MFB newbe: welk zijn de besten 544mkII of 587 en wat ermee te doen

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

Beeldbuisje

05 mei 2017, 18:38

Mijn bedoeling is om de 544 te voorzien van een nieuw relais, kijken of hij dan goed in en uitschakelt. Wat mij betreft is het dan voldoende; ze spelen magnifiek mooi, maar ik heb geen ambitie om dit setje te behouden.
Op verschillende plaatsen op het WWW kan je lezen dat de 587 één van de betere MFB's ooit geweest zijn. Die laatsten ga ik proberen te herstellen zoals het moet: nieuwe C's, terug luchtdicht afsluiten en afregelen. Ook de "stoepie" mod gaat erin. Alles is zonet netjes besteld.
Als ze het na de ingrepen effectief perfect doen, ga ik beslissen dewelke behouden blijven en dewelke in de verkoop gaan.
Nu zoals reeds eerder aangehaald in dit topic: de 587en hebben de revisie wel nodig, want hun geluid lijkt momenteel nergens op.

De 544en hun geluid doet me wel aan iets denken... Ik heb in 1998 zo een miniketentje van Philips gekocht (FW880P). Dat ding heeft ook zo'n kleine diepe speakers. Die hebben tot een bepaald (toch vrij krachtig) volume ook zo'n hele zware bass. Ik hoop dat de 587 het nog beter gaat doen, want ik zou de MFB stereo keten in de plek van de miniketen willen plaatsen.
Fotohuis
Contacteer:

05 mei 2017, 19:06

Mijn KEF referentie boxen hebben plaats moeten maken voor een gereviseerde set 22RH544/79R van mijn vader die 10 jaar boven op de carport zolder hebben gestaan. De 544 hebben een -3dB punt rond de 30Hz. Absurd voor zo'n kleine kast.
Mits goed gereviseerd en je huiskamer niet te groot is levert deze speaker een geweldige prestatie. Als je het systeem op z'n maximum vermogen gebruikt (60W) komt het net wat tekort. Ook is de zuiverheid van de 0211 duidelijk beter dan de 0210. Vervangen is mijn advies bij een 0210. De 587 heeft aparte versterkers voor midden en hoog en is ruimer gedimensioneerd en meer geschikt voor een grote huiskamer. Verder heeft de 587 wat meer instel mogelijkheden.
Een MFB moet je ook nooit zo op de vloer zetten.
http://www.svema.info
Dynavox TPR-3 6N3P-EV voorversterker, ET-100+Teufel U.20, Theater 500. N4504, N4511, N4450, N2521, N2507, (1)408, 212, 312, 222, draaitafels +GP401/412 Mk2 Sh./MC-3. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R
Beeldbuisje

07 mei 2017, 08:20

Ikzelf werk in een zaak waar men reeds van in 1960 Philips materiaal verkoopt. Ze hebben die MFB's naar het schijnt met massa's verkocht, iets dat ik nooit geweten heb.

Gisteren het eens met de baas kunnen hebben over die MFB's.
Direct slecht gezind op de man, want blijkt dat er vorig jaar 2 mooie 545en op de container gezet zijn. :evil: Van één van de twee was de "MFB"transistor defect, verder geen storing aan.

Maar goed, ik had het over die 587en en de Stoepie modificatie. Volgens hem was dat een modificatie die men in de begintijd van die luidsprekers al kende, maar je speelt dan de perfect vlakke uitgangskarakteristiek kwijt, aldus mijn baas.

Ik ben altijd een tv mannetje geweest en ik ben kritischer met mijn ogen als oren. Bovendien hou ik van een zware bass, dus het zal mij een zorg wezen, maar ik vond het de moeite waard om mijn baas zijn mening eens aan die van jullie te toetsen.

