22AH567 rommelend geluid na revisie

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mae

30 mar 2017, 12:46

Gereviseerd, netjes afgesteld, proefspelen eerst prima maar nu steeds een rommelend/krakend geluid uit alle luidsprekers. Zwartpoottorren waren reeds preventief vervangen, kanaalschakelaar en potmeters behandeld met Kontakt WL en 61.

Het geluid is het hardst bij open ingang en wordt zachter door of de ingangsverzwakker omhoog te draaien maar ook door de geluidsbron (laptop) aan te sluiten. Dan zou je toch zeggen dat het voor de verzwakker zit, maar daar zitten eigenlijk geen onderdelen. Waar ga ik de mist in? Het spoeltje op de ingangsprint is soms tikgevoelig maar tikken heeft geen invloed op het rommelende geluid. De ingangsverzwakker zelf lijkt ook niet te rommelen.

Ik hoop de betreffende box zondag onder handen te nemen, dan kan ik ook meer testen en meten. Misschien heeft iemand dit eerder meegemaakt en kan er al wat van zeggen?
HermanH

30 mar 2017, 15:12

mae schreef:Het geluid is het hardst bij open ingang en wordt zachter door of de ingangsverzwakker omhoog te draaien maar ook door de geluidsbron (laptop) aan te sluiten.
En wat als je er een gewone voorversterker aan hangt ?

Ik hoor ook regelmatig onregelmatigheden als mijn tablet gekoppeld is - via de voorversterker. Maar niet in combinatie met een tuner.
Binnenkort uitverkoop
ChromeMaximaII

30 mar 2017, 15:14

Ik zou dan aan de FET (BF245 of BC264) denken voor de inschakelautomaat. Die wil nog wel eens een eigen leven gaan leiden.
movieman

30 mar 2017, 16:08

Kun je de opnemer van de woofer eens loskoppelen en luisteren of de boel dan nog rommeld? Soms gaan ze wel eens stuk. Het zou een print- of kabelbreukje kunnen zijn, iets wat je per ongeluk overziet... Kijk vervolgens naar de "dropjes", misschien zitten er scheurtjes in, weerstandjes ook ff doormeten in de eindtrap...
sjonny

30 mar 2017, 18:02

Avond,

Zoals mae aangeeft potmeters enz, dus de ingangsprint is zeg maar flink mee bewogen dus potentieel losse contacten toestand :)
Kijk even de massa contacten na het massa draadje aan de beugel, je kunt je eigen er lens naar zoeken, ook leuk los gescheurd soldeereilandje.
Suc7

John
Eeeeeuh das ook leuk maar waar zal ik nu eens aan beginnen?
mae

31 mar 2017, 02:28

Bedankt voor de hints tot nu toe!

Massadraadje is aan de beugelkant losgeweest en teruggesoldeerd, potmeters en schakelaar zijn uit de print geweest inclusief beugel. DIN-connectoren zaten wel los maar heb ik goed vastgesoldeerd. Ik verwacht niet direct slechte solderingen of draadbreuken (hoewel ik die print natuurlijk wel een paar keer goed bewogen heb bij het vervangen van elco's en zwartpoten!) maar die ga ik in elk geval nog eens goed inspecteren - nadat ik eerst die FET even heb losgenomen om te testen, dat klinkt best wel logisch en had ik niet aan gedacht want een ingang geeft toch geen signaal (famous last words).

- aan de laptop ligt het niet, want met volledig losgekoppelde ingangen hoor je het probleem het hardste
- feedbackprobleem verwacht ik ook niet omdat het midden/hoog ook rommelt
David
Contacteer:

31 mar 2017, 07:38

Zitten de zekeringen nog wel netjes? Als die 'los' zitten dan wil het ook wel eens rommelen.
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
mae

01 apr 2017, 01:19

Vanavond al even een momentje gevonden om wat te testen. Hij rommelt pas als hij warm is (typisch voor halfgeleiderproblemen) en koudespray op de FET lijkt te helpen. Hij staat nu zonder FET te spelen en dat lijkt goed te gaan. Tot nu toe lijkt het er op dat ChromeMaximaII de spijker op de kop sloeg. Wordt vervolgd!

P.S. De klopgevoeligheid van het ingangsspoeltje.... Dat raakte de aansluitdraad van een weerstandje als je maar ruw genoeg klopte.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

01 apr 2017, 09:46

mae schreef:Vanavond al even een momentje gevonden om wat te testen. Hij rommelt pas als hij warm is (typisch voor halfgeleiderproblemen) en koudespray op de FET lijkt te helpen. Hij staat nu zonder FET te spelen en dat lijkt goed te gaan. Tot nu toe lijkt het er op dat ChromeMaximaII de spijker op de kop sloeg. Wordt vervolgd!
Mooi dat het opgelost is! Dat gevalletje met die FET steekt van tijd tot tijd de kop op. Gek genoeg vaker in 567's gezien dan in 544's. Misschien een slechte batch FETjes?
mae schreef:P.S. De klopgevoeligheid van het ingangsspoeltje.... Dat raakte de aansluitdraad van een weerstandje als je maar ruw genoeg klopte.
Afbeelding

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
mae

05 apr 2017, 02:10

Thomas schreef:Mooi dat het opgelost is! Dat gevalletje met die FET steekt van tijd tot tijd de kop op. Gek genoeg vaker in 567's gezien dan in 544's. Misschien een slechte batch FETjes?
Voor de statistiek serienummer box: PL00715110104 en opschrift FET: BF245BN D627 (die N kan ook wel II of H zijn, dat liet zich zelfs onder de microscoop niet goed zien - de betekenis is me bovendien onduidelijk). De FET is dus bijna een jaar ouder dan de box; zo uit de losse pols ingeschat nog wel binnen de normale spreiding van datumcodes op halfgeleiders.
Plaats reactie