544 aansluiten op 520

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

Pjotr

25 mar 2008, 12:05

Ik wil mijn 544'ers gaan aansluiten op 520, maar die heeft geen MFB-aansluiting. Daarom wil ik ze aansluiten op de normale luidspreker uitgangen, ieder direkt, dwz niet
doorlussen via de boxen.
Uitgaande van de bestaande DIN kabels die ik nog heb:
- sluit ik dan naast PIN 2 (massa) per aansluiting alleen de PIN voor Links cq Rechts input aan, of zowel links en rechts, of maakt dit niet uit?
- wat doe ik met de aansluitingen 1+4? Op de massa?
- gevoeligheid instelling van de input: hoogste stand (eindversterker)?

of toch maar een coax trekken? Heb trouwens ook nog de nodige meters RG58 liggen.
Groet

Groet
Paul
Philips 551 /651
Aristona 5521 / 5621
Receiver Major Accoustics RS4020
Versterker Music Hall 25.2
Philips Bi Ampli radio
set 532'ers
set 544'ers
set MA Silver RX2
3x 212 TT
Thorens TD145
AKAI GX365D

En ook op twitter.... @lipsiaan
Remco

25 mar 2008, 14:58

Hallo Paul,

Waar jij het over hebt ben ik wel eens tegengekomen.Ik heb zelf namelijk een stekkertje liggen van philips, ( met aan de ene kant een female din, met aan de andere kant de 2 pinnetjes die je in de versterker moet doen. luidspreker ingang) Je hoeft dus alleen nog maar zo'n din kabel naar je mfb te trekken.
Het is verstandiger als je een voorversterker aanschaft, de mfb's hebben hier onder te lijden (mijn mening) een mfb box versterkt namelijk het signaal,
maar dat geldt ook voor jou versterker. Dit betekend dat jou mfb's zich moeten (inhouden om het zo maar eens te zeggen) als je hem te hard open draait vliegen de eindtrappen eruit. (zelf zo'n set 532 gekregen waarbij 1 box dit had).

het verloopje ziet er zo uit:

Afbeelding

Groetjes,

Remco
Philips jaren 70&80 is klasse spul!
Raicho
Contacteer:

25 mar 2008, 18:05

Voor zover ik weet kan de versterking van alle MFB's worden verzwakt om aan een gewone versterker te verbinden. De manier waarop dat gaat verschilt een beetje, zie daarvoor de documentatie van de diverse MFB's. Een echte voorversterker is natuurlijk mooier (minder electronica = minder kans op vervorming en andere narigheid), maar niet iedereen heeft die staan.

@Remco: heb je misschien een schmaatje van dat verloopje?

Grtz,

Mark V.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

25 mar 2008, 21:32

Je kunt ook het signaal van de versterker vóór de eindtorren aftappen en netjes met een conrat-din door de achterkant naar buiten voeren :) En als je het helemaal netjes wilt doen haal je de zekeringen van de eindtrappen los om de warmte-uitstoot en het energieverbruik te reduceren. Vrij naar: Gromsound's RH720 mod :)
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Pjotr

25 mar 2008, 22:50

Thomas schreef:Je kunt ook het signaal van de versterker vóór de eindtorren aftappen en netjes met een conrat-din door de achterkant naar buiten voeren :) En als je het helemaal netjes wilt doen haal je de zekeringen van de eindtrappen los om de warmte-uitstoot en het energieverbruik te reduceren. Vrij naar: Gromsound's RH720 mod :)
Lijkt me goed plan Thomas, mooie oplossing. Waar staat die mod van Gromsound ergens beschreven? Ik meen ergens eens wat gezien te hebben, maar weet het niet meer zeker. Ga het zeker proberen als ik een schema of schets heb van wat de bedoeling is. Als het niet lukt, dan volg ik gewoon plan A, dwz aansluiten op de luidsprekeruitgang, is tenslotte toch maar voor op de zolder met al zijn beperkingen vwb opstelling, acoustiek en volume en dan kan ik de 520 zover intakt laten. Wat zijn die groene oogjes toch mooi, prachtige vormgeving.
Je hebt trouwens PM over die 532'ers.
Groet
Paul
Philips 551 /651
Aristona 5521 / 5621
Philips Bi Ampli radio
set 532'ers
set 544'ers
set MA Silver RX2
3x 212 TT
Thorens TD145
AKAI GX365D

Josbourne
Contacteer:

25 mar 2008, 23:12

Hebben alle versterkers een aparte zekering voor de eindversterker? Ik denk aan nieuwe home-cinema apparatuur overigens. Als die zo makkelijk is af te tappen als je beschrijft hoef je geen (dure) versie met pre-out te kopen..
Bruis

25 mar 2008, 23:18

Misschien een domme gedachte. Maar aansluiten op de koptelefoonaansluiting is dat ook mogelijk? Zo'n mooie versterker, als ik denk welke dat is, verdient toch geen amputaties.+ :roll:
Dat Philipsgeluid uit de seventies... De latere Akai, Revox en JVC wisten mij niet zo te bekoren als de oude Philipsen die nu weer mijn luidsprekers aansturen! Maar... Bose rules, again! Nog mooier man!!
Thomas
Site Admin
Contacteer:

26 mar 2008, 07:19

Tuurlijk, dat kan natuurlijk ook nog. Had ik niet eens aan gedacht!

