22RH701 issue: rec/pu ingang mono?

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

fastfolkert

22RH701 issue: rec/pu ingang mono?

Berichtdoor fastfolkert » di okt 02, 2018 8:15 pm

Mijn zojuist verworven 701 receiver lijkt op de rec/pu ingang mono weer te geven.
Als ik signaal op pin 3 of op pin 5 van de DIN aansluiting (PU of REC) aanbreng, en de balansregelaar is in het midden, hoor ik dat signaal op beide speakers tegelijk.
Of de tuner wel stereo is weet ik niet zeker, de stereo-indicator licht iig. wel op bij sommige zenders.

Het schema van de versterker lijkt dubbel-mono te zijn; er is mi geen interactie tussen L en R. Zelfs de balansregelaar lijkt een soort volumeregelaar te zijn.

Ik heb er nog niet in gemeten, maar heeft iemand wellicht tips gezien de symptomen?

Alvast dank!
Knipsel.JPG
Woonkamer met min of meer actuele hifi; mancave met ouwe, maar werkende spullen uit de 70's-80's waaronder Quad, NAD, ARCAM en Philips natuurlijk!

snameroc

Re: 22RH701 issue: rec/pu ingang mono?

Berichtdoor snameroc » di okt 02, 2018 8:48 pm

Bedoel je dat de balans regelaar aan een eind op beide speakers geluid geeft of gaat het van links naar rechts?

fastfolkert

Berichtdoor fastfolkert » di okt 02, 2018 8:51 pm

Bedoel je dat de balans regelaar aan een eind op beide speakers geluid geeft of gaat het van links naar rechts?
Nee, de balansregelaar werkt in de zin dat het geluid van de L naar de R speaker gaat, en vice-versa.
Maar als ik op 1 van de pinnen van de PU of REC ingang (pin 3 of pin 5) een signaal zet, verwacht ik alleen op de L of R speaker geluid. En dat gebeurt dus niet; beide speakers geven dan geluid.
Dus een signaal op alleen de L of R ingang aanbrengen, resulteert in geluid op beide speakers. En dat lijkt me niet goed.
Woonkamer met min of meer actuele hifi; mancave met ouwe, maar werkende spullen uit de 70's-80's waaronder Quad, NAD, ARCAM en Philips natuurlijk!

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » di okt 02, 2018 9:00 pm

Nee, dat hoort niet zo te zijn. Volg het schema maar.
De enige drie dingen die ik kan bedenken zijn:
- je pu is mono
- iemand heeft een mod in de versterker geknutseld
- er zitten twee pinnetjes in de din bus tegen elkaar

Edit: taalfout verbeterd :oops:
Laatst gewijzigd door Will op di okt 02, 2018 9:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

snameroc

Berichtdoor snameroc » di okt 02, 2018 9:02 pm

Heb je dan alleen de pu ingang gebruikt?
Er kan namelijk op de recorder uitgang voor opname een verbinding zijn tussen links en rechts bij een verkeerde kabel.

fastfolkert

Berichtdoor fastfolkert » di okt 02, 2018 9:05 pm

Nee, dat hoort niet zo te zijn. Volg het schema maar.
De enige drie dingen die ik kan bedenken zijn:
- je pu is mono
- iemand heeft een mod in de versterker geknutselt
- er zitten twee pinnetjes in de din bus tegen elkaar
- ik gebruik een toonfiets die ik op pin 3 of 5 zet
- moet ik nog uitsluiten, versterker lijkt origineel
- zou kunnen, nog checken

Ik bedenk me dat alle potmeters dubbel (stereo) zijn; daar kan wellicht ook nog een defekt zijn dat tot extreme overspraak leidt...nog checken dus.

Allen trouwens bedankt voor reageren; morgenavond gaat de 701 weer open voor verdere analyse.

fastfolkert

Berichtdoor fastfolkert » di okt 02, 2018 9:08 pm

Heb je dan alleen de pu ingang gebruikt?
Er kan namelijk op de recorder uitgang voor opname een verbinding zijn tussen links en rechts bij een verkeerde kabel.
Ik heb een DIN kabel gebruikt en de individuele pinnen van signaal voorzien; en daarnaast ook nog zo'n tulp-naar-DIN verloopje.
Maar om alles uit te sluiten zal ik morgen rechtstreeks op de din -aansluiting het signaal inprikken.

