AH 494-Erres A8000.

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

bramsat

12 aug 2019, 06:50

MGf schreef:
01 apr 2019, 13:36
Je begint je verhaal in ieder geval goed. “Ik vind”. :lol: Dat neem ik dan even mee in de rest van de tekst.
Het is smaak waar je het over hebt en zoals bekend is daar niet over te twisten.
Ookal heb ik nog nooit naar die versterkers geluisterd, ben ik het niet met je eens, want ik heb een andere smaak.

Ik vraag me dus even af wat je doel is met dit topic. Als je direct had geweten/ervaren wat voor jou de best klinkende set is, dan is de lol er toch ook snel vanaf? Of niet?

Is het niet veel leuker om stap voor stap jouw ideale set bij elkaar te vinden. Dat is bij velen hier juist de hobby. Optimaliseren, componenten vervangen/wisselen, spelen met opstelling, verbeteren van de akoestiek van de luisterruimte, etc....
Na ja,wat jij beweert klopt enigzins ,want anderzijds wat jij top vind in jouw kamer kan bij mij minder zijn,en vice versa.

In wezen bepaalt de akoestiek van een kamer het uiteindelijke russeltaat dat wel.

Denk ook dat velen dezelfde smaak hebben kwa weergave,dus dat verschil is minimaal tot weinig.

En inderdaad de een heeft de luxe om speakers te plaatsen waar hij ook maar wil,en de ander is beperkt door omstandigheden zoals

kids+vrouw+ruimte,en zo heeft ieder huis zijn kruis of kruisje :roll:
Yamaha S500,Audio Cambridge cxa 60,philips 109,209,309,nad 7130,Erres TA6000,Erres
TA8000,erresA8000,AH 798. speaker Bose 901 series6,warfdale 10.7,DSS 930,MFB587,AH494,AH487,AH476.
sennheiser HD650,sennheiser HD 598. Dragonfly red+black + jitterbug.
bramsat

13 aug 2019, 16:38

Zo ver ik weet liet philips zijn versterkerseries AH 686,684,erres TA 12000,TA 8000 etc bij superscoop/Marantz Nippon/Japan

bouwen en wel onder toeziend oog van Philips.

De bewering dat het een japanse versterkerserie betrof is niet waar,deze produkten waren puur philipsprodukten dat ze een paar jaar

later de hele handel overnamen is ook bekend.Zelfs de CDspelers van philips/Marantz japan,waren de enigste CDspelers met de bekende

16bitt oversampeling.De rest sony,pioneer,kenwood etc hadden allemaal 14 bit.

Dus de uitlating dat het japanse produkten waren is vals.

Hetzelfde kun je stellen dat i phone een chinees produkt is wat dus ook niet klopt,en ja ze worden wel door chinesen geasembleert

en klaargemaakt maar daarom is het nog geen chinees produkt......toch?
Yamaha S500,Audio Cambridge cxa 60,philips 109,209,309,nad 7130,Erres TA6000,Erres
TA8000,erresA8000,AH 798. speaker Bose 901 series6,warfdale 10.7,DSS 930,MFB587,AH494,AH487,AH476.
Hoewie Loewie
Contacteer:

13 aug 2019, 17:14

bramsat schreef:
Zo ver ik weet liet philips zijn versterkerseries AH 686,684,erres TA 12000,TA 8000 etc bij superscope/Marantz Nippon/Japan bouwen en wel onder toeziend oog van Philips.
:text-bravo:
Erres SX6290 SX6396 SX6198 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 CD1471 Philips GF403 RH591 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD471 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
HermanH

13 aug 2019, 17:20

bramsat schreef:
Zo ver ik weet liet philips zijn versterkerseries AH 686,684,erres TA 12000,TA 8000 etc bij superscope/Marantz Nippon/Japan bouwen en wel onder toeziend oog van Philips.
Correctie : Foster, Japan
Binnenkort uitverkoop
bramsat

14 aug 2019, 06:32

Philips kocht op pappier in 1977 al superscoop/marantz op die al sinds 1964 in japan zat,in wezen werd er in hele oosten al versterkers

o.a. Taiwan geasembleerd. Foster zie ik nergens opduiken in mijn zoektocht,het zal dan wel een toeleverancier zijn,maar daar gaf het er

meer van.Japan was toen van wat het china anno nu is.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Marantz
ChromeMaximaII

14 aug 2019, 19:18

Dan zoek maar eens op dit forum. :roll:
mae

14 aug 2019, 23:46

bramsat schreef:
Zo ver ik weet liet philips zijn versterkerseries AH 686,684,erres TA 12000,TA 8000 etc bij superscoop/Marantz Nippon/Japan

bouwen en wel onder toeziend oog van Philips.
Heel goed dat je de gangbare waarheden niet voor zoete koek slikt, maar waar heb je die info vandaan? Dat kan interessant zijn omdat het strijdig lijkt (dan kun je meestal het snelst conclusies trekken). Er zijn voor zover mij bekend geen overduidelijk Marantzachtige constructiedetails of nummertjes. Foster is het meest waarschijnlijk, maar ze deden zaken met meer Japanse fabrikanten. Een printplaat in een van die modellen heeft een Matsushitalogo maar daar lijken de nummertjes ook weer niet op.