@Josbourne: veel moderne Home cinema setjes hebben dankzij Philips tegenwoordig allemaal klasse D eindverswterkers, minimale ruimte en gewicht en maximaal vermogen. En helaas gaat daar een digitaal signaal naar binnen dat je niet zo 123 decodeert en aftapt geloof ik...
Thomas Baur
Pjotr

01 apr 2008, 08:25

2 COAX Kabeltjes gesoldeerd, 544'ers apart verbonden met de 520 en het speelt als een tierelier. Da's mooi.
Omdat in de woonkamer de 532 op m'n 306 niet echt fris stond te klinken, eerst die kabels van de 544 geprobeerd en daarna besloten om ook hier meteen maar 2 gelijke kabeltjes te trekken. Weet niet of het aan de MFB uitgang of aan het doorlussen lag, nu is het in ieder geval goed met die direkte lijnen. Ingang is nu ingesteld op 19v, maar 7,5v gaat ook, alleen krijg ik hem dan niet goed zacht ingesteld, dus toch maar naar die 19v.
Wat ik me trouwens afvraag wat het verschil is tussen die instellingsregelaar van die 544 en die 532. Die 544 heeft zo'n traploos instelbaar draai-schakelaar, terwijl de 532 een
3 traps schakelaar heeft.

Groet
Paul
Philips 551 /651
Aristona 5521 / 5621
Philips Bi Ampli radio
set 532'ers
set 544'ers
set MA Silver RX2
3x 212 TT
Thorens TD145
AKAI GX365D

Thomas
Site Admin
Contacteer:

01 apr 2008, 12:30

Pjotr schreef:2 COAX Kabeltjes gesoldeerd, 544'ers apart verbonden met de 520 en het speelt als een tierelier. Da's mooi.
Omdat in de woonkamer de 532 op m'n 306 niet echt fris stond te klinken, eerst die kabels van de 544 geprobeerd en daarna besloten om ook hier meteen maar 2 gelijke kabeltjes te trekken. Weet niet of het aan de MFB uitgang of aan het doorlussen lag, nu is het in ieder geval goed met die direkte lijnen.
Ja, klinkt niet verkeerd met die coax hè? Misschien ga ik die ook maar weer eens een keer terugleggen. Klinkt een stuk opener en sprankelender voor zover ik me van mijn eerdere ervaringen kan herinneren.
Pjotr schreef:Ingang is nu ingesteld op 19v, maar 7,5v gaat ook, alleen krijg ik hem dan niet goed zacht ingesteld, dus toch maar naar die 19v. Wat ik me trouwens afvraag wat het verschil is tussen die instellingsregelaar van die 544 en die 532. Die 544 heeft zo'n traploos instelbaar draai-schakelaar, terwijl de 532 een 3 traps schakelaar heeft.
Waarschijnlijk hadden ze in 1974 niet de mogelijkheid of de noodzaak om een draaipotmeter te gebruiken voor traploze gevoeligheidsinstelling. Daarom de beperkte 3 stapjes bij de 532 en ook de 541. Later werd de ingangsregeling iets veelzijdiger in de 544 en consorten.

Grt!
Thomas Baur
Josbourne
Contacteer:

30 jul 2008, 02:48

Hoi Thomas, wat bedoel je in dit bericht precies? Een digitaal signaal dat naar een eindversterker gevoerd wordt? :o

Het digitale signaal komt de receiver binnen, wordt gedecodeerd en gaat toch daarná pas door de preamps heen? ... En zodra het signaal dan door die pre's heen is kan het toch netjes afgetapt worden (afgezien van eventuele impedantie-issues die wellicht met een paar simpele berekeningen te counteren zijn)?
Thomas schreef: @Josbourne: veel moderne Home cinema setjes hebben dankzij Philips tegenwoordig allemaal klasse D eindverswterkers, minimale ruimte en gewicht en maximaal vermogen. En helaas gaat daar een digitaal signaal naar binnen dat je niet zo 123 decodeert en aftapt geloof ik...

Trouwens, wat vind jij / wat vinden jullie? Ik vind persoonlijk die draairegelaar helemaal niks als het gaat om nauwkeurigheid. Ik heb dan liever die schakelaar met vooraf ingestelde niveau's dan dat ik met zon regelaar moet proberen die boxen op hetzelfde niveau te krijgen...
Raicho
Contacteer:

30 jul 2008, 11:23

Dat ken ik, ook al hebben die draairegelaar 'klikjes' (bij de 585 tenminste wel), ik heb toch het idee dat de versterking behoorlijk verschilt. Bij mijn set (270 preamp met 585 speakers) is het verschil 2 of 3 'klikjes' tussen beide kanalen en dat vind ik best wel veel.

