[Opgelost] 544 00R geen MFB en geruis

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Flatline
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jul 2015, 09:17

08 feb 2017, 19:34

Thomas schreef:Weet je zeker dat de fet kapot is? Of is de klacht dat er geen MFB is? Mogelijk een andere oorzaak...
Heel raar maar de fet was stuk (bij de mfb opnemer), want die heb ik als eerste vervangen, daarna werkte hij weer subliem. Daarna goed getest en de 18 volt zener diode ook maar vervangen, omdat deze eruitzag als zwartepiet.
Heb vandaag ALLE transistors gemeten, ik kwam op de ingang print een BC558 tegen die stuk was, heb deze vervangen door een BC 557C. Dit had niet echt effect. Dit was de transistor van de Db/Oct pot R417 (TS422).
Afbeelding

Er is nog steeds ergens iets mis, maar alle fets, transistors etc zijn allemaal t zelfde als ik ze test en vergelijk met de andere speaker die 100% in orde is. Heeel raar, het zal dus of een trace zijn dat stuk is dat tijdens het opwarmen voor problemen zorgt of er is ergens een polyester film cap stuk, of een weerstand. Dat zal me wel even wat tijd gaan kosten om allemaal te testen aangezien ik het probleem niet kan meten omdat het enorm klein is blijkbaar en je het alleen maar kan horen door de luidspreker :S

Denk zelf eerder een weerstand die dood is..
:: MFB freak sinds 2013
2x 22RH532 4x 22RH544 2x 22RH541 1x 22RH743 KEF 304SP1127 +Pioneer SA-5300+520
2x F9328 2x 22AH489 2x 22RH423 1x 22RH384 1x B4X23A/74
Creative SB X-Fi Xtreme Fatal1ty Pro Series (SB0460) /w frontpanel AC97 breakout mod
Salvador.
Berichten: 142
Lid geworden op: 24 jan 2017, 17:42

08 feb 2017, 23:22

Flatline schreef:
Thomas schreef:Weet je zeker dat de fet kapot is? Of is de klacht dat er geen MFB is? Mogelijk een andere oorzaak...
Heel raar maar de fet was stuk (bij de mfb opnemer), want die heb ik als eerste vervangen, daarna werkte hij weer subliem. Daarna goed getest en de 18 volt zener diode ook maar vervangen, omdat deze eruitzag als zwartepiet.
Heb vandaag ALLE transistors gemeten, ik kwam op de ingang print een BC558 tegen die stuk was, heb deze vervangen door een BC 557C. Dit had niet echt effect. Dit was de transistor van de Db/Oct pot R417 (TS422).
Afbeelding

Er is nog steeds ergens iets mis, maar alle fets, transistors etc zijn allemaal t zelfde als ik ze test en vergelijk met de andere speaker die 100% in orde is. Heeel raar, het zal dus of een trace zijn dat stuk is dat tijdens het opwarmen voor problemen zorgt of er is ergens een polyester film cap stuk, of een weerstand. Dat zal me wel even wat tijd gaan kosten om allemaal te testen aangezien ik het probleem niet kan meten omdat het enorm klein is blijkbaar en je het alleen maar kan horen door de luidspreker :S

Denk zelf eerder een weerstand die dood is..
Heb je de connector al losgekoppeld en gemeten wat de weerstand is over de MFB aansluitingen? Moet ongeveer 10k zijn. Als je hier niets meet of een heel laag ohmage (bijv. 0,3 Ohm), zit er in het MFB printje een printbreuk. Dit heb ik laatst namelijk gehad en ook al eens eerder. Het is oud spul. Ja vooral alle weerstanden van 0,25 Watt, die hoekige, zijn of worden vaak slecht en maken soms opeens geen contact meer, ik mag het waarschijnlijk niet zeggen... maar velen zeggen altijd ''mechanisch Philips'', waarmee vaak bedoeld wordt, afbrokkelplastic en de (goedkope) bouwwijze (overtollig draad, componenten uit eigen huis, etc), de transistoren van Philips, niets mis mee, de koolweerstanden van Philips met hoekige kant na c.a. 45 jaar helaas wel, vooral dus de 0,25W types (middelmaat). We moeten niet vergeten dat deze boxen ouder en ouder worden, en dus ook steeds vreemdere -voor velen nog onbekende- problemen op kunnen treden, dit geldt voor alle apparatuur van 15+ jaar oud. Alle van boven naar beneden gekleurde polyester C's met een rm van 10 mm allemaal vervangen voor nieuwe polypropylene. Als je een véél beter mid-hoog wilt, alle weerstanden in de signaalweg naar de mid-hoogversterker vervangen voor metaalfilm (0,6W of 0,25W), C552 en C553 vervangen voor polypropylene condensatoren met dezelfde waarde die op de print zaten en C568 en C566 vervangen voor MKP (bijv. van JB bij EOO, C568 dan aan de onderzijde van de print solderen, netjes en alles met een streepje siliconenlijm vastzetten), verder C514 en C515 evt verhogen, iig zowieso parallel aan deze c's mkp condensators zetten (kleine waarde als je niet meer laag wilt en grotere waarde (max 33 á 47nf) als je meer laag wilt (je kan dan wel minder hard en de boel loopt bij diep laag eerder vast). Oja Ts421 en Ts422 zou ik mooi bij beide boxen vervangen voor een BC559B, dit is namelijk de veel betere (voor audio geschikte) low-noise versie. Je midhoog uitgangselco moet wel een goede zijn (Nichicon is niets mis mee, Panasonic FC heeft altijd mijn voorkeur).

