- tweeter vervangen door AD0163 T8 en tevens het filter aangepast
- rumble filter aangepast voor dieper laag
Het is mijn tweede artikel op dit forum, ik hoop niet dat een en ander ergens ook al is beschreven zoals mijn eerste posting over de FET

Als eerste de AD0163. Het verwisselen gaat eenvoudig, de gaten komen overeen met de AD0140 dus dat is zo gepiept. De tweeters verschillen qua geproduceerd geluid nogal van elkaar dus elektrische moet er wel wat veranderen. 541 met AD0163 bovenop de grote broer.
Als eerste de grafieken van de AD0140 en AD0163 T8 tweeter, de tweeter is glad gemonteerd in een stuk karton van 30x30cm. De tweeter is zonder filter op een meetversterker aangesloten. Microfoon is 17 cm verwijderd. Opvallend is het oplopende hoog van de AD0140 vanaf 7-8khz en de piek bij 1khz (dit laatste komt denk ik door de kleine magneet

Licht geel is de AD0163
Donker geel, meer badkuip, is de AD0140
Wat moet er elektrisch gebeuren? Het volgende:
C500 verwijderen, deze 120pf zorgt samen met R569 dat het oplopende hoog van de AD0140 wordt gecompenseerd, met de AD0163 is dat niet meer nodig.
C498 verwijderen, hierdoor neemt de versterking boven 1,5kHz af en compenseert het rendements verschil. Maar niet helemaal...
In het schema, C500 en C498: Verder, 1 ohm weerstand toevoegen in serie met C519 en C520, hierdoor is het niveau van de AD0163 helemaal gelijk aan de woofer. Ik heb deze weerstand aan de andere kant van C522 gezet, ik kon bij dat laatste geen verschil horen maar theoretisch is het beter. Je kunt het natuurlijk ook niet doen.
C520 vervangen door 1uF, dit geeft een wat vlakker verloop tussen 1 en 2kHz.
Ik ga verder in deel 2, kan geen foto's meer toevoegen