Philips 22Ah799: Gerommel in het laag en trage afstemming

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

MFB-Holland

03 mar 2018, 17:11

Ik ben blij met m'n nieuwe aanwinst, een Philips 22AH799 receiver.
Elco's in het processorblik zijn vervangen.

Na een tijdje spelen, valt mij op dat ik op beide kanalen 'gerommel' in het laag hoor.
Op de print van de toonregeling zit wel een elco met wat 'witte uitslag' aan de zijkant.
Ik heb alle regelaars en schakelaar al een servicebeurt gegeven om het kraken eruit te halen.
Zou het gerommel in het laag komen van slechte elco's?
Moet ik het dan zoeken op de toonregelingsprint?

Als ik draai aan de afstemknop, dan loopt de frequentie vrij traag op en af.
Waar zou dat aan kunnen liggen?
snameroc

03 mar 2018, 18:07

Je kunt de licht sluisjes afstellen en de optieken reinigen. Het gerommel zou ook zwartpoten kunnen zijn van transistoren
MFB-Holland

03 mar 2018, 18:32

Hoe stel je de lichtsluisjes af? Door de zwarte ring met gaatjes aan de afstamknop te verschuiven?
Wat mij opvalt, is dat mijn 798 een soort stukje karton naast het zwarte blokje van het lichtsluisje heeft, dat heeft deze 799 niet. Hoort dat er wel te zitten?

Zwarte pootjes transistors, goede tip. Ik ga morgen eens speuren of ik deze ergens kan vinden in de receiver.
snameroc

03 mar 2018, 20:55

Nee je kunt met een potmeterje de gevoeligheid afregelen. R3263 en r3265
David
Contacteer:

04 mar 2018, 08:22

Dat traag afstemmen is al beantwoord :)

Voor wat betreft het gerommel: kwestie van foutzoeken. Is dat gerommel bij alle ingangen? Of alleen bij de tuner?
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
MFB-Holland

04 mar 2018, 10:21

Ik stel net vast, dat het alleen bij de tuner is. Met een cd-speler op Tape A ingang, is het 'gerommel' er niet.
Het 'gerommel' is er wel op MW en FM en ontstaat na zo'n 10 minuten te spelen (niet gelijk bij aanzetten).
Mij geeft dat het gevoel, dat er een rotte elco ergens zit, zie ik dit juist?
Het 'gerommel' lijkt op wind die in een microfoon waait, het overstemt de radio echter niet maar is wel duidelijk aanwezig.
David
Contacteer:

04 mar 2018, 13:52

Ik vermoedde al dat het in de tuner zou zitten.

De varicapspanning is in deze tuner behoorlijk gestabiliseerd, dus daar kan het liggen maar het lijkt me niet waarschijnlijk. Voor de AM-afstemming zit er bovendien een heel fors filter, EN de FM-detectie op zwabberende varicapspanning in een AM ontvanger is beperkt, dus ... nee... de varicapspanning lijkt me niet de oorzaak.

Als het gewapper in FM en AM hetzelfde klinkt, dan lijkt het audiopad van AM en FM me verdacht. Of een van diens voedingen.

Het audio van de FM en AM tuners komt bij elkaar voor de stereodecoder. Het kan de ingangs-c zijn op de stereodecoder (C 2075) de stereo decoder zelf (TDA1005, IC 6061) of de in die hoek veel gebruikte voeding 6(A/F) van 15,5V.

De voeding wordt gemaakt op het RF bord, door zener 6125, transistor 6090 en condensator 2203.

Schakelen tussen AM en FM gebeurt door transistor 6076 (voeding 6A) en transistor 6067 (voeding 6F), maar aangezien AM en FM beide rommelen, denk ik niet dat het daar mis zit. Het zal eerder de 15,5V zijn.

Ook condensator 2086 bij de TDA1005 kan nog verdacht zijn.

Met een oscilloscoop moet je dit probleem eenvoudig kunnen opsporen door op de punten die ik noem te meten.

Succes!
MFB-Holland

04 mar 2018, 19:08

Dank voor alle tips.

Ik heb op aangeven van David 2 gemakkelijk toegankelijke elco's vervangen rond de TDA1005A.
De vervangen elco's zijn: 2203 en 2075.
Hij staat nu 60 min. te spelen en het geluid is nog steeds goed. Hiervoor was het na 10 min. spelen al foute boel.
=> Helaas,...... na 65 minuten toch weer het 'gerommel' terug in het geluid.
De derde aangegeven elco heb ik nog niet vervangen, die zit in het 15,5 V voedingscircuit.
Ik denk, dat ik alle elco's maar ga vervangen (behalve de 3 grote tegen de achterplaat).

