567 en 544 modificaties bij de AD0163 uitvoering

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

Salvador.

01 mar 2017, 17:35

heb zojuist C561 nog verder verlaagd, namelijk van 1,5nF naar 680pF... klinkt nog veel beter. Heb 680pF Rifa polypropylene condensatoren toegepast. Kan C561 in combinatie met die weerstand in serie niet helemaal weg?!
rob040

01 mar 2017, 17:54

Salvador. schreef:heb zojuist C561 nog verder verlaagd, namelijk van 1,5nF naar 680pF... klinkt nog veel beter. Heb 680pF Rifa polypropylene condensatoren toegepast. Kan C561 in combinatie met die weerstand in serie niet helemaal weg?!
In het schema staat 5,6nF bij C561. Als je die verlaagd dan loopt de hoogversterker verder door en dan zal het hoog sprankelender klinken.
Ik wil niet te kritisch zijn, want de ontwerper leest mee, :lol: maar ik vond en vind dat Philips audio uit de jaren '70 erg vroeg werd afgekapt.
Weghalen kan HF instabiliteit geven. Als je versterker recht doorloopt tot 100kHz (-3dB) is het goed.
ChromeMaximaII

01 mar 2017, 18:20

rob040 schreef:Weghalen kan HF instabiliteit geven. Als je versterker recht doorloopt tot 100kHz (-3dB) is het goed.
Een te kleine C ook. Bedenk dat voor dit soort compensatienetwerken in serieproducten een flinke marge zit om te anticiperen op drift, spreiding (toleranties) en veroudering.
Salvador.

01 mar 2017, 18:55

rob040 schreef:
Salvador. schreef:heb zojuist C561 nog verder verlaagd, namelijk van 1,5nF naar 680pF... klinkt nog veel beter. Heb 680pF Rifa polypropylene condensatoren toegepast. Kan C561 in combinatie met die weerstand in serie niet helemaal weg?!
In het schema staat 5,6nF bij C561. Als je die verlaagd dan loopt de hoogversterker verder door en dan zal het hoog sprankelender klinken.
Ik wil niet te kritisch zijn, want de ontwerper leest mee, :lol: maar ik vond en vind dat Philips audio uit de jaren '70 erg vroeg werd afgekapt.
Weghalen kan HF instabiliteit geven. Als je versterker recht doorloopt tot 100kHz (-3dB) is het goed.
Ik doelde erop dat ik al een modificatie had gedaan van 5,6nF naar 1,5nF, nu dus nog verder verlaagd naar 680pF. Bij sommige nummers is het niet te horen, het geeft vooral meer luchtigheid in het hoog en iets meer details (ik heb het nu over het verschil van 1,5nF naar 680pF).

Nouja, je moet bedenken dat hij alle eerste versies heeft ontworpen, daar zaten allemaal geen fouten in. Alle latere wijzigingen werden niet door hem gedaan, maar door een andere afdeling (serviceafdeling?!) (die zéér veel grove fouten heeft gemaakt... niet alleen dus condensatoren in waarde vergeten aan te passen bij andere tweeters/middentoners, ook veel fouten in eerste service manual's, e.d.). Naar ik mij goed herinner, ontwierp de ontwerper een versterker, nadat dit was uitgewerkt, ging dit naar een afdeling die alle ingenieursschema's converteerde naar de service manual's die wij kennen.

Weghalen van C561 en R711, als Hans hier meeleest, zou ik het interessant vinden wat hij hiervan vind.
Als het goed is zorgt C500 (1nF) er al voor dat het hele hoge hoog al wordt weggekapt, ter voorkoming van HF instabiliteit. Die laatste condensator zit na de ingang en bij de 545 heeft de condensator op die plek een waarde van 330pF. Ik heb bij verschillende luidsprekers deze waarde soms verlaagd (544 bijv.) naar 330pF, dat ging i.c.m. de AD0163 tweeter en AD0211 middentoner goed. Ik heb het ook wel eens bij mijn Grundig Aktivboxen geprobeerd, dit resulteerde in raar uitschakelgedrag (tikjes in het hoog, beetje een vonkend geluid en uit de woofers). De hoeveelheid details neemt dan wel toe, maar soms kan het gewoon niet... Ik gebruik vaak hele gemene nummers om het midden en hoog te testen op aanlopen/instabiliteit/ruis,etc... soms gaat het niet. De oudere tweeters hebben zowieso in een aantal bepaalde frequentiegebieden stukjes waar de tweeters niet goed mee overweg kunnen (wellicht hebben de dome's van de oudere tweeters een grotere massa dan de textieldome's...)
rob040

01 mar 2017, 19:18

Salvador. schreef:Ik doelde erop dat ik al een modificatie had gedaan van 5,6nF naar 1,5nF, nu dus nog verder verlaagd naar 680pF. Bij sommige nummers is het niet te horen, het geeft vooral meer luchtigheid in het hoog en iets meer details (ik heb het nu over het verschil van 1,5nF naar 680pF)
De aanpassing van 5,6nF naar 1,5nF zul je zeker horen, maar 1n5 naar 680pF doet klankmatig niets meer.
Alle latere wijzigingen werden niet door hem gedaan, maar door een andere afdeling (serviceafdeling?!) (die zéér veel grove fouten heeft gemaakt... niet alleen dus condensatoren in waarde vergeten aan te passen bij andere tweeters/middentoners, ook veel fouten in eerste service manual's, e.d.). Naar ik mij goed herinner, ontwierp de ontwerper een versterker, nadat dit was uitgewerkt, ging dit naar een afdeling die alle ingenieursschema's converteerde naar de service manual's die wij kennen.
Je durft heel wat te zeggen...
Als het goed is zorgt C500 (1nF) er al voor dat het hele hoge hoog al wordt weggekapt, ter voorkoming van HF instabiliteit.
Klopt, C500 kapt de hoge frequenties ook af, je wilt geen rotzooi van buitenaf binnen halen. Maar de eindtrap kan als oscillator gaan werken als je hem erg ver laat doorlopen. Daar worden dan vaak keramische condensatoren strategisch geplaatst om dat te voorkomen.
Salvador.

