Keramisch?

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

Will
Contacteer:

27 feb 2017, 18:31

Daar staat een heel verhaal, maar niet óf en hoe je het verschil kan meten.
Dan draait het al heel snel op een cognac en sigaren verhaal uit.

Kortom, kan iemand de aannames ook onderbouwen met metingen en vergelijkingen, zodat iemand anders de bewering kan controleren? Het wordt anders al snel zo een voodoo gepraat...
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
MPX

27 feb 2017, 18:56

Was het maar zo simpel dat je aan de hand van metingen een goed klinkende C kon selecteren.
Er staat daar toch bij elke C hoe het klinkt.
Die mannen hebben "high end" oren noem ik dat altijd maar en luisteren niet op rommel.
Hoe beter en vaak ook duurder alles is, des te makkelijker merk je verschillen op.
Je kan een dure versterker hebben, maar je flut CD speler vol stoppen met dure C's enz heeft dan weinig nut.
PeterG

27 feb 2017, 19:43

Tsja...misschien horen ze dingen die gewone stervelingen als ik niet horen, maar los daarvan: als ze op voorhand weten dat ze naar een dure / goedkope / ...../ condensator gaan luisteren zijn ze al beïnvloed. Als objectieve luistertest voldoet het dan al niet meer. Hoe dan ook, het ontstijgt de oorspronkelijke vraag van de post (hoewel ik wel stiekem nieuwsgierig ben of ze in een blinde test - en in de juiste schakeling - het verschil met zo'n keramisch c'tje van 4 cent per stuk zouden horen :twisted: )
Will
Contacteer:

27 feb 2017, 20:20

Je hebt gelijk, terug naar je vraag.

Het antwoord is in feite al gegeven in de eerste twee reacties. Een C van 100nF zal in vrijwel zeker een folie C (plat met geleurde strepen voor de waarde: engels dropje) zijn of tegenwoordig een mk*.
Een scheurtje in de zijkant van die dropjes maakt ze hooguit verdacht, niet meteen onbruikbaar.

Ik ben meer van het meten: ik neem wat steekproeven en dan blijkt al snel of ik ze moet vervangen. Zelf geef ik de voorkeur om folie door folie te vervangen en ontstoor-C-tjes door mk*. Maar eerlijk gezegd is dat nu weer net niet onderbouwd. Uit ervaring weet ik dat ik me daar geen buil aan val.

Een keramische C kom je meestal in de lagere waardes tegen in het pF tot zo grofweg tot 10nF bereik al gaan ze ook hoger. Die dingen zijn nogal temperatuurgevoelig en dragen ook bij aan ruis. Dat laatste is natuurlijk weer afhankelijk van de plek in de schakeling.

Nachrift: al vergeet ik nu even dat de techniek ook vooruit gaat voor keramische C's. Als ze zo goedkoop zijn kun je het toch eenvoudig eens proberen?
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
David
Contacteer:

27 feb 2017, 20:32

motoindo schreef:
ChromeMaximaII schreef:Wat wil je precies meten? Misschien kan ik je wel helpen.
Een beetje zoals wat ze bij humble homemade hifi gedaan hebben, Lesl, Resr etc. Een en ander is geen absolute maat aangaande hoe een cap klinkt maar het kan een leidraad zijn lijkt mij. David, had jij geen brug staan ?
Yep heb ik. Hoewel zo'n meting veel zegt, zegt het niet alles, zoals je zelf aangeeft.

Kan bij verschillende frequenties meten, en da's ook altijd erg grappig (verschillende resultaten bij div. types).

Als iemand een C gemeten wil hebben, gooi maar op (live, of via de post).
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
Karsten

27 feb 2017, 23:36

Elektuur heeft in de late jaren tachtig/vroege jaren negentig uitgebreid gemeten aan C's voor in filters van luidsprekersystemen. Ik kan het artikel wel opdreggen maar of ik het mag verspreiden? :think:
Auteursrechten enzo... :?
Er zijn grote verschillen tussen de groepen (bip. elco's, MKT's, MKP's, etc.) maar binnen de groepen waren de verschillen vrij klein'; Het dielektricum blijkt het meest bepalend voor de eigenschappen van een C. Een hogere werkspanning heeft een kleine positieve invloed op zaken als vervorming, dieelektrische absorptie e.d.
@David: Als ik het kan vinden dan zet ik het wel even op de mail en kun je er misschien een soort van samenvatting van posten. :wink:
Meten is weten en weten wat je meet.
mae

28 feb 2017, 03:51

Will schreef:Nachrift: al vergeet ik nu even dat de techniek ook vooruit gaat voor keramische C's. Als ze zo goedkoop zijn kun je het toch eenvoudig eens proberen?
De techniek gaat met sprongen vooruit. Veel hoge capaciteit ceramische condensatoren zijn stiekum varicaps in waardes die als echte varicap niet betaalbaar of helemaal niet te vinden zijn. Jammer alleen dat ze in de praktijk in die functie meestal niet veel nut hebben. In het datablad staat zelfs vaak alleen een temperatuurcoëfficiënt maar de spanningscoëfficiënt is vaak minstens zo groot. Wil je dat vermijden zit je al snel vast aan duurdere en grotere NP0 types. Vuistregel voor audio en de meeste impulstoepassingen is: als een foliecondensator past, gebruik je een foliecondensator.
PeterG

28 feb 2017, 09:33

Wederom dank, nu weet ik nóg beter wat me te doen staat; in afwachting van de bestelde folie C's heb ik de set met keramische c's bezet uit een Velleman kitje (behalve de 560 NF joekel, die heb ik laten zitten); zodra het spul binnen is zal ik eerst één box terug naar folie brengen en eens goed luisteren of ik verschil hoor. Een meting met de meet microfoon kan ook, maar ik heb geen dode kamer dus dat blijft behelpen.
Overigens klinkt het al errug lekker zoals ze nu zijn, maar ik weet natuurlijk nog niet wat ik mis..
Plaats reactie