22RH790 FM stereo(decoder) probleem

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

fastfolkert

22RH790 FM stereo(decoder) probleem

Berichtdoor fastfolkert » ma nov 12, 2018 1:26 pm

Ik heb plotseling een issue met stereo FM op mijn 22RH790: prima FM ontvangst maar het stereo lampje brandt sinds kort niet meer en is niet kapot.
Ook merk ik dat verschillende lampjes meer of minder ruis veroorzaken in de tuner.
Bijvoorbeeld een 12V "led-in-e10 fitting lampje" licht wel op en lijkt ook stereo te geven maar met een bak ruis en reutelgeluiden. 6V gloeilampjes geven geen ruis maar lichten ook niet op.

Als ik geen lampje monteer gaat de collector van TS1103 naar ongeveer 8V; bij een 6V/50mA lampje blijft die collector altijd op 14V staan.

Maakt het type lampje wat er gebruikt moet worden nog uit?
Ik heb het idee dat 6V/50mA een te zware belasting vormt voor TS1103. Misschien omdat die niet hard genoeg wordt aangestuurd?

Weliswaar wordt de tuner van deze 790 niet gebruikt, maar ik lijd toch wel een beetje aan AMHD (copyright Gromsound)

Zoals altijd worden tips erg gewaardeerd!
Woonkamer met min of meer actuele hifi; mancave met ouwe, maar werkende spullen uit de 70's-80's waaronder Quad, NAD, ARCAM en Philips natuurlijk!

snameroc

Re: 22RH790 FM stereo(decoder) probleem

Berichtdoor snameroc » ma nov 12, 2018 5:46 pm

Officieel is het een 44ma lampje van philips volgens mij. Nu gaat een 50 ma lampje ook wel maar dan moet het wel echt 50 zijn oftewel er is veel kaf onder het koren bij de chinese. Het ruisen wat je hoort kan natuur lijk ook een te laag antenne signaal zijn. Het lampje is onderdeel van de schakeling en nodig voor de stereo werking van het geluid.

fastfolkert

Berichtdoor fastfolkert » wo nov 14, 2018 3:11 pm

Bedankt voor de tip. Ik heb helaas alleen een aantal 50mA lampjes; geen 6V/44 mA lampje (werkt een 133 Ohm weerstand ook?).
Alle 50mA lampjes geven bij mij helaas niet het gewenste resultaat.
Woonkamer met min of meer actuele hifi; mancave met ouwe, maar werkende spullen uit de 70's-80's waaronder Quad, NAD, ARCAM en Philips natuurlijk!

fastfolkert

Berichtdoor fastfolkert » zo nov 25, 2018 10:27 am

Update: de 790 is weer helemaal ok, afgeregeld en speelt (ook) FM stereo.
Mijn draadantennesignaal bleek te zwak om het lampje te laten branden.
Gister bij een bezoekje aan onze zoon in Leiden de 790 weer geïnstalleerd en hij speelt weer als vanouds!

Terug naar “Receivers en combinaties”