De Expert Boxen Vergelijkingskast

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

Thomas
Site Admin
Contacteer:

16 feb 2012, 23:28

Ontwikkelingen met betrekking tot deze schakelkast!

Afgelopen week kwam mijn collega op het werk aan met een afstandsbediening waarvan de knoppen en functie-benamingen mij wel heel bekend voorkwamen...
IMG_3408 (Small).JPG
Bekende knopjes...
Jawel, deze ultrasone draadloze afstandsbediening hoort bij de Expert vergelijkingskast die ik inmiddels een tijdje in huis heb! Met de afstandsbediening kan willekeurig tussen de 12 luidsprekerparen van Reel A of Reel B gekozen worden en tevens omgeschakeld worden tussen Reel A en Reel B. Tevens zit er een toets op waarmee "efficiency" aan of uit kan worden geschakeld (hiervoor zijn ook ledjes aanwezig op het apparaat) en een "standy" knop. Wauw! Natuurlijk moest dit thuis 's avonds direct getest worden maar helaas reageerde de schakelkast niet op de ultrasone piepjes die het kleine kastje voortbracht. Onze kat, echter, reageerde er prima op!
150220121093 (Small).jpg
Miauw!
De reden waarom de schakelkast niet reageerde, bleek ook vrij snel te zijn gevonden. In het hele apparaat was namelijk geen enkel spoor van een sensor te bekennen, die het ultrasone signaal zou moeten opvangen. Wat er wel te vinden was, was een SAA1025 IC en daar omheen wat elektronica die er duidelijk complexer uitziet dan de rest van de schakelkast. En als ik Google mag geloven, is een SAA1025 heel toevallig een "ultrasonic RC receiver". Mazzel! Op dezelfde print waar dit IC zit, zit ook een cinch busje waar duidelijk een stekkertje in moet. Zou daar soms ooit een sensor hebben gezeten die er in de loop der jaren eens uit is gehaald?
IMG_3409 (Small).JPG
SAA1025; het ultrasone ontvanger-IC
Een dag later op het werk op zoek gegaan naar een ultrasone ontvanger; die dingen zaten heel vroeger in TV's voordat de infrarode afstandsbediening zijn intrede deed. Gelukkig heb ik collega's die vanalles bewaren en jawel, na wat zoekwerk kwam er zowaar ergens zo'n klein rond cilindertje boven water! Snel een tulpsnoertje aangesoldeerd, klaar voor de test vanavond.
IMG_3411 (Small).JPG
De ultrasone ontvanger met aangesoldeerd tulpsnoertje.
Nou, daar gaan we dan; stekkertje op het printje en de ultrasone sensor met een stukje plakband tegen het front van de kast, achter een roostertje dat nu duidelijk met een reden in het front blijkt te zitten.
IMG_3413 (Small).JPG
Alles op z'n plek.
Nou, hup! Spanning op de kast! De relais klikken en de buisjes gloeien op; spannend... De handmatige bediening op de kast zelf werkt in elk geval nog. Stiekem eens een druk op de afstandsbediening... klik! Hij doet het! Klikkerdeklik! Ja hoor, alle cijfertoetsen werken en ook het schakelen tussen Reel A en Reel B werkt. Fantastisch, wat een technologie voor die tijd. Alleen de "efficiency" toets doet niets, en de "standby" toets ook niet. Dat wil zeggen, de AB zendt wel signaaltjes uit, maar de kast reageert er niet op. Ach, daar kan ik wel mee leven. De volgende stap wordt het schoonmaken van alle relais en het aftappen van het pre-out signaal om de kast ook geschikt te maken voor MFB boxen.

Ik vermoed trouwens dat die "efficiency" knop de egalisatie opheft waarmee de kanalen afgeregeld worden op gelijke geluidsniveaus, net zoals dat bij de blauwe kast van Piet kan. De potmeters waarmee het niveau per kanaal kan worden afgeregeld worden dan waarschijnlijk overbrugd waardoor elk kanaal hetzelfde niveau aangeboden krijgt. Op die manier krijgen alle verschillende boxen hetzelfde vermogen toegevoerd waaruit de "efficiency" of het rendement van de boxen kan worden afgeleid. Wie het hardst speelt, heeft het hoogste rendement. Een leuke bijkomstigheid, als het werkt :)

Voor nu weer een flinke stap in de goede richting!
IMG_3416 (Small).JPG
Wat een luxe :)
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
tim89

16 feb 2012, 23:54

dat is echt mazzel dat je die gevonden hebt

heel gaaf

je neemt het toch wel mee he naar de volgende meeting
al is het alleen maar om naar te kijken
geen vriendin, geen gezeur, DUS STAPELEN MAAR !!!!!!
Piet