(Spijtig dat het zondag is en ik nog even moet wachten op mijn revisiepakket van Thomas ;-) )
David
Contacteer:

07 mei 2017, 08:24

De karakteristiek blijft even vlak, alleen het laag komt dieper. Misschien heeft je baas een andere modificatie in gedachten?
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
Beeldbuisje

07 mei 2017, 09:50

David schreef:De karakteristiek blijft even vlak, alleen het laag komt dieper. Misschien heeft je baas een andere modificatie in gedachten?
Geen idee dewelke. Het kwam boven toen ik hem vroeg waarom men die modificatie niet gewoon van nieuw af geïmplementeerd had.
Het ging er min of meer over dat de ontwerpkosten van die MFBs destijds zo hoog lagen, dat ze wel bijna perfect moesten zijn. Nou ja, het kan nog beter... Toch niet met de lage tonen modificatie zeker? kreeg ik als antwoord.

Maar blijft dan mijn vraag opnieuw onbeantwoord: waarom niet van nieuw af deze "modificatie" plaatsen.
David
Contacteer:

07 mei 2017, 09:57

Omdat men 'toen' draaitafels had met rumble en veruit de meeste muziek helemaal zo laag niet kwam.

Ok, er zijn wel instrumenten die zo laag komen, maar niet veel. De opnames werden ook beperkt omdat anders de naald van de plaat sprong.

Tegenwoordig is dat anders. Met de veelal elektronische muziek is sublaag heel gewoon, LFE effecten bij films zijn heel gewoon, etc etc.

En draaitafels zijn, op die enkele liefhebber na, redelijk over. Die liefhebbers hebben de rumble meestal wel voor elkaar (draaitafel niet op dezelfde plank als de speakers, en ook niet op een gammel tafeltje).

Dus er is veel minder bezwaar om je rumble filter wat lager af te stellen.

Voeg daarbij dat de MFB's al uit een tijd kwamen dat de 1e vraag was "hoe hard kan-ie?" en dan wil je ook niet met woofers zulke klappen maken omdat de knop op 10 gaat.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

07 mei 2017, 12:46

Beeldbuisje schreef:Maar goed, ik had het over die 587en en de Stoepie modificatie. Volgens hem was dat een modificatie die men in de begintijd van die luidsprekers al kende, maar je speelt dan de perfect vlakke uitgangskarakteristiek kwijt, aldus mijn baas.
Laten we niet vergeten dat de ontwerpers bij Philips destijds niet gek waren en inderdaad deze discussie ook heus gevoerd zullen hebben. Zoals David terecht opmerkte, destijds werd er nog veel gebruik gemaakt van platenspelers en was het redelijk gebruikelijk om de laagste frequenties weg te filteren omdat die meer mechanische rommel (rumble) gaven dan echte muziek.
Tegenwoordig wordt er veel meer met elektronische muziek gewerkt en zit er meer informatie in dat laagste gebied, het sublaag.

Maar denk eraan dat hoe lager de frequenties, hoe meer energie er nodig is om ze hoorbaar te maken. Wanneer je dus dat rumble filter gaat verleggen van 43Hz naar 27Hz of hoe dan ook, zul je misschien meer laag kunnen weergeven maar de belastbaarheid van de box loopt wel terug. Dat wil zeggen, als je hem hard zet, zul je eerder horen dat de box het moeilijk krijgt. Dit is zeer zeker een beslissende factor in het bepalen van het "ideale" kantelpunt.

Ten slotte, ook je luisterruimte speelt een rol. Ik heb ooit de "stoepie-mod" eens uitgeprobeerd in mijn eigen 587's maar vond het vreselijk. Eén grote bonk bende in mijn huiskamer. Dus snel weer origineel gemaakt. En anderen zijn er helemaal fan van.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
David
Contacteer:

07 mei 2017, 14:53

Ik heb mijn 587's (uiteraard) ook aangepast, maar ik heb wel een van de correctiefilters aangezet (de middelste).

Dat neemt precies het bonkerige weg van de kamer akoestiek. Ideaal.
Plaats reactie