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » di okt 02, 2018 9:36 pm

Ik zie net nog een vierde mogelijkheid:
Als de middenaansluiting (lopers) van de balanspots naar massa los hangt (maar de lopers zijn onderling wel doorverbonden) zou je best wel eens mono kunnen krijgen.
In deze versterker zit wel een heel aparte balansregeling.
Laatst gewijzigd door Will op di okt 02, 2018 9:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

snameroc

Berichtdoor snameroc » di okt 02, 2018 9:38 pm

Kun je dan van links naar rechts regelen?

fastfolkert

Berichtdoor fastfolkert » di okt 02, 2018 9:59 pm

Ik heb net even gemeten op de DIN-aansluiting van de 701: er is geen meetbare verbinding tussen pen 3 en 5 van de PU aansluiting wanneer de 701 op FM staat geschakeld.
En toch wordt een signaal op pen 3 of pen 5 op beide speakers tegelijk weergegeven (als ik 'm op PU zet). Dat wijst mi. in de richting van de regel- of eindversterker.
Morgen gaat hij weer open en ga ik verder.

NB: hoe krijg ik trouwens de kap er helemaal af? Moeten de draaiknoppen er dan af? Ik kan de kap "scharnieren" tot bijna 90 graden maar eraf lukt me niet.

mae

Berichtdoor mae » wo okt 03, 2018 12:41 am

De enige mogelijkheid lijkt me een losse gezamenlijke massa aan de volume- of balansregelaar. Het enige probleem daarmee is dat de betreffende regeling daardoor overduidelijk slechter zal werken.

fastfolkert

Re: 22RH701 issue: het lek is boven en een nieuw lek

Berichtdoor fastfolkert » wo okt 03, 2018 8:58 pm

Het lek is boven, en er is een nieuw lek :doh:

Met de toonfiets een 1 kHz signaal op diverse plekken gezet tot ik bij de volumepotmeter kwam....
Op de lopers had ik nog een keurig stereo signaal en daarvoor (de "hete kant" van de potmeter) lagen de signalen aan elkaar. Aha, dat kan niet en het spoor terugtracerend vond ik dat de L en R uitgang van het preamp board met een dikke klodder tin aanelkaar gebakken waren. Bingo! Zie rode cirkel.

De klodder verwijderd en de PU en REC ingang speelt weer keurig stereo. So far so good, maar...
Nu blijkt de tuner alleen maar op R te spelen. Met de scoop gecontroleerd en de tuner geeft geen audiosignaal op L.
Dit was vermoedelijk de reden waarom een vorige hobbybob de boel aanelkaar heeft geklodderd :hand:
Helaas heb ik te weinig verstand/tijd om te controleren waar het tuner-L kanaal verdwijnt (RF deel of audiodeel) dus laat ik het even zo.
IMG_5904 (Small).JPG

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » wo okt 03, 2018 9:08 pm

Dat was dus mogelijkheid 2 uit het lijstje :)
Dank voor het terugkoppelen.

Zodra je tijd hebt kun je naar de oorzaak van de tuner op R zoeken. Als dat ook bij AM zo is dan is het waarschijnlijk schakelaar F of A in het schema. Of iets daar in de buurt, zoals C605/505.

fastfolkert

Berichtdoor fastfolkert » wo okt 03, 2018 10:24 pm

IMG_5905 (Small).JPG
Zodra je tijd hebt kun je naar de oorzaak van de tuner op R zoeken. Als dat ook bij AM zo is dan is het waarschijnlijk schakelaar F of A in het schema. Of iets daar in de buurt, zoals C605/505.

Op pin 12 van schakelaar F (FM-Links) staat al geen audiosignaal. Stereodekoder misschien?
Ik ben de komende week niet in de gelegenheid om te foutzoeken, later post ik meer meet-info.

Hoewie Loewie
Contacteer:

Berichtdoor Hoewie Loewie » wo okt 03, 2018 10:43 pm

Hoi. Mocht je onderdelen nodig hebben, mijn spelende 701 mag voor 5 euro verhuizen. Zoals elders in dit forum al gemeld, brak het schaalkoord na drie keer op en neer draaien van de tuningsknop. Ik heb er een nieuw schaalkoord en alle onderdeeltjes van het oude schaalkoord bij dus het kan er zo op gemaakt worden. Als je wil, zal ik uiteraard testen of de mijne wel gewoon stereo geeft maar daar ga ik wel van uit.

Zie topic:
viewtopic.php?f=20&t=11248
Erres SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 RS3536 CD1204 Aristona SA5910 AR8525 SG1408 CD1202
Philips GF403 RH591 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD911 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl

Terug naar “Receivers en combinaties”