17 feb 2012, 00:18

Beste Thomas,

Dit is echt een lotje uit de loterij, hoe is het mogelijk!! Als het allemaal werkt en daar lijkt het op, dan moet je eens een vergelijkings test doen met hele lage tonen (grote stromen) om na te gaan hoe groot de omschakel klik is. Het is niet te vermijden dat je helemaal niks hoort, het gaat er om of de omschakel klik enigermate acceptabel is. Het kan heel goed zijn dat er in het circuit speciale maatregelen zijn genomen om de klik zo klein mogelijk te houden. Bofkont :lol: Groeten Piet.
Rene

17 feb 2012, 08:40

Tjee, dit hele verhaal hangt wel van mazzeltjes aan elkaar als ik het zo lees.

Wat goed dat het allemaal werkt!
Thomas
Site Admin
Contacteer:

17 feb 2012, 10:51

Daar heb je inderdaad gelijk in, René. Wat oorspronkelijk begon als een poging tot ontwerpen van de kast, bleek uiteindelijk een verzameling mazzeltjes te worden :) Nu het ding nog testen, als hij het doet is dat wel de uber-mazzel! :)
Thomas Baur
tismarnix

17 feb 2012, 19:38

Thomas,

Af en toe MAG je best wel eens flink mazzel hebben. !!

Dit is je ten zeerste gegund.

Suc6 met de kast en ik hoop dat we hen snel te zien (en 'horen') krijgen

Marnix
Grote MFB's zijn goed, maar GROOT (half-) passief doet er niets voor onder (op de kastgrootte na :wink: )
Raicho
Contacteer:

17 feb 2012, 21:33

Thomas,

Dát is mooi geworden, uit allerlei losse delen bij elkaar gesprokkeld en nog mooi werkend ook. Hoe heet die kat eigenlijk? Beestje lijkt wel wat op de laatste kat die mijn ouders hadden.

Grtz,

Mark V.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

17 feb 2012, 22:52

@Raicho: deze kast is dus niet zelf gemaakt hè, wat oorspronkelijk wel het plan was. De kast is in z'n geheel komen aanwaaien en later kreeg ik de AB erbij. Alleen het ontvangertje moest er even bijgeknutseld worden :)

De kat heet - toepasselijk - Blacky. Hij is niet van ons, maar logeert hier een tijdje totdat zijn baasjes klaar zijn met het opknappen van hun gekochte huis. Waarschijnlijk gaat hij rond Pasen naar zijn nieuwe huis. Daarna zullen wij naar alle waarschijnlijkheid wel zelf katten gaan nemen, we zijn er allebei dol op :)
Thomas Baur
Raicho
Contacteer:

17 feb 2012, 23:12

Thomas schreef:@Raicho: deze kast is dus niet zelf gemaakt hè, wat oorspronkelijk wel het plan was. De kast is in z'n geheel komen aanwaaien en later kreeg ik de AB erbij. Alleen het ontvangertje moest er even bijgeknutseld worden :)

De kat heet - toepasselijk - Blacky. Hij is niet van ons, maar logeert hier een tijdje totdat zijn baasjes klaar zijn met het opknappen van hun gekochte huis. Waarschijnlijk gaat hij rond Pasen naar zijn nieuwe huis. Daarna zullen wij naar alle waarschijnlijkheid wel zelf katten gaan nemen, we zijn er allebei dol op :)
Ik heb het verhaal van de Boxenvergelijker gevolgd en weet dat het apparaat niet door jou gebouwd is, maar afkomstig uit een Expert-winkel. Volgens mij had De Graaf in Wormerveer ook zoiets staan. Die zaak bestaat nog steeds, al kom ik er nauwelijks meer binnen. Vroeger kocht ik er vaak cassettes (en de meeste daarvan heb ik nog steeds)....

Over katten gesproken: jij hebt niet de kat, de kat heeft jou... :wink:

BTW, mijn bestelling in de webshop al gezien?

Grtz,

Mark V.
tim89

17 feb 2012, 23:24

Raicho schreef: Over katten gesproken: jij hebt niet de kat, de kat heeft jou... :wink:

een hond heeft een baasje
een kat heeft een slaafje
geen vriendin, geen gezeur, DUS STAPELEN MAAR !!!!!!
Will
Contacteer:

17 feb 2012, 23:28

tim89 schreef:
Raicho schreef: Over katten gesproken: jij hebt niet de kat, de kat heeft jou... :wink:

een hond heeft een baasje
een kat heeft een slaafje
Maar Thomas en Lotte hebben een kat met afstandsbdiening :mrgreen:
Afbeelding
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Remi

17 feb 2012, 23:44

zo een hebben wij ook, als je met een pak brokjes rammelt komt ie eraan 8)
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
gijzje

