Ontwikkelings achtergronden van de receiver RH720

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Ontwikkelings achtergronden van de receiver RH720

Berichtdoor Piet op wo feb 24, 2010 9:52 pm

Hallo Bruis,

Ik begrijp je vraag, maar het zal duidelijk zijn dat ik van de vele honderden apparaten, waarvan ik de specificatie heb vastgelegd en de ontwikkeling ingang heb gezet en van a tot z heb begeleid, het voor mij onmogelijk is om precies van elk apparaat na x jaren nog precies alle details te weten. Er is eerst de periode 1960 tot 1968 geweest, waar ik verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van alle portableradio,s en tafelapparaten (bx nrs). En vanaf 1968 tot 1976 voor alle hifi apparaten en boxen. In 1976 gestopt met Hifi (voor de reden daarvan, zie hiervoor mijn post aan Fietsenmaker over 9638), maar wel tot 1985 doorgegaan met alles op boxengebied, echter in een veel breder verband dan alleen het "product" boxen.

Daar komt nog eens bij dat ik, toen ik in 1985 met pensioen ging, behalve wat service doc,s en enkele door mijzelf geschreven artikelen en documenten, niets maar dan ook niets, uit mijn archief heb meegenomen.
Het lag achter me en dat was het dan, einde!! Kon ik weten dat Thomas vele jaren later,één van m,n troetelkinderen (MFB) weer nieuw leven zou inblazen.

Gelukkig ben ik gezegend met, ik mag wel zeggen , een ijzer sterk geheugen! En misschien helpt dat wel. :lol:

Voordat ik iets vertel over de RH720 ontwikkeling, even de volgende opmerking: Ik denk dat het veel interessanter is, eens iets te vertellen over hoe nou een product tot stand komt en wat daar bij komt kijken (markt, vormgeving, diverse onwikkelings groepen, calculaties, fabriek, nationale organisaties (no,s) marketing enz)

Mocht daar belangstelling voor zijn dan hoor ik het wel!

RH 720 ontwikkeling.
Per apparaat was er in die tijd één mechanische en één elektrische ontwerper belast met een ontwikkeling, dit in samenwerking met de vormgeving.
Nu was toevallig de mechanische ontwerper van dit apparaat niet zo makkelijk van z,n eigen ideeën af te brengen en dat kostte veel overredingskracht. Zo was ik absoluut niet tevreden over de vliegwiel werking van de zender afstemming. Naar mijn mening moet een vliegwiel zodanig soepel en licht werken, dat met één draai de wijzer van links naar rechts moet kunnen lopen. Hier spelen massa en vorm van het vliegwiel een belangrijke rol, maar ook de lagering, soort touw en soort staaldraad en geleiding van de wijzer. Enfin,er is veel gewijzigd en verbeterd bij het eerste proto type. Op een gegeven moment was het redelijk acceptabel, maar niet top. Ik geef toe dat het qua beschikbare ruimte niet makkelijk was, maar het was toch een behoorlijk struikelblok tijdens de ontwikkeling.

Ook de verlichting was een moeilijk probleem. Dit was één van de eerste apparaten waarbij de namen schaal niet van achteren werd aangelicht, maar door de acrylaat schaal heen. De warmte van de lampjes kon onvoldoende weg, met als gevolg dat de levensduur sterk beperkt werd. In samen werking met Philips Terneuzen zijn er toen lampjes in gekomen met een langere levensduur en verder zijn de lampjes op onderspanning gezet, maar dat kun je niet te drastisch doen anders houd je geen licht meer over. Ik weet dat in de praktijk de lampjes ondanks alles een niet al te lange levensduur hebben en vervangen van de lampjes ook geen pretje is.

Dan was er nog de kwestie van de ferroceptor. De elektrische ontwikkeling was hier afgeweken van de specificatie, omdat men dacht dat het met de komst van de kabel niet meer nodig was. Maar dat was te optimistisch gedacht, want alleen in de grote steden was of kwam er kabel en nog niet eens overal. Gevolg was dat die ferroceptor er in een laat stadium er als nog in moest. Zulke operaties zijn nooit leuk en kosten extra effort, want de planning moet onder alle omstandigheden worden aangehouden, want de trajecten daarna zijn ook gepland , denk maar even aan de lopende band planning van de fabriek. Er lopen meerdere apparaten tegelijk op verschillende banden en ook de hele onderdelen toelevering hangt daar weer aanvast enz, enz

