gaan we weer: 790 probleem - versterkerdeel

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fastfolkert

04 nov 2018, 16:14

Mijn 790 die een klein jaar naar volle tevredenheid op de studentenkamer van m'n zoon stond te spelen is er plots mee opgehouden. (Geen paniek; er staat daar nu een 701 :) )

De 790 is dead silent; alleen bij inschakelen een plopje. Alle lampjes etc. werken.
Het is moeilijk om in 1 keer alle voedingspanningen te controleren; mijn schema laat ze niet (makkelijk) op de fysieke plek zien.

Dus heb ik via de toonfiets een 1 kHz signaal op de verschillende versterkertrappen geinjecteerd; zie foto. Groen betekent dat het signaal in de speakers klinkt; rood dus niet.

Meten op R911 en R915 laten geen voedingspanning zien en omdat het probleem zich op beide kanalen voordoet denk ik dat ik voedingspanning +3 mis, en misschien ook +2.
Sluiting in die twee torren lijkt me om dezelfde reden onwaarschijnlijk, bovendien zorgen R911 en R915 ervoor dat de voeding niet onderuit gaat....

Maar misschien heb ik het helemaal mis :doh: alle tips welkom.

Pas volgend weekend heb ik weer tijd om verder te meten. Dank alvast!
790 amp problem 1 (Small).jpg
Woonkamer met min of meer actuele hifi; mancave met ouwe, maar werkende spullen uit de 70's-80's waaronder Quad, NAD, ARCAM en Philips natuurlijk!
Will
Contacteer:

04 nov 2018, 16:57

Dan is waarschijnlijk de voedingsspanning +2 kapot of onderbroken.
En als je geen +2 hebt dan is er ook geen +3, 4, 5, 6 en doet een heleboel het niet.

Mogelijkheden: Printbreuk, kapotte R1026, kapotte C719, kortsluiting van +2 ergens.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
fastfolkert

04 nov 2018, 17:22

Bedankt Will. Ik zal de componenten van die 70V wikkeling meten. Wellicht dat daar een diode of zekering 504 uit ligt. Ik maak het niet zo vaak mee dat weerstanden opeens open verbinding worden (wel bij mijn buizen gitaar amps)
Woonkamer met min of meer actuele hifi; mancave met ouwe, maar werkende spullen uit de 70's-80's waaronder Quad, NAD, ARCAM en Philips natuurlijk!
Will
Contacteer:

04 nov 2018, 18:09

De +2 en de rest is afgeleid van +1
+1 werkt wel, anders had je helemaal geen geluid. Die voedt nl de driver van de eindversterker.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
fastfolkert

04 nov 2018, 19:44

De +2 en de rest is afgeleid van +1
+1 werkt wel, anders had je helemaal geen geluid. Die voedt nl de driver van de eindversterker.
Klopt, -1 en +7 voeden de eindtrap en dat is een aparte wikkeling op de trafo; en de eindtrap + driver werkte inderdaad al die tijd als ik daar 1 kHz inprikte had ik geluid.

Maar je hebt we wel geholpen: R1026 is onderbroken! Ik heb zo geen 3k3 liggen; maar als test even 3x1k er tussen gezet en bingo! :clap: En we hebben weer muziek!
Linker meter geeft de spanning over de tijdelijke R1026, en de rechter meter geeft +2. Nu nog even op zoek naar een passende 3k3 van 1 Watt. Bedankt voor je hulp!
meters (Small).jpg
Laatst gewijzigd door fastfolkert op 04 nov 2018, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
fastfolkert

04 nov 2018, 20:50

Nu ik de 790 toch open had liggen heb ik meteen de ruststroom even gechecked; het viel me op dat het linker transistorpaartje wat warmer werd dan de rechter twee.
Meten: rechts netjes 30 mA en links 180 mA! De bijbehorende potmeter stond muurvast in de hoek en hij liet zich netjes op 30 mA afregelen.

Toen viel me iets op: rond TS455d (de "onderste" eindtor van het linkerkanaal) zit een extra weerstandje dat met een rood draadje "ergens"naar toe gaat. Ik heb het nog niet gevolgd, maar het staat volgens mij niet gedocumenteerd in de schema's.
Zie foto. De beide kanalen klinken trouwens gewoon normaal ...
IMG_6329 (Small).JPG
Heeft iemand een idee?
Plaats reactie