DFA888

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

mae

Re: DFA888

Berichtdoor mae » di aug 21, 2018 10:43 pm

R5 zelfs in plaats van R1, wat opzich wel klopt met de reputatie van Sony. Die gebruikten op moeilijke plekken altijd zwaar geselecteerd of custom. Parallel mis ik zo snel even in het schema.
Ik heb al eens een CDP227ESD op mijn werkbank gehad, zaten gewoon R1’s in. Ik heb nog nooit een TDA1541A-R5 gezien.
Sony zette het er niet altijd op. Het zou zomaar kunnen dat ze bij Philips R1's bestelden en die dan nog volgens een eigen norm selecteerden, bijvoorbeeld om ze beter te kunnen paren. Mijn ervaring met Sony is, dat als ze in het schema een afwijkende suffix gebruiken, je heel erg goed op je tellen moet passen. Als je dat niet doet kan het resultaat afhankelijk van de toepassing variëren van specificaties die net niet meer gehaald worden (zoals waarschijnlijk in dit geval) tot volledig niet werken of opgeblazen onderdelen (op plaatsen waar vermogens gegenereerd moeten worden). De reden erachter hebben ze zelf eens in een soort biografie terloops genoemd: eerst werd het ideale apparaat ontworpen, dan pas werden de nog niet voorhanden onderdelen er definitief bijgezocht of speciaal ontwikkeld. Vandaar dat ze ook zelf veel IC's bakten of ze door o.a. Fujitsu custom lieten maken. Alleen als een andere fabrikant al iets had dat goed genoeg was of in de buurt kwam, werd er ingekocht.

P.S. Even terugkomend op mijn vorige opmerking dat ik de parallelschakeling niet terugzag in het schema: ik had alleen naar de ingangskant gekeken; dan is het niet onmiddelijk duidelijk....

movieman

Berichtdoor movieman » wo aug 22, 2018 11:02 am

Marantz selecteerde toch ook de beste componenten... Je mocht volgens mij niet zomaar een standaard IC of zo gebruiken want dan klopten de specs niet meer.

mae

Berichtdoor mae » wo aug 22, 2018 11:08 am

Zou me niets verbazen. Ik ken het verhaal specifiek van Sony waar je het als reparateur ook echt kunt zien aan de onderdelenkeuze maar zeker in het hogere segment zullen meer fabrikanten zulke dingen gedaan hebben.

Terug naar “Receivers en combinaties”