Heel specifiek de TAx000 serie komt al bij minstens 2 verschillende fabrikanten vandaan, kijk maar naar de TA2000 en TA4000 die afwijken van de rest.

Hoever het toeziend oog precies ging, weet ik niet. In principe was Japanse ontwikkeling en productie betrouwbaar genoeg om gewoon wat specs over de heg te flikkeren en te wachten op de boot (zou even na moeten lezen wat bovenmeester Piet daarover schreef). Wel had Nihon Philips er op zijn minst administratief wat mee te maken (als de letters FF in het serienummer staan, is het nummer daar uitgedeeld), dus er zal wel iets van controle geweest zijn.
De bewering dat het een japanse versterkerserie betrof is niet waar,deze produkten waren puur philipsprodukten dat ze een paar jaar
later de hele handel overnamen is ook bekend.
Dat klopt echt niet, zelfs als Marantz ermee te maken zou hebben gehad. Dat was dan toch nog voordat Philips daarvan de aandelen overnam (of tijdens? Dat maakt het wel een kandidaat om nog eens te triplechecken) en wie de aandelen heeft zegt dan ook weer niets over ontwerp en fabricage want daar zorgden bijvoorbeeld Grundig en Marantz ook in latere jaren hoofdzakelijk zelf voor.

Zelfs als Philips later het ontwerp en de fabricage van een bepaald merk volledig overnam, zegt dat alsnog niets over hun oude producten. Een Erres radio uit 1965 is geen Philips omdat die in 1966 de tent overnamen.
Dus de uitlating dat het japanse produkten waren is vals.
Hetzelfde kun je stellen dat i phone een chinees produkt is wat dus ook niet klopt,en ja ze worden wel door chinesen geasembleert
en klaargemaakt maar daarom is het nog geen chinees produkt......toch?
De iPhone is grotendeels ontwikkeld door een Amerikaans bedrijf dat alleen de productie en wat ontwerpdetails die met de productie te maken heeft, uitbesteedt. Bij de bekende Japanse Philipsversterkers uit de late jaren '70 en vroege jaren '80, gaat het om zogenaamde ODM producten waarbij het ontwerp ook aan de fabrikant werd overgelaten.

Als je een vergelijking wilt maken tussen Philips en Apple, dan zou je in geval van deze versterkers iets krijgen als: "Apple laat zijn telefoons custom ontwerpen en fabriceren door Huawei".
bramsat schreef:
14 aug 2019, 06:32
Philips kocht op pappier in 1977 al superscoop/marantz op die al sinds 1964 in japan zat,in wezen werd er in hele oosten al versterkers
o.a. Taiwan geasembleerd. Foster zie ik nergens opduiken in mijn zoektocht,het zal dan wel een toeleverancier zijn,maar daar gaf het er
meer van.Japan was toen van wat het china anno nu is.
Het is inderdaad lastig om hard bewijs van Foster te vinden (behalve getuigenverslagen, die tellen wel degelijk mee), maar hard bewijs dat Marantz iets met die modellen te maken had is nog moeilijker (zelfs geen getuigenverslagen en de nummertjes lijken er ook niet op). De enige audiofabrikant uit die tijd waarvan ik tot nu toe keihard bewijs heb dat ze voor Philips bouwden, is Aimor (vermelding op een QC stickertje op een 22AH109/00).

Heb jij hier aanvullende info over? Tekstverwijzingen, nummertjes of logo's? Parallelmodellen? Het kale feit dat Philips aandelen Marantz had, telt niet mee.
bramsat

15 aug 2019, 06:58

De AH serie van de Erres en of de philipsen en dan vooral het uiterlijk vind je nergens in een japans uiterlijk terug.

bekijk de knoppen+uiterlijk maar,hetzelfde geld voor Marrantzen,en let wel het betreft hier modellen van het jaartal 1977/80.

In 1977 lanceerde NAD LONDEN de meest verkochte versterker allertijden,het model werd ontworpen in Engeland en gebouwd in Taiwan,

Singapore,en Japan etc het model 3020,dus het is een puur Engels model,en zelfs de kleur was echt shit.... toch?