Als ik deze elco's meet met een capaciteitsmeter, dan geeft de eerste van 100uF een capaciteit van 130 uF en de tweede van 1 uF een capaciteit van 1,14 uF. Dat lijkt in orde, maar is het blijkbaar niet.
Helaas heb ik geen scoop, maar wil er ooit één aan gaan schaffen en dan leren hoe ik fouten op moet/kan sporen met een scoop.

Het zenderzoeken gaat nu ook beter, al moet hij nog wel 2 minuten aan staan, voordat ik de frequentie omhoog kan draaien. Mogelijk wordt dat nog beter, zodra alle elco's vervangen zijn.

Klopt het, dat de signaalmeter op AM (1008 kHz) nauwelijks uitslaat? Ontvangst is verder goed op deze zender.
David
Contacteer:

04 mar 2018, 19:50

Jammer dat het probleem niet geheel weg is. Had je ook gezocht of er zwartpoot-torren waren?

En heb je de +15,5V al eens nagemeten? En ook 6A (15,5V voor de AM)? Want als je meter niet voldoende uit slaat zou de spanning te laag kunnen zijn, de IF versterker mist dan wat gain en de RF meter reageert dan niet als bedoeld.

Het kan ook gewoon zijn dat het signaal niet heel hard is. Doet de meter het wel goed in de FM stand?

Qua meten van elko's: als die na 10 of 65 minuten spelen door gaan slaan (lekstroom omdat ze intern aan het door rotten zijn) dan ga je dat niet heel gemakkelijk meten met een capaciteitsmeter. Dus dat zegt niet zo heel veel. Daarom is het meten van elko's niet altijd voldoende en is vervanging soms gewoon nodig ook al lijkt de capaciteit in orde...

Succes met het zoeken. Qua afstemmen: controleer eens volgens eerder genoemd recept van snameroc.
MFB-Holland

06 mar 2018, 16:35

Het meten moet ik nog doen.
Zou iemand mij uit kunnen leggen, waar ik de meetpunten 6A en 6F op de tunerprint kan vinden?
Ik zie ze in het schema niet staan.
David
Contacteer:

06 mar 2018, 18:51

De volgende snippets zijn uit figuur 6 van de service manual.

Het zijn niet zozeer meetpunten, maar ik wijs in het schema aan waar het zit, bij de transistoren die het schakelen. Vind de transistoren op de "RF ASSY" en je kunt meten.
6a.JPG
6f.JPG
MFB-Holland

06 mar 2018, 20:52

Dank voor het duidelijk aangegeven.

Ik heb zojuist gemeten:
Op AM (6a) meet ik: 16,59 volt
Op FM (punt 14 van FM tuner) meet ik: 16,42 volt.
Zijn dit juiste waarden?

Ik heb alle elco's van de tunerprint (RF Assy) vervangen door nieuwe elco's. Na een uur spelen toch nog het zelfde gerommel aanwezig.
David
Contacteer:

06 mar 2018, 21:02

Graag gedaan.

Ik vind die spanningen wel hoog. De spanning op punt 6 zal dan ook te hoog zijn (17V denk ik).

Die wordt gemaakt in transistor 6090, ook in figuur 6, maar dan een ander plekje:
6.JPG
Het kan de elko zijn, de 16V zener (=waarschijnlijker) of zelfs de weerstand of transistor.

Meet de spanningen vooral na, en als je er een hebt, vervang de 16V zener maar. Want die vermoedelijke 17V is op zich niet zo erg maar als de zener niet meer goed zenert, en de spanning stuitert wat (controlled avalanche maar dan niet zo controlled) dan kan dat ook het "waaien-geluid" in het audio veroorzaken. De 47uF elko kan dat niet voldoende dempen.

Succes!
MFB-Holland

06 mar 2018, 21:37

Ik heb helaas geen BZX79/B-16 liggen. Of heb je een adres voor mij, waar ik deze zou kunnen kopen?

Mag het ook een gewone zenerdiode zijn, zoals:
Zener-diode 0,5W 16V
Uitvoering: Glass-sealed
Behuizing: DO-35
Spanning: 16 V
If: 250 mA
Tolerantie: 5%
Ptot: 500 mW
Temperatuurbereik: -65 ... +200 °C
David
Contacteer:

06 mar 2018, 21:44