Oja, en alle printen doorsolderen, sommige printen glimmen nog mooi, de solderingen ook, totdat je echt zeer kritisch gaat kijken en je ziet dat de boel vaak al aan het uitdrogen is. Let ook even op fabrieksfouten (half gemonteerde elco's (ja echt waar....), daar nam Philips het namelijk niet zo nauw mee...
Gebruikersavatar
Thomas
Site Admin
Berichten: 11843
Lid geworden op: 16 jun 2005, 14:55
Locatie: Lochem, Gelderland
Contacteer:

08 feb 2017, 23:41

Salvador. schreef:...aan het uitdrogen is.
Huh? Uitdrogende printplaten? Ik maak me pas zorgen als ze nat of vochtig zijn (geweest)...
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
bakske63
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 sep 2012, 02:41
Locatie: Waalwijk

09 feb 2017, 01:25

Hallo,
salvador op,het forum :oops:
PNP--MJ2501=BDX64=BDX34=BD266=BD246c
NPN--MJ3001=BDX65=BDX33=BD267=BD245c
Salvador.
Berichten: 142
Lid geworden op: 24 jan 2017, 17:42

09 feb 2017, 08:18

Thomas schreef:
Salvador. schreef:...aan het uitdrogen is.
Huh? Uitdrogende printplaten? Ik maak me pas zorgen als ze nat of vochtig zijn (geweest)...
Nee, solderingen.
bakske63 schreef:Hallo,
salvador op,het forum :oops:
Hallo Jan
Gebruikersavatar
Thomas
Site Admin
Berichten: 11843
Lid geworden op: 16 jun 2005, 14:55
Locatie: Lochem, Gelderland
Contacteer:

09 feb 2017, 13:57

Dit soort zemel klachten kom je inderdaad wel eens tegen en kan een diversiteit aan oorzaken hebben. Zoals Salvador ook al aangeeft kunnen er constructieve problemen in een box zitten die destijds de kwaliteitscontrole wel haalden maar die eigenlijk op het randje zitten. Zo kom ik ook wel eens verkeerde elcootjes tegen, er is bijvoorbeeld een zak met 1uF elco's in de machine gegooid in plaats van 10uF. En toch heeft het 40 jaar gewerkt! :) Of pootjes die nét niet helemaal door het gaatje steken, wel gesoldeerd zijn maar die je zo los trekt. Of de beruchte weerstanden die je met een punttangetje zo in tweeën trekt, dat zijn ook ettertjes.

Sterkte met dit leuke project! :mrgreen: :whistle:
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Salvador.
Berichten: 142
Lid geworden op: 24 jan 2017, 17:42

09 feb 2017, 22:44

"Thomas".... Of pootjes die nét niet helemaal door het gaatje steken...
Het kan dus nog erger:
DSC_6166.JPG
DSC_6167.JPG
Laatst gewijzigd door Salvador. op 09 feb 2017, 22:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Salvador.
Berichten: 142
Lid geworden op: 24 jan 2017, 17:42

09 feb 2017, 22:45

DSC_6168.JPG
DSC_6169.JPG
:shock: :shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
Thomas
Site Admin
Berichten: 11843
Lid geworden op: 16 jun 2005, 14:55
Locatie: Lochem, Gelderland
Contacteer:

10 feb 2017, 09:19

"Ach ja, die elco was toch al niet écht nodig..." :lol:
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Gebruikersavatar
Flatline
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jul 2015, 09:17

13 feb 2017, 18:37

Salvador. schreef:
Flatline schreef:
Thomas schreef:Weet je zeker dat de fet kapot is? Of is de klacht dat er geen MFB is? Mogelijk een andere oorzaak...
Heel raar maar de fet was stuk (bij de mfb opnemer), want die heb ik als eerste vervangen, daarna werkte hij weer subliem. Daarna goed getest en de 18 volt zener diode ook maar vervangen, omdat deze eruitzag als zwartepiet.
Heb vandaag ALLE transistors gemeten, ik kwam op de ingang print een BC558 tegen die stuk was, heb deze vervangen door een BC 557C. Dit had niet echt effect. Dit was de transistor van de Db/Oct pot R417 (TS422).
Afbeelding

