan fabrieksletters GF. Dat is opzich al een aparte situatie omdat import via Philips Japan doorgaans met FF aangegeven werd. Mogelijk ging het om een fabriek waarmee rechtstreeks zaken werd gedaan.
Will
Contacteer:

19 mei 2019, 14:56

RVB schreef:
19 mei 2019, 02:43
Wat direct opviel was dat zonder aangesloten audiobron op beide luidsprekeruitgangen ongeveer -180mV DC te meten viel, dit met de meetpennen zwart aan zwart en rood aan rood op de versterker zijn uitgangen. Komt dit vaker voor bij dergelijke receivers? En, waar ligt dit meestal aan?
Bij een STK439 module zitten er volgens het datablad uitgangscondensatoren (elco’s) in de uitgangen.
Dan kun je de uitgangsspanning helemaal niet meten als er niets aangesloten is.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Harry

19 mei 2019, 15:33

mae schreef:
19 mei 2019, 14:47
De oorspronkelijke fabrikant is mogelijk dezelfde als die van de TA4000 (6772) en gebruikt dan fabrieksletters GF. Dat is opzich al een aparte situatie omdat import via Philips Japan doorgaans met FF aangegeven werd.
Uiteraard ben jij hier de expert maar staat FF niet voor Foster? Wat mij in ieder geval opvalt (zoals al gezegd) is het grote interne verschil met de FF TA8000 en TA12000. Zelfs de knoppen buitenop zijn net een beetje anders. Het lijkt me dan ook dat GF een andere (Japanse) fabrikant is?
De TA4000 ken ik verder niet.
mae

19 mei 2019, 16:51

FF staat voor Nihon Philips, Tokyo (geverifieerd aan de hand van een Philipsdocument uit de jaren '90 ). Vaak kochten die bij Foster, maar ik weet van Aimor, Yashica/Kyocera, Matsushita, Sharp, JVC en Shinano-Kenshi als achterliggende producenten. Ik vermoed dat Philips geen eigen productie had in Japan. Op een gegeven moment is Philips gestopt met dezelfde letters te gebruiken voor verschillende fabrikanten, maar in de jaren '70 en '80 stond er simpelweg FF op alles dat via Nihon Philips was ingekocht. Vandaar dat ik de letters GF wel bijzonder vind op een apparaat dat waarschijnlijk ook uit Japan komt. Of heel misschien dan niet, maar toch wel in die buurt ergens. De meest waarschijnlijke gok is dat de inkoop niet via de gangbare kanalen liep.
RVB

19 mei 2019, 17:05

Heb met een wattenstaafje een paar druppeltjes stickerverwijderaar achter het ERRES logo laten vallen en op het ERRES etiketje gesmeerd en dit kwam er onder uit:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

PHILIPS 22AH771 lijkt op google een spook wat niet bestaat...
Hoewie Loewie
Contacteer:

19 mei 2019, 17:42

Ik zie dat de info je nieuwsgierig gemaakt heeft. Het ene moment heb je een Erres en een paar druppeltjes stickerverwijderaar verder heb je een Philips. Ik had ook al gegoogled op Philips 22AH771 maar er is inderdaad niets over te vinden. Da's toch raar dat er niks over te vinden is op het grote boze internet. ;)
Will
Contacteer:

19 mei 2019, 18:09

En als je nu eens in de folders zoekt op een apparaat dat er net zo uit ziet?
Harry

19 mei 2019, 18:12

Dat is mogelijk de AH682 maarrrr..... daar zitten 8V schaalampjes in en dat geeft te denken :think:
Will
Contacteer:

19 mei 2019, 19:00

Lampjes zijn niet zo belangrijk harry, die veranderden wel vaker in een serie.
De 682 mist de tape-selector knop. Dat is m.i. Een groter verschil.
Plaats reactie