18 feb 2012, 00:27

Remi schreef:zo een hebben wij ook, als je met een pak brokjes rammelt komt ie eraan 8)
Helaas is die grote hond hem dan net voor
da's pech in 1 hap hele pak weg en een stuk hand of niet :lol: :lol:
"ik kom gewoon oren te kort. "
Remi

18 feb 2012, 01:09

:P als het snel gebeurt voel je niks hoor :mrgreen:

mooie avatar heb je gemaakt 8)
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Thomas
Site Admin
Contacteer:

06 feb 2016, 17:55

Na weer ettelijke jaren op zolder te hebben doorgebracht, is afgelopen week de Expert Boxen Vergelijkingskast weer uit de mottenballen gehaald. De directe aanleiding hiervan was een tip van vriend Chris (Motoindo) die met zijn Little /One zelfbouw MFB's een bezoek ging brengen aan de Zelfbouwaudio.nl Luisterdag in Hengelo. Een supertof idee en al snel bedachten we dat het misschien leuk was om dan ook wat échte Philips MFB boxen te demonstreren. Maar ja, hoe ga je dat doen zonder amateuristisch omstekkeren en prikken? Dus de hele kast erbij gepakt inclusief destijds half afgemaakte bekabeling, zakken met leds en andere accessoires. Eerst maar eens zien hoe dat ding werkt.

Inventarisatie.

Het principe is simpel:

- Lijnsignaal (bron) naar binnen toe, dit gaat naar 24 potmeters waar individueel niveau mee wordt geregeld.
- Relais schakelen het signaal van de potmeters naar een centrale lijnuitgang die naar een versterker gaat.
- Het versterkte luidsprekersignaal komt uit de versterker binnen op de kast en wordt weer door relais naar de juiste boxen uitgang van de kast gestuurd.
091220111030-001.jpg
Expert kast origineel
Links en rechts achter zijn de twee insteekkaarten met relais, waarmee het luidsprekersignaal naar de juiste uitgang wordt geschakeld. Tweemaal twaalf stuks, in totaal 24 luidsprekerparen kunnen worden aangesloten.

Links midden is de print voor de afstandsbediening, deze ontvangt het ultrasone signaal en selecteert vervolgens de juiste functies.

Rechts midden is de print die het lijnniveau signaal van de beide sets (1 t/m 12 en 13 t/m24) schakelt en tevens kan hier de equalizatie (niveauregeling per kanaal) worden in- en uitgeschakeld. Dit kan leuk zijn om rendementsverschillen tussen luidsprekers te laten horen.

Vooraan zitten, boven elkaar, de printen met relais waarmee het lijnsignaal per kanaal wordt geselecteerd en naar de uitgang wordt gevoerd.

Eerst het reguliere onderhoud: alle relais eruit, contacten schoonmaken met glasvezelstift en een beetje contactolie eraan. Die kunnen weer een tijdje mee!

Aanpassing:

Om deze kast ook geschikt te maken voor MFB boxen (of actieve boxen in het algemeen) is het nodig om per boxenpaar het lijnniveau signaal ook naar een aparte pre-out te voeren, alwaar het naar de boxen kan worden gestuurd. Aftakken na de potmeter gaat niet omdat de uitgang dan niet schakelbaar (selecteerbaar) is. Aftakken na het relais gaat niet, omdat alle relais-uitgangen aan elkaar hangen en naar de gezamenlijke uitgang gaan. Het mooiste zou zijn om het originele ontwerp volledig intact te houden en dat betekent dus een extra relais kaart bijplaatsen waarmee het lijnsignaal wordt geschakeld en naar een uitgang wordt gestuurd. En ach, als we dan toch bezig zijn is het vast niet zo lastig om ook een indicatielampje toe te voegen zodat de spelende box duidelijk herkenbaar is?

Daar gaan we!

Maandagochtend half 9 bij de bouwmarkt, een paar plaatjes triplex op maat laten zagen. Eerst maar eens een nieuwe achterplaat maken waarop al die tulp uitgangen kunnen worden bevestigd. Ik ga niet lopen boren in die dikke alu plaat die er nu zit en er zijn bovendien ook wat gaten die ik straks niet meer nodig heb. Start from scratch, dus!
IMG_7774.JPG
Nieuw achterkantje ontwerpen.
Tekenen, boren, spuiten.
IMG_7777.JPG
Boren en spuiten
Dan begint het enorme verhaal van chassideeltjes bevestigen en bekabelen. Ik heb een mooie rol dunne Tasker diodekabel die hiervoor wordt gebruikt. Het voordeel hiervan is dat deze, in tegenstelling tot de meeste Chinese prutkabel, nog fatsoