Verschillen tussen 544 en 567 deur ?

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Harry

18 mar 2017, 08:21

Gisteravond een mede-audioliefhebber op bezoek gehad die z'n verzameling aan het uitdunnen was. Behalve een gezellig gesprek heeft me dat een set 567MFB's opgeleverd :) Het gaat daarbij om de terug-geïmporteerde USA versie, nu voorzien van een Aristona label. Op de achterzijde zitten twee typestickers, /44R en /14R, PL 00733010313.

Foto's kan ik door de lopende problemen met de forumtechnologie even niet bijvoegen. Wel een vraag stellen gelukkig.

Zoals ook mij bekend is de 567 gebaseerd op 544-technologie, de verschillen in de deuren zullen dan ook niet groot zijn. Om van de mid/hoog versterker een /50 uitvoering te maken (en de 0211 plus de 0163 units te kunnen plaatsen) zijn naar ik aanneem exact dezelfde wijzigingen nodig als in een oud type 544 deur?
De laagversterker is een ander verhaal, er zal wellicht een verschil in terugkoppeling zijn met de grotere woofer en mogelijk zitten er nog andere verschillen in.

Om de vraag concreet te maken:
Ik heb hier een werkende 544/50 deur liggen. Als ik die in de 567 wil hangen, wat moet ik dan in die deur precies (laten) aanpassen? Heeft iemand dat wellicht op een rijtje of moet ik de schema's door gaan spitten (met de kans dat daarin ook nog foutjes zitten)?
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Remi

18 mar 2017, 15:11

Harry, de deuren zijn hetzelfde voor zover ik weet, allen de mfb terugkoppeling is voor de 567 in te stellen op 82mV ipv 125mV bij de 544.

de Amerikaanse uitvoering heeft alleen de zekeringen op de achterplaat zitten, verder geen verschil.

Ik zou wel even checken of de stekker naar de speakers (zeg maar de box-interface) op dezelfde manier belegd is. ik meen dat er ergens een wissel in zat, of het was een fout in de manual, dat kan ook nog. was een verschil tussen de ene /streep versie en de volgende.

ziet dat er wel ok uit kan je de deur gewoon gebruiken
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Harry

18 mar 2017, 15:40

Bedankt, Remi! :) Naar de genoemde connectie zal ik voor het aansluiten eerst eens goed kijken.
Harry

18 mar 2017, 18:37

Foto's bijvoegen werkt ook weer:
567 Aristona front.jpg
567 Aristona labels.jpg
rob040

18 mar 2017, 21:44

De deur van de /50 uitvoering is wel 180° gedraaid t.o.v. de /44. Elektrisch is het geen probleem.

Overigens zijn deze boxen nooit in de VS geweest, waarschijnlijk zijn ze in Acht omgebouwd naar 220V nadat de Amerikaanse sales organisatie te kennen heeft gegeven ze niet meer te willen hebben.
Verkoop ging dan vaak via interne kanalen en de PW.
Harry

18 mar 2017, 21:48

rob040 schreef:Overigens zijn deze boxen nooit in de VS geweest
Excuus, er is al eens over geschreven op het forum maar was de details even kwijt. Bedankt voor het opfrissen van mijn geheugen!
Thomas
Site Admin
Contacteer:

21 mar 2017, 11:02

Harry schreef:
rob040 schreef:Overigens zijn deze boxen nooit in de VS geweest
Excuus, er is al eens over geschreven op het forum maar was de details even kwijt. Bedankt voor het opfrissen van mijn geheugen!
Nou dat durf ik niet te hard te roepen. De langwerpige sticker meldt duidelijk alle informatie over Philips USA, Fort Wayne (de oude Magnavox vestiging). Deze zelfde stickers zitten ook op de onderkant van de Lab Series apparatuur. Het lijkt mij dat deze boxen wel degelijk in Amerika zijn geweest maar niet zijn verkocht en terug zijn gekomen naar Nederland om terug te worden gebouwd naar Europese exemplaren. Dat blijkt ook vaak uit de manier waarop de boxen van een vast netsnoer zijn voorzien door middel van een opgeschroefd blindplaatje. Als je dat eraf schroeft, vind je daaronder vaak de originele gaten van de Amerikaanse "power sockets" . Ook wijkt de interne bedrading qua dikte vaak af van de bedrading in Europese exemplaren. Ze moesten natuurlijk ook weer geschikt gemaakt worden voor 220V. Tevens zijn veel Philips 567's overgestickerd naar Aristona's.

Zie ook eens het artikel dat ik schreef over de "teruggestuurde" 567's.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
mae

21 mar 2017, 12:51

Wat Thomas al zegt lijkt mij ook waarschijnlijk. Omkatcentrum Acht had veel stickers, maar of ze Magnavoxserienummers op Magnavoxstickers uitgaven betwijfel ik. Die serienummers waren bovendien zeer waarschijnlijk niet typegebonden (kon dus opzich nog wel per telex ofzo, maar het ligt allemaal niet erg voor de hand).

Overigens is er wel wat vreemds aan de hand met de Aristonasticker. Uitvoering /14 is per definitie 220V, toch zit er een stickertje overheen dus daar was nog wat misgegaan. Zit er onder de gehele Aristonasticker ook nog een andere sticker?
Plaats reactie