Er is nog steeds ergens iets mis, maar alle fets, transistors etc zijn allemaal t zelfde als ik ze test en vergelijk met de andere speaker die 100% in orde is. Heeel raar, het zal dus of een trace zijn dat stuk is dat tijdens het opwarmen voor problemen zorgt of er is ergens een polyester film cap stuk, of een weerstand. Dat zal me wel even wat tijd gaan kosten om allemaal te testen aangezien ik het probleem niet kan meten omdat het enorm klein is blijkbaar en je het alleen maar kan horen door de luidspreker :S

Denk zelf eerder een weerstand die dood is..
Heb je de connector al losgekoppeld en gemeten wat de weerstand is over de MFB aansluitingen? Moet ongeveer 10k zijn. Als je hier niets meet of een heel laag ohmage (bijv. 0,3 Ohm), zit er in het MFB printje een printbreuk. Dit heb ik laatst namelijk gehad en ook al eens eerder. Het is oud spul. Ja vooral alle weerstanden van 0,25 Watt, die hoekige, zijn of worden vaak slecht en maken soms opeens geen contact meer, ik mag het waarschijnlijk niet zeggen... maar velen zeggen altijd ''mechanisch Philips'', waarmee vaak bedoeld wordt, afbrokkelplastic en de (goedkope) bouwwijze (overtollig draad, componenten uit eigen huis, etc), de transistoren van Philips, niets mis mee, de koolweerstanden van Philips met hoekige kant na c.a. 45 jaar helaas wel, vooral dus de 0,25W types (middelmaat). We moeten niet vergeten dat deze boxen ouder en ouder worden, en dus ook steeds vreemdere -voor velen nog onbekende- problemen op kunnen treden, dit geldt voor alle apparatuur van 15+ jaar oud. Alle van boven naar beneden gekleurde polyester C's met een rm van 10 mm allemaal vervangen voor nieuwe polypropylene. Als je een véél beter mid-hoog wilt, alle weerstanden in de signaalweg naar de mid-hoogversterker vervangen voor metaalfilm (0,6W of 0,25W), C552 en C553 vervangen voor polypropylene condensatoren met dezelfde waarde die op de print zaten en C568 en C566 vervangen voor MKP (bijv. van JB bij EOO, C568 dan aan de onderzijde van de print solderen, netjes en alles met een streepje siliconenlijm vastzetten), verder C514 en C515 evt verhogen, iig zowieso parallel aan deze c's mkp condensators zetten (kleine waarde als je niet meer laag wilt en grotere waarde (max 33 á 47nf) als je meer laag wilt (je kan dan wel minder hard en de boel loopt bij diep laag eerder vast). Oja Ts421 en Ts422 zou ik mooi bij beide boxen vervangen voor een BC559B, dit is namelijk de veel betere (voor audio geschikte) low-noise versie. Je midhoog uitgangselco moet wel een goede zijn (Nichicon is niets mis mee, Panasonic FC heeft altijd mijn voorkeur).

Oja, en alle printen doorsolderen, sommige printen glimmen nog mooi, de solderingen ook, totdat je echt zeer kritisch gaat kijken en je ziet dat de boel vaak al aan het uitdrogen is. Let ook even op fabrieksfouten (half gemonteerde elco's (ja echt waar....), daar nam Philips het namelijk niet zo nauw mee...
fabrieksfouten (half gemonteerde elco's)
lol

Maar nee, heb al alle elco's vervangen. En een groot deel van de andere componenten die bekend staan voor stukgaan of verslijten.

Ben maar weer eens gaan meten, en heb al iets gevonden denk ik.

Bij mijn goede 544 00R krijg ik bij de diode D470 op de ingangsprint net geen 18 volt. Dit klopt.
Bij de 544 met het probleem krijg ik iets meer dan 18 volt bij dezelfde diode. Vervolgens krijgt R742 +18.14 volt, en de andere 544 krijgt hier -0.000 volt.

Er klopt dus iets niet op de ingangsprint, maar wat, allen fets/transistors heb ik gemeten en die zijn goed, het is dus iets anders dat nog maar half werkt en dit veroorzaakt.

edit:
Mij is net opgevallen dat de CHANNEL switch als die ingedrukt is helemaal niets meer doet, en alleen maar ruist. De ruis is nu zeg maar bijna weg. Alleen als de din kabel erin zit is het er zachtjes af en toe of als ik hem pas aan zet. Maar zodra ik de din connector eruit haal hoor je de ruis continue. Als ik dan met de din kabel eruit aan de input sensitivity pot draai hoor je het ook minder worden, dus het moet ergens bij de ingangsprint zitten?