En zo moet je de AH of de TA,en de A versterkers van philips/Erres ook bekijken,en wie beweerd dat het een foster model was moet daar met

bewijzen komen,want die zijn er niet,teminste ik vind ze nergens. :oops:
mae

15 aug 2019, 23:21

De verhouding tussen NAD en (ik geloof) Tatung lijkt ook voor mij inderdaad meer op die tussen Apple en Foxconn. Ik meen dat je dat zelfs aan de gebruikte onderdelen kunt zien (ook een belangrijke aanwijzing voor waar het ontwerp gedaan is want veel ontwikkelaars vallen terug op onderdelen die ze goed kennen). Dat zegt niets over de verhouding tussen Philips en zijn diverse toeleveranciers (ik vermoed sterk dat er modellen uit Hong Kong en mogelijk ook Taiwan en/of Korea zijn waarbij Philips wel het ontwerp of een groot deel daarvan aanleverde aan derde partijen, maar voor de Japanse modellen lijkt dat heel anders te liggen).

Een parallelmodel kan een ander uiterlijk hebben afhankelijk van de wensen van de afnemer, maar inderdaad ik heb ze nog niet gevonden. Ook niet van andere fabrikanten, maar ik begrijp nu dat er ook geen duidelijk bewijs of hard te maken aanname voor Marantz als OEM en/of ODM is? Dan lijkt het me het beste om die theorie ook even te parkeren om eventueel van stal te halen als er aanleiding voor is (want er zijn geen doorslaggevende redenen om hem volledig af te wijzen, zelfs al vind ik hem op het eerste gezicht nogal dunnetjes).

Het probleem met zulk ODM-werk is ook nog eens dat de betreffende fabrikanten soms maar weinig modellen onder eigen naam uitbrachten. Dan kan het voorkomen dat een apparaat wel een parallelmodel heeft met hier en daar wat andere technische en cosmetische details, maar dat dat dan niet onder eigen naam is uitgebracht maar onder weer een ander labeltje van een merk dat bij hen inkocht. Ook kan het zijn dat een bepaald type géén duidelijk parallelmodel kent omdat het een custom order is en het bestelde aantal groot genoeg om niet zoveel mogelijk "off the shelf" te leveren.

Maar over bewijzen gesproken. Dat is over het algemeen lastig, maar jouw stelling dat het Philipsapparaten zijn kun je op zijn minst aannemelijk maken; of de apparaten wel of niet door Philips of met hulp van Philips zijn ontworpen kun je immers vaststellen door de schema's naast die van vergelijkbare door Philips ontworpen en gebouwde apparaten te leggen. Ik ben er vrij zeker van dat je met de Ax000 modellen dan niet heel ver komt en dat ze meer gelijkenissen vertonen met andere Japanners dan met Philipsontwerpen, maar als jij de ontwerptechnische herkomst op die manier aannemelijk kan maken, graag! Ik heb niet de tijd om alle mogelijke aanwijzingen te onderzoeken dus ik sta zeer open voor mensen die het voorwerk willen doen, bij uitstek als ze iets beweren dat strijdig lijkt te zijn met wat tot dusver aangenomen is.

Hoewel opgetekende getuigenverslagen van ontwikkelaars en servicetechnici soms uit de tweede hand zijn en sommige details ook uit de eerste hand onvermijdelijk verloren gaan, beschouw ik die wel degelijk als bewijs. Iets minder hard dan fysiek bewijs maar hard genoeg om aan te nemen dat Foster tenminste één van de ingehuurde Japanse ODM-fabrikanten was. Zie het volgende relaas van bovenmeester Piet waaruit blijkt dat Foster wel degelijk bepaalde modellen ontwikkelde:
Om een voorbeeld te noemen de 080/180/280/380 werd in 1979 ontwikkeld door Foster in Japan. Hoewel ik toen al 3 jaar weg was bij de Hifi apparatengroep heb ik nog mee geholpen met het vastleggen van de specificatie, sterker nog ik ben nog in het bezit van de Japanse blauwdrukken (80x100cm) van de 180/280/380. Ook de eindcontrole gebeurde in Ehv.
Het probleem met de bewijsvoering ontstaat pas als op dat moment iemand opvalt dat er achterop die apparaten de letters FF of zelfs iets dat lijkt op FFO staat en dan concludeert dat alle andere Japanse apparaten ook bij dezelfde fabrikant vandaan komen.

Je zult dus eigenlijk voor elk apparaat of elk groepje apparaten opnieuw onderzoek moeten doen; zoals gezegd lijkt het er zeer sterk op dat ook de Ax000- en TAx000-serie afhankelijk van het model al door minstens twee verschillende fabrikanten is geleverd.
Plaats reactie