22AH985 geen fm radio

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

Gertjan

Re: 22AH985 geen fm radio

Berichtdoor Gertjan » vr feb 23, 2018 11:07 pm

Ok, vandaag weer wat testjes gedaan.

Ik heb de weerstand 3127 eens losgemaakt en in deze toestand gemeten:
Tussen punt 3 en massa geeft hij 160 Ohm weerstand en pin 1 van de tca750 geeft nog altijd 0V.
Voltage over 3 en massa is 36mV

Ik heb niet getest wat er gebeurt tijdens het schakelen, morgen eens proberen.

Ondertussen doet de preset meter het weer niet meer..

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » za feb 24, 2018 10:49 am

Gertjan, lees aub mijn laatste bericht nog eens goed en probeer dat stap voor stap uit te voeren.
Uit je eerste metingen van een paar dagen geleden maakte ik op dat je gestructureerd meette en de zaken doorliep. Dat is de juiste manier om een probleem op te lossen.

Om te meten wat punt 3 doet bij schakelen van de voorkeuzetoetsen gebruik je de ohmmeter of de doorpiepstand. Nu punt 3 losgekoppeld is heeft mV meten op dat punt geen zin.
Dat je daar 160 ohm meet tussen 3 en massa klopt al niet, dat moet oneindig zijn in rust.

Meet daarna de spanningen op de weerstanden en elco rond pin 1 van tca750. Kijk of ze kloppen met het schema, er staan van 3 punten de spanningen in het schema.

Omdat je preset meter ook lijkt te bokken krijg ik steeds meer de indruk dat het blokje met voorkeuzetoetsen een probleem heeft. Mute en preset worden door dat blok bediend.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Gertjan

Berichtdoor Gertjan » za feb 24, 2018 1:28 pm

Hey Will, je hebt gelijk, ik ben gisteren wat ongeduldig te werk gegaan.

Ik ga dit weekend eens meten rond punt 3 zoals je aangeeft.

Dit is maar een ideetje, maar als het probleem in de voorkeurtoetsen zou zitten, heeft het nut om dat blokje eens van de print te halen en goed te reinigen met Kontakt of IPA?

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » za feb 24, 2018 3:37 pm

Tja, dat preset blokje...
Ik weet niet hoe eenvoudig dat van de print kan, wie weet wat je op je hals haalt.

Plaats anders eens een foto, als er een dekseltje op zit is dat misschien voldoende om overal bij te kunnen.

Maar ik zou eerst even meten, loshalen kan altijd nog.

Gertjan

Berichtdoor Gertjan » zo feb 25, 2018 12:11 pm

ok, met 3127 opnieuw los meet ik oV aan pin 1 van de TCA750.
Schakelen maakt geen verschil.

De 15V(+3) die van tor 6104 moet komen staat er, maar na weerstand 3128 meet ik weer 0V, ipv 9.4V.
Knooppunt van 3128,3127 en elco 2125 staat op 0V.

Die 15V moet ergens naartoe, dus dan zou elco 2125 open moeten staan.

Klopt mijn redenering?

BTW, met de piepstand van de DMM meet ik een volle pieptoon bij de - kant van 2125 en de kant van 3130 die aan de massa staat, zoals je zou verwachten.
Pin 1 van TCA750 geeft geen piep.
Maar op het knooppunt 3127,3128 krijg ik een kort piepje, alsof er nog een condensator tussen staat.

Dan zou 2125 wel nog moeten werken.

Ik ga voor de zekerheid de elco maar vervangen.

*UPDATE*

FM-radio werkt weer!

Het was waarschijnlijk die elco.
Maar ik had gisteren ook wel het preset-blokje opengehaald en alle contacten gepoetst.
Dat viel eigenlijk best mee.

Nu is het enkel nog de preset-wijzer die dienst weigert.
Ik heb hem al zien werken, dus dat moet ook op te lossen zijn.
Begon opeens te werken nadat ik het FM bord eruit gehaald had en stopte weer toen ik een dag later het bord er weer uit haalde en terugplaatste..

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » zo feb 25, 2018 4:03 pm

Je redenering klopt: waarschijnlijk zat er een kortsluiting in de elco.
Dat is wel apart, behalve als het een tantaaltje is. Gewone elco's die kortsluiten heb ik heel zelden gezien. Meestal wordt de inwendige weerstand heel hoog.

Opgelost, mooi dat het weer werkt!

Dat preset metertje kan een slecht contact zijn in een van de instelpotmeters 3108, 3109. Of een onderbreking in de aansluitdraden. Of een slechte soldering van een van die componenten.
Als het wijzertje niet meer beweegt bij rammelen met de meter, dan kan ook nog de meter vast zitten.

Gertjan

Berichtdoor Gertjan » zo feb 25, 2018 4:18 pm

Ik heb net de oude elco eens doorgemeten en die geeft inderdaad kortsluiting. het is een standaard Philips elco'tje van 68µF.
De vervanger is 100µF, dus blijft hij een seconde langer op mute tijdens het wisselen van preset, maar daar lig ik niet wakker van.

Over de preset meter:
Alle contacten en componenten die naar de meter leiden zijn ok, ook de voltages kloppen met het schema.

Echter, wanneer ik hem wil testen met de pieptoon, blijkt dat ie geen stroom doorlaat.. (dat doet de signaalmeter wel)
Dus er is ergens een contactje los in de meter zelf.
Ik hoop dat er niets doorgebrand is, want dat zien er mij zo'n ontzettend dunne draadjes uit..

Het glaasje zit trouwens gelijmd op de behuizing van de metertjes, kan je dat openkrijgen?
Dan zou ik eens van dichtbij kunnen kijken.

Misschien straks eens proberen.

Alleszins al bedankt voor jullie hulp, jongens!

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » zo feb 25, 2018 5:56 pm

Meestal kun je de meter open maken door met een mesje de twee helften van elkaar te snijden. Even kijken waar al een opening zit, want meestal zijn maar een paar streepjes gelijmd. Het huisje is bijna nooit rondom gelijmd.

Grote kans dat iets losgeschoten is in de meter. Pak het vergrootglas alvast maar...

Gertjan

Berichtdoor Gertjan » zo feb 25, 2018 10:12 pm

Het metertje is helaas dood. Het kabeltje dat los zit binnenin is te fijn om te repareren.
Dus ik heb hem (niet permanent) vast gezet in de positie die hij normaal zou moeten hebben, dat stoort minder dan een naald die naar de grond wijst volgens mij.

In ieder geval, ik wou nog even een foto tonen.
Hartelijk bedankt voor alle hulp!

https://imgur.com/6vEGZfF

Terug naar “Receivers en combinaties”