Grtz,

Mark V.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

30 jul 2008, 11:38

Josbourne schreef:Hoi Thomas, wat bedoel je in dit bericht precies? Een digitaal signaal dat naar een eindversterker gevoerd wordt? :o

Het digitale signaal komt de receiver binnen, wordt gedecodeerd en gaat toch daarná pas door de preamps heen? ... En zodra het signaal dan door die pre's heen is kan het toch netjes afgetapt worden (afgezien van eventuele impedantie-issues die wellicht met een paar simpele berekeningen te counteren zijn)?
Nee, je hebt inderdaad gelijk. Er gaat gewoon een analoog signaal de klasse-D versterker in. Ik was in de war met klasse H (pulscode modulatie). Je kunt dit analoge lijnsignaal inderdaad gewoon aftappen en naar je MFBtjes sturen. Ik denk dat impedantieproblemen niet echt een rol spelen gezien het feit dat elke versterker wel min of meer hoogohmig is aan de ingang.
Josbourne schreef: Trouwens, wat vind jij / wat vinden jullie? Ik vind persoonlijk die draairegelaar helemaal niks als het gaat om nauwkeurigheid. Ik heb dan liever die schakelaar met vooraf ingestelde niveau's dan dat ik met zon regelaar moet proberen die boxen op hetzelfde niveau te krijgen...
Ik heb er zelf weinig problemen mee, ik heb de draairegelaars op mijn MFB's gewoon helemaal open staan (pre-amp stand). Maar sommige van mijn voorversterkers (209, 572 etc) hebben een volumepot met klikjes en dan blijkt soms de gewenste volumestand net tussen twee klikjes in te zitten. Vervelend! Een uitkomst kan dan geboden worden door een eventuele -20dB mute schakelaar, die bijvoorbeeld op de 572 voorzien is. Je kunt dan in het zachte gebied een stuk nauwkeuriger regelen.
Thomas Baur
Henk D

30 jul 2008, 20:13

Nee, je hebt inderdaad gelijk. Er gaat gewoon een analoog signaal de klasse-D versterker in. Ik was in de war met klasse H (pulscode modulatie).
Volgens mij is het zo: digitale modulatie is er er in drie smaken:

PFM (Pulse Frequency Modulation): de pulsbreedte is constant, maar puls frequentie niet. De laatste is dan een maat voor amplitude van het signaal
PWM (Pulse Width Modulation, ook bekend als PDM: Pulse Duration Modulation): de pulsfrequentie is constant, maar puls breedte (of duur) niet. De laatste is dan een maat voor amplitude van het signaal
PCM (Pulse Code Modulation): pulsfrequentie en -breedte zijn constant en de amplitude wordt gerepresenteerd door een digitale code. Dit wordt o.a. gebruikt voor CD.

En voor wat betreft klasse D en H (en G):

Klasse D: versterker principe waarbij tussen de voedingsrails geschakeld wordt, het uitgangssignaal is dan PWM. M.b.v. een relatief verliesvrij LC filter wordt dit PWM signaal omgezet naar een analoog signaal om b.v. een luidspreker aan te sturen.
Klasse G: versterkerprincipe dat gebruikt maakt van meerdere voedingsrails. De rail waaruit stroom wordt betrokken voor de eindtrap wordt bepaald door de uitsturing. Deze voedingsrails leveren dan een vaste spanning.
Klasse H: versterkerprincipe dat gebruik maakt van een voedingsrail waarvan de spanning afhankelijk is van de uitsturing.

Omdat er in de laatste twee gevallen een minimale spanningsval optreedt over de uitgangstrap zijn de verliezen relatief gering en wordt er dus een redelijk efficiency bereikt.
In principe zijn combinaties van D met G of D met H denkbaar, in praktijk wordt G en H het meest gecombineerd met A of AB.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

30 jul 2008, 20:40

Dankjewel Henk voor deze mooie en duidelijke toelichting. Mag dan gesteld worden dat klasse H versterkers algemeen ook een ingebouwde (geschakelde) voeding hebben? In het circuit opgenomen, bedoel ik dan dus. Een klasse D versterker wordt in onze projecten aangestuurd door ofwel een gewone ringkerntrafo of - in het geval van de lichtgewicht versterkers - door een geschakelde voeding. Als je bij klasse H dus spreekt over een "versterkerprincipe dat gebruik maakt van een voedingsrail waarvan de spanning afhankelijk is van de uitsturing" neem ik aan dat een voedingscircuit onlosmakelijk verbonden is met het versterkerontwerp?
Thomas Baur
Plaats reactie