Pagina 1 van 3

832 Onder de kap

Geplaatst: 07 okt 2018, 19:59
door sjonny
Avond alle,

Zo de onlangs aangeschafte 832 op de werkbank gezet.
Eigenlijk is de werkbank te klein..... :D
Heb 'm natuurlijk even aangeslingerd en de vu meters haperen/vast, wat tiptoets perikelen en bij stereo radio ontvangst maar 1 kant, mono prima dus daar zit wat werk aan daarnaast tape enz werkt prima.
Inmiddels tiptoetsen werken alweer (Krimpkousjes).
1vu was stuk en de andere zaten vast en ook dat is gemaakt.
832.JPG
Hier een drive linkje voor meer foto's
https://drive.google.com/folderview?id= ... AgsAU-AhE7
Daarnaast de verlichting van de vu meters in led uitgevoerd het ziet er op de foto wat fletser uit maar dat is niet.
Ik de spanning van de trafo losgemaakt en alleen bij de 12v dc gemaakt dus....

Volgende keer meer

John

Re: 832 Onder de kap

Geplaatst: 07 okt 2018, 20:21
door PeterG
Het blijft een mooi ding....ik heb 'm ooit nieuw gekocht in de Personeelswinkel (500 gulden in de aanbieding hoek), om een set 532's afkomstig uit de filmzaal van het Evoluon aan te sturen. Hij is de studententijd helaas niet ongeschonden doorgekomen...

Re: 832 Onder de kap

Geplaatst: 14 okt 2018, 19:34
door sjonny
Goeie avond,

Vandaag weer eens wat gewerkt aan de 832.
Ben vandaag even met de pickup bezig geweest.
Natuurlijk de lampjes nagekeken omdat het soms weigerde zo erg dat hij niet meer wilde draaien.
Er zat een een "joling" moment in ofwel hij had er de kracht niet meer voor. Heb de mooie modificatie van Cor toegepast en hij draait weer.
Maar wat mij opvalt is dat deze nog steeds weinig kracht heeft hij komt zeg maar langzaam op toeren vergeleken bij mijn andere 212/312 spelers.
Ik merkte ook als de pickup gebruikt wordt de brom toe neemt van de 832.
Het lijkt of de trafo van de 832 misschien net iets onder bemeten is.(dit is een aparte wikkeling op de trafo)
Ik heb verder nog geen elco's enz vervangen maar dat volgt nog in ieder geval de voeding en het signaal pad.
Plaatjes volgen nog

John

Re: 832 Onder de kap

Geplaatst: 14 okt 2018, 19:38
door Harry
Mmm, kan me maar lastig voorstellen dat bij dit toenmalige topmodel al af fabriek de brom hoorbaar toenam wanneer je de platenspeler aan zette. Toch maar de voedingselco's vervangen?

Re: 832 Onder de kap

Geplaatst: 14 okt 2018, 19:40
door Remi
Zit er misschien snarensnot op het uitgaande asje? dan zal hij ook wel meer stroom trekken?
Ik heb nooit gemerkt dat een 832 te krap is in de voeding

Re: 832 Onder de kap

Geplaatst: 14 okt 2018, 20:47
door sjonny
Nee geen snot gelukkig snaar was er nl af.

Tis net of er weinig koppel in 't motortje zit, hij komt op toeren en draait dan stabiel. Bij het aanlopen hoor je de brom even vandaar.

John

Re: 832 Onder de kap

Geplaatst: 14 okt 2018, 23:21
door Remi
kan het probleem niet in de motorregeling zitten misschien?

Re: 832 Onder de kap

Geplaatst: 15 okt 2018, 17:26
door sjonny
Zit er bij deze motors nog een elco in?

Motor zit precies boven de vermogensweerstand van de voeding die dikke groene.
Kan me voorstellen dat ie niet meer jofel is motor was na de hele dag draaien flink warm.

John

Re: 832 Onder de kap

Geplaatst: 15 okt 2018, 17:35
door Will
Ik zou eens beginnen met een drupje of twee naaimachine-olie voor het motorasje en dan ook even de lagering van het plateau nakijken en zo nodig smeren.
Er is olie die na jaren een tweede leven als lijm begint.

Re: 832 Onder de kap

Geplaatst: 15 okt 2018, 19:28
door sjonny
De 832 was compleet met de snaar deze was los maar hard dus geen snot.
Na wat vu perikelen en tiptoets gehaper weer inorde gemaakt.
Ik ben nu met het pickup gedeelte bezig het begon met het haperen van de tiptoetsen en het niet willen draaien met nieuwe snaar. (met wat hulp van het draaien met de hand wel)
De 2 elco's vervangen en voeding gemeten en afgeregeld deze starte in eerste instantie nog niet goed op (weigeren van 33/45T) dus de mod van Cor toegepast en deze werkt uitstekend.
Maar het koppel van de motor lijkt wel te laag hij draait blijft op toeren maar als ik naar de andere 212/312 kijk gaan zijn deze veel sneller/krachtiger er zit weinig verschil in mechanische weerstand van plateau en motor.
Ik zal de motor eens uitbouwen en eens los laten draaien.

John

Re: 832 Onder de kap

Geplaatst: 16 okt 2018, 17:01
door Remi
Zou mooi zijn als je de mogelijkheid hebt om even met een 212 te kunnen wisselen, dan ben je er snel achter of het probleem in de motor of in de aansturing zit

Re: 832 Onder de kap

Geplaatst: 16 okt 2018, 17:29
door Mikkieteddie
Controleer zeker de brugcel in de voeding. Deze is krap bemeten, er kan een diode in defect zijn.
Probleem heb ik gehad met als gevolg brom in fm tuner enz. Thomas heeft ook zoiets dergelijks gehad.

Tis maar een tip hè.

Gino

Re: 832 Onder de kap

Geplaatst: 16 okt 2018, 18:37
door sjonny
Heb even tussendoor het plateau lager zuiver gemaakt en voorzien van nieuwe olie en puntje vet, motor los gehaald is brandschoon natuurlijk ook drupje olie boven en onder via naaldje toegediend tis iets beter, op de scoop rand zag ik dat ik 'm iets terug moest zetten en met de app op de telefoon zag je dit ook mooi de 45t was 46 geworden en 331/3 was 34 geworden nu weer terug geregeld.
Ik ga er nog eens voor zitten en luisteren hoe het brommetje met het aanlopen erin komt.

John

Re: 832 Onder de kap

Geplaatst: 16 okt 2018, 19:39
door Harry
Welke interessante app is dat?

Re: 832 Onder de kap

Geplaatst: 16 okt 2018, 19:46
door sjonny
Hoi harry,

Rpm calculator op Google playst.
Volgens mij heeft Jamie 'm ook oit gepost of menze.
Is wel handig.

John