541 - impedantie en gevoeligheid

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
cyrano

18 apr 2017, 12:26

Weet er toevallig iemand de ingangsimpedantie en gevoeligheid van de 541 - ZONDER de ingangsprint?
Will
Contacteer:

19 apr 2017, 07:38

Op basis van een simpele inschatting van de eerste trap kom ik op iets tussen de 50 en 150kOhm. Inschakelautomaat en ingangsverzwakker losgekoppeld, uiteraard.

Je kan er aan gaan rekenen, al is meten in dit geval veel makkelijker want er zit zowel mee- als tegenkoppeling in het eerste trapje.

Meten doe je met een toongenerator. En een ac-voltmeter.
Zet een flinke weerstand van bv 33k in serie met het signaal en de box.
Meet de spanning over de uitgang van de generator.
Meet de spanning over de serieweerstand.
Meet de spanning over de ingang waar je het signaal aanbiedt.

Uit de verhoudingen van de spanningen en de serieweerstand bereken je de ingangsimpedantie.
Om het helemaal goed te doen moet je bij verschillende frequenties meten, al is de waarde bij 1000Hz wel de meest significante.

De maximale gevoeligheid staat in de specs: 1V bij een ingangsimpedantie van 10k. Kijk je naar het schema dan zie je dat dat de maximale (of laagste als wil) ingangsgevoeligheid is.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
cyrano

19 apr 2017, 10:42

Thanks, Will. Ik kwam ook in die buurt uit, met m'n schatting.

Maar het schema laat een aparte verbinding zien voor de inschakel automaat, voor de verzwakker/filter. En deze 541's hebben een doorverbinding op de print, achter de verzwakker.

Enfin, 50 kOhm is goed genoeg voor verdere berekeningen. En het belangrijkste is toch hoe het klinkt, want ik heb van de trafo die ik inbouw ook geen gegevens...
Plaats reactie