01 mar 2017, 19:34

rob040 schreef:
Salvador. schreef:Ik doelde erop dat ik al een modificatie had gedaan van 5,6nF naar 1,5nF, nu dus nog verder verlaagd naar 680pF. Bij sommige nummers is het niet te horen, het geeft vooral meer luchtigheid in het hoog en iets meer details (ik heb het nu over het verschil van 1,5nF naar 680pF)
De aanpassing van 5,6nF naar 1,5nF zul je zeker horen, maar 1n5 naar 680pF doet klankmatig niets meer.
Doet klankmatig nog wel iets, maar héél weinig. Is bij de meeste nummers helemaal niet te horen, bij sommige weer wel.

Alle latere wijzigingen werden niet door hem gedaan, maar door een andere afdeling (serviceafdeling?!) (die zéér veel grove fouten heeft gemaakt... niet alleen dus condensatoren in waarde vergeten aan te passen bij andere tweeters/middentoners, ook veel fouten in eerste service manual's, e.d.). Naar ik mij goed herinner, ontwierp de ontwerper een versterker, nadat dit was uitgewerkt, ging dit naar een afdeling die alle ingenieursschema's converteerde naar de service manual's die wij kennen.
Je durft heel wat te zeggen...
Fouten maken is menselijk, maar dat er bij wijzigen van units maar voor de helft wordt gecorrigeerd (een weerstand van 220 Ohm naar 240 Ohm, C552 en C553 naar 3,3 en 10nF, en nog wat filtercondensatoren) en dan in zó'n ontzettend grote serie (200.000+ stuks, waarvan dus het laatste deel grotendeels te weinig hoog heeft), noem ik een grove fout, evenals assemblagefouten van componenten die helemaal niet door de print heen zitten (laatst weer in een 544 een component gezien dat maar aan één pootje vastzat). En stukjes losse tin aan de printen geplakt, vaak bij de eindtransistoren... een lopende tijdbom dus...
Als het goed is zorgt C500 (1nF) er al voor dat het hele hoge hoog al wordt weggekapt, ter voorkoming van HF instabiliteit.
Klopt, C500 kapt de hoge frequenties ook af, je wilt geen rotzooi van buitenaf binnen halen. Maar de eindtrap kan als oscillator gaan werken als je hem erg ver laat doorlopen. Daar worden dan vaak keramische condensatoren strategisch geplaatst om dat te voorkomen.
Ik heb bij 545's wel eens gehad dat de middenversterker wou oscilleren, je zag wel eens af fabriek dat ze bij C733 bij de 100pF C, nog een extra keramische C erbij hadden geplakt.. Ik denk dat de versterkers die dan alsnog knerpen, gewoon verlopen onderdelen hebben, weerstanden en eindtransistoren.
mae

02 mar 2017, 02:21

Lijkt soms het lek van Elektuur wel als ik het zo hoor ;) Modificaties werden bij mijn weten niet door de serviceafdeling gedaan, maar binnen de garantietijd gaven die wel feedback naar de productieafdeling.

Jouw uitspraak over 200.000+ stuks grote series vind ik vanwege mijn interesse (serienummeronderzoek) erg interessant. Kun je daar wat meer over zeggen?
Salvador.

02 mar 2017, 08:13

mae schreef:Lijkt soms het lek van Elektuur wel als ik het zo hoor ;) Modificaties werden bij mijn weten niet door de serviceafdeling gedaan, maar binnen de garantietijd gaven die wel feedback naar de productieafdeling.

Jouw uitspraak over 200.000+ stuks grote series vind ik vanwege mijn interesse (serienummeronderzoek) erg interessant. Kun je daar wat meer over zeggen?
Dag Mae,

Ik kan mij dit aantal goed herinneren uit één van Piet zijn stukken op dit forum. Als het goed is schreef hij daar dat de 544 werd opgezet met een serie van 200.000 stuks en de 545 met 5000 stuks. Over werkelijke aantallen is niets bekend volgens mij.
Gezien je de 544's maar blijft zien komen op Marktplaats en andere sites, denk ik dat bovenstaan aantal wel realistisch is.
Rene_N

05 apr 2017, 14:28

Ik heb na enkele weken luisteren de condensator naar de AD0163 toch weer terug gezet van 2,2 naar 3,3uF, dit geeft een beter geluidsbeeld. Ook de extra rumble weerstand van 27k heb ik weer weggelaten, er zijn een aantal CD's zoals Yello Motion Picture waar je dan net iets te veel laag krijgt (ligt ook aan de plaatsing en de ruimte natuurlijk). De andere wijzingen bevallen mij nog zeer goed.

Groeten

Rene
Plaats reactie