Elk apparaat heeft zo z,n eigen verhaal en achtergrond. Ik heb dat nu gedaan omdat er een specifieke vraag over was, maar dat wil ik toch zo veel mogelijk beperken. Als je begrijpt wat ik bedoel. :lol:

Ik laat het hier even bij, Groeten Piet.
Piet

Re: Ontwikkelings achtergronden van de receiver RH720

Berichtdoor Piet op wo feb 24, 2010 10:10 pm

Hallo,

Zoals jullie gezien hebben heb ik wat moeilijkheden met de plaatsing. Het probleem was dat ik het eerste deel moest afbreken omdat na ongeveer 15 regels bij elke letteraanslag de hele regel zakte en niet meer te zien was. Gewoon typen is al een crime laat staan blind typen. :mrgreen: Misschien kan Thomas dit probleem op lossen, want dat heb ik al eerder gehad. Ben toen en ook nu weer naar "word" gegaan en de boel overgebracht op het forum. Thomas kun jij ingrijpen en de laatste complete post op de plaats zetten van de eerste post dan is het allemaal wat logischer, Sorry Groeten Piet.
Laatst bijgewerkt door Piet op do feb 25, 2010 6:09 pm, in het totaal 1 keer bewerkt
Piet

Berichtdoor Thomas op wo feb 24, 2010 11:04 pm

Hallo Piet,

Ik herken het verhaal van het "wegvallen" van je getypte tekst; merk het zelf ook zo nu en dan. Het is een eigenaardigheid van het forum waarover ik contact heb met de makers; een oplossing is er helaas nog niet, het schijnt een lastige kwaal te zijn. Desalniettemin is Word een slimme oplossing, met kopïeren en plakken kom je een heel eind.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Thomas
Site Admin

Berichtdoor Bruis op do feb 25, 2010 11:34 pm

Piet ik zit nog eens even te denken. Het ontwerpen en daarna het in prodcutie brengen moet toch wel een grote onderneming zijn (geweest). Ik denk aan het maken van de onderdelen en dan nog niet eens aan de electronica. Er moeten mallen gemaakt worden voor de knoppen en dergelijke en daarna geprodceerd, er zullen onderdelen gestanst moeten worden. Dit moet wel een enorme plannig gevergd hebben. Ik heb in 100 jaar Philips gelezen dat Philips dit allemaal in eigen fabrieken produceerde. En al die verschillende onderdelen moesten 'just in time' bij de productieband aanwezig zijn. En dan heb ik het nog maar over één receiver. Philips voerde vele modellen tegelijk. Werd van te voren een productieaantal gepland in relatie tot de kostprijs of werd er op verkoopaantallen gefabriceerd? Ik stop er maar mee. Hopelijk komt dat in je groter verhaal aan de orde.
Wat de 720 betreft nog een vraag. Wat was er het eerst: de uiterlijke vormgeving of werd die afgestemd op het inwendige?
Dat Philipsgeluid uit de seventies... De latere Akai, Revox en JVC wisten mij niet zo te bekoren als de oude Philipsen die nu weer mijn luidsprekers aansturen! Maar... Bose rules, again! Nog mooier man!!
Bruis

Berichtdoor Piet op zo maart 07, 2010 4:34 pm

Hallo Bruis,

Je vraag over de 720. Wat was het eerst: de uiterlijke vormgeving of werd die afgestemd op het inwendige?

Ik had je vraag niet beantwoord, omdat ik dacht, dat ziet ie vanzelf wel bij het stuk product ontwikkeling, waar de beantwoording van die vraag in z,n algemeenheid,dus niet specifiek voor de 720, in mijn gedachten al in was voorzien. Het duurde iets langer dan ik zelf wilde, maar het komt er aan in het volgende stukje. Ik meld dit tussentijds even omdat het natuurlijk onbeleefd zou zijn als ik geen antwoord zou geven. Beste groeten Piet.
Piet

Berichtdoor Bruis op zo maart 07, 2010 8:28 pm

Piet ik heb geduld! :wink: Maar ik vind het wel erg leuk om een en ander te weten te komen.
Dat Philipsgeluid uit de seventies... De latere Akai, Revox en JVC wisten mij niet zo te bekoren als de oude Philipsen die nu weer mijn luidsprekers aansturen! Maar... Bose rules, again! Nog mooier man!!
Bruis

Keer terug naar Receivers en combinaties