C500 1 nF - 10 %
C502, 505 470 nF - 10 %
C503, 504 1 nF - 10 %
C506, 513 6800 nF - 10 %
C512 120 nF - 10 %
C514, 515 150 nF - 10 %
C522 4700 pF - 10 %
C531 560 pF - 10 %
C532 390 pF - 10 %
C535 4700 uF - 40 V
C538 2200 pF - 10 %
C541 1,5 uF - 10 %
C545 820 nF - 10 %
C552, 553 8200 pF - 10 %
C561 5600 pF - 10 %
C565 680 uF - 63 V
C566, 568, 571 3,3 uF - 10 %
C567 6,8 uF - 10 %
C572 1 uF - 10 %
C575 4700 pF - 10 %
C588 2 x 2350 uF - 63V

Misschien wel handig, eff ocr'd.
:: MFB freak sinds 2013
2x 22RH532 4x 22RH544 2x 22RH541 1x 22RH743 KEF 304SP1127 +Pioneer SA-5300+520
2x F9328 2x 22AH489 2x 22RH423 1x 22RH384 1x B4X23A/74
Creative SB X-Fi Xtreme Fatal1ty Pro Series (SB0460) /w frontpanel AC97 breakout mod
Gebruikersavatar
Flatline
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jul 2015, 09:17

16 feb 2017, 21:53

Salvador. schreef:
Flatline schreef:
Thomas schreef:Weet je zeker dat de fet kapot is? Of is de klacht dat er geen MFB is? Mogelijk een andere oorzaak...
Heel raar maar de fet was stuk (bij de mfb opnemer), want die heb ik als eerste vervangen, daarna werkte hij weer subliem. Daarna goed getest en de 18 volt zener diode ook maar vervangen, omdat deze eruitzag als zwartepiet.
Heb vandaag ALLE transistors gemeten, ik kwam op de ingang print een BC558 tegen die stuk was, heb deze vervangen door een BC 557C. Dit had niet echt effect. Dit was de transistor van de Db/Oct pot R417 (TS422).
Afbeelding

Er is nog steeds ergens iets mis, maar alle fets, transistors etc zijn allemaal t zelfde als ik ze test en vergelijk met de andere speaker die 100% in orde is. Heeel raar, het zal dus of een trace zijn dat stuk is dat tijdens het opwarmen voor problemen zorgt of er is ergens een polyester film cap stuk, of een weerstand. Dat zal me wel even wat tijd gaan kosten om allemaal te testen aangezien ik het probleem niet kan meten omdat het enorm klein is blijkbaar en je het alleen maar kan horen door de luidspreker :S

Denk zelf eerder een weerstand die dood is..
Heb je de connector al losgekoppeld en gemeten wat de weerstand is over de MFB aansluitingen? Moet ongeveer 10k zijn. Als je hier niets meet of een heel laag ohmage (bijv. 0,3 Ohm), zit er in het MFB printje een printbreuk. Dit heb ik laatst namelijk gehad en ook al eens eerder. Het is oud spul.
Het geruis "scraping noise" was de TS447 op de ingangsprint. Dit probleem is nu weg.
Vervolgens heb ik de connector in de box de laaste twee pinnen gemeten (die naar de MFB opnemer gaan), hier meet ik 10.18k Ohm, dat ziet er dus prima uit? Heb nog wat gemeten op de print en vergeleken met de goeie. Ik kan echt niets vinden dat afwijkt. Heb het deurtje al omgewisseld en de opnemer is echt stuk. Dus ik ga deze nogmaals openmaken en vervangen, hopelijk :pray: blijft hij nu wel werken.. Nu dan maar wat langer wachten met de dust cap er weer opzetten.
Zijn er nog andere dingen die ik kan meten of nakijken?

Edit: Ik heb mijn fet in de MFB opnemer vervangen met een BF245C. Maakt het uit of het een A, C of een B is?

Heb de dust cap er net af gehaald. Er zit weer een verse BF245C in, even snel vastgezet met super glue. Morgen maar eens een paar uur lekker de muziek aan laten en opnieuw kijken of hij t overleeft heeft. Misschien is t ook verstandig om de mfb terugkoppeling te controleren. Post morgen het resultaat wel :)
:: MFB freak sinds 2013
2x 22RH532 4x 22RH544 2x 22RH541 1x 22RH743 KEF 304SP1127 +Pioneer SA-5300+520
2x F9328 2x 22AH489 2x 22RH423 1x 22RH384 1x B4X23A/74
Creative SB X-Fi Xtreme Fatal1ty Pro Series (SB0460) /w frontpanel AC97 breakout mod
Plaats reactie