Keramisch?

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

PeterG

22 feb 2017, 23:37

Beste freaks,

Ik heb onlangs een paar 587's op de kop getikt die nogal aan een opknapbeurt toe zijn. Uiteraard de elco's, dat komt veelvuldig terug op dit forum en ik snap dat die van goede kwaliteit moeten zijn. Maar ook de "Engelse Drop" condensatoren - vreemd genoeg vooral de 100 nF waardes, blijkbaar een zwakke batch - zijn vrijwel allemaal gebarsten, dus moeten ook vervangen. Is er iets op tegen om dat met gewone keramische c's te doen? Of moeten dat, net als in een luidsprekerfilter, bij voorkeur (duurdere) MKP / MKT's zijn o.i.d.? Op het web vind ik wisselende adviezen (variërend van bladgoud gewikkelde types in Etruskische linksdraaiende olie tot "doe maar gewoon keramisch want het maakt allemaal niks uit". Heeft iemand ervaringen hiermee?
ChromeMaximaII

22 feb 2017, 23:54

Keramische condensatoren heb je in vele verschillende uitvoeringen, in het bijzonder het gebruikte keramiek is erg bepalend voor de eigenschappen van zo'n condensator. Keramische condensatoren met een capaciteit in de orde van 100nF gebruiken nagenoeg altijd materialen met een zeer hoge diëlektrische constante zoals X7R. Dit is zeer niet-lineair en heeft grote thermische afhankelijkheden. Niet doen dus, gewoon een mooie MKT of MKP filmcondensator pakken van een goede fabrikant zoals Vishay, Wima etc.

Kleine capaciteiten waarvoor keramische condensatoren van het type C0G of NP0 (is hetzelfde) kunnen worden gebruikt is een uitstekende keuze voor audio.
MPX

23 feb 2017, 00:36

Volgens mij zijn dat film condensatoren, ook wel tropical fish genoemd en die zou ik niet vervangen door keramische :shock:
Wima MKP10 is leuk maar dat zijn kleppers en MKP4.......tja dan liever RIFA PHE 426 serie, zeker in de signaalweg.
Even het juiste voltage zoeken zodat je de juiste pitch hebt, vaak 15mm volgens mij.
Op Ebay en Ali koop ik van alles maar geen C's, dan weet je bijna zeker dat je nepperds krijgt.
Karsten

23 feb 2017, 00:56

MPX schreef:Op Ebay en Ali koop ik van alles maar geen C's, dan weet je bijna zeker dat je nepperds krijgt.
Even neuzen bij Distrelec? :wink:
Meten is weten en weten wat je meet.
PeterG

23 feb 2017, 10:37

Dank voor jullie reacties! Ik weet wat me te doen staat....
mae

23 feb 2017, 12:00

MPX schreef: Op Ebay en Ali koop ik van alles maar geen C's, dan weet je bijna zeker dat je nepperds krijgt.
Wat vervalsen ze daar dan aan? Of stempelen ze Suntan-condensatoren als Wima ofzo?

Je geeft aan dat de MKP van RIFA beter is dan die van WIMA, wat is het verschil? Ik kijk zelf meestal ook wel bij Vishay/BC, Epcos of Panasonic.
MPX

23 feb 2017, 12:34

Er zijn ongetwijfeld nog meer goede C's in de prijsklasse van de Rifa 426.
Het is ook overdreven om hier duurdere C's te gebruiken, dat is meer voor de high end freaks en die hebben geen Philips, maar interlinks van €1000 en dat soort dingen, dus jah dat soort mensen denken dat ze alles horen.
Zo'n Rifa 426 is gewoon een leuk ding voor een leuke prijs, nadeel is iets moeilijker verkrijgbaar.
Wat betreft fake onderdelen, die stempelen ze inderdaad om, niet allemaal natuurlijk maar wel veel aanbieders en vaak weten ze het zelf niet waarschijnlijk omdat ze ook nog veel gadgets verkopen en er geen verstand van hebben.
Het is heel aantrekkelijk om voor weinig geld een stapel Elna Silmic's te kopen om maar iets te noemen.
Ieder zijn ding maar ik betaal liever meer bij een bekende zaak, dan mag je er vanuit gaan dat je echte krijgt.
Een transistor zoals bijvoorbeeld een MJ15003 is zomaar een 2N3055 en dan nog een goedkope van een duister merk.
99% merkt het waarschijnlijk niet eens want het werkt gewoon, erger wordt het als je een dure power FET koopt en het ding gewoon niets doet omdat er niets in zit :shock:

http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
Salvador.

23 feb 2017, 13:13

Dag Peter,

Een bekende kwaal, die ook bij een revisie hoort, het vervangen van alle raster 10mm foliecondensatoren voor polypropylene.

Zelf koop ik vaak de Wima MKP10 bij EOO (eoo-bv.nl), bij "MKP Beste".... Wel goed op de rastermaat letten. Alles vervangen, ook de condensatoren naar de versterkers toe. Dan verminder je zelfs een beetje de kleuring in het midden, die de 587 heeft.

Andere merken zijn ook goed, let alleen op de tolerantie en het materiaal (polypropylene is het beste, MKS/MKT condensatoren zijn véél minder in vergelijk).

Vergeet ook niet de zekeringshouders te vervangen...de schilfers die van de oude afkomen zijn geleidend....
mae

23 feb 2017, 14:44

MPX schreef: Wat betreft fake onderdelen, die stempelen ze inderdaad om, niet allemaal natuurlijk maar wel veel aanbieders en vaak weten ze het zelf niet waarschijnlijk omdat ze ook nog veel gadgets verkopen en er geen verstand van hebben.
Dankje voor je uitleg. In het algemeen weet ik hoe het met faken gaat, maar vroeg me specifiek af hoe dat bij foliecondensatoren zit.
Fotohuis
Contacteer:

23 feb 2017, 16:36

dat is meer voor de high end freaks en die hebben geen Philips, maar interlinks van €1000 en dat soort dingen, dus jah dat soort mensen denken dat ze alles horen.
Ik hoor al niet zo veel meer dus het kan best al VEEL goedkoper ...... :mrgreen:

Laat ik nou mijn KEF Carlton II speakers met Quad eindtrap te hebben ingeruild voor een Philips MFB set die ik ook nog had staan op de zolder. Wel even gereviseerd en gerecapd natuurlijk.

Het wordt mooi aangestuurd met een buizen voorversterker. Het klinkt waarschijnlijk nog mooier dan dat het eerst was. Zoveel mensen, zoveel wensen ...... :violin:
http://www.svema.info
Dynavox TPR-3 6N3P-EV voorversterker, ET-100+Teufel U.20, Theater 500. N4504, N4511, N4450, N2521, N2507, (1)408, 212, 312, 222, draaitafels +GP401/412 Mk2 Sh./MC-3. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R
motoindo
Contacteer:

26 feb 2017, 18:32

mae schreef:
MPX schreef: Wat betreft fake onderdelen, die stempelen ze inderdaad om, niet allemaal natuurlijk maar wel veel aanbieders en vaak weten ze het zelf niet waarschijnlijk omdat ze ook nog veel gadgets verkopen en er geen verstand van hebben.
Dankje voor je uitleg. In het algemeen weet ik hoe het met faken gaat, maar vroeg me specifiek af hoe dat bij foliecondensatoren zit.
Ben nog geen fakes tegengekomen bij folie polypropyleen caps die ik hier eerder postte, als jij dat wel hebt meegemaakt heb je daar dan een voorbeeldje van ? Het is overigens bij het selecteren van de aanbieder inderdaad wel zaak om er eentje te kiezen die naast electronica onderdelen geen lingerie of dieet producten voert, die sturen ook veel sneller de verkeerde waar op :shock:

Heeft er hier iemand de beschikking over de benodigde meetapparatuur om folie C's te kunnen testen ? Ben wel benieuwd of er veel verschil zit tussen de bruine chinese dropjes en rode wima blokjes....
MPX

26 feb 2017, 19:00

Een goede fake herken je ook niet :)
Ik heb zelf geen voorbeeld omdat ik bij dat soort dingen gewoon zekerheid wil en dus niet in China koop.
Maar zoek op fake capacitors en je komt meer dan genoeg tegen.
Er is een verkoper op Aliexpress die ik misschien wel het voordeel van de twijfel geef.
Gaan vanaf 20 stuks en verkoopt verder niets anders.
Als hij ze per 1000 inkoopt zakken de prijzen gigantisch, kun je zelf ook doen natuurlijk bij Farnell enz, maar zo fanatiek bezig ben ik nu ook weer niet.

Je eigen oren zijn het beste meetinstrument :D
ChromeMaximaII

26 feb 2017, 19:28

motoindo schreef:Heeft er hier iemand de beschikking over de benodigde meetapparatuur om folie C's te kunnen testen ? Ben wel benieuwd of er veel verschil zit tussen de bruine chinese dropjes en rode wima blokjes....
Wat wil je precies meten? Misschien kan ik je wel helpen.
motoindo
Contacteer:

27 feb 2017, 18:17

ChromeMaximaII schreef:Wat wil je precies meten? Misschien kan ik je wel helpen.
Een beetje zoals wat ze bij humble homemade hifi gedaan hebben, Lesl, Resr etc. Een en ander is geen absolute maat aangaande hoe een cap klinkt maar het kan een leidraad zijn lijkt mij. David, had jij geen brug staan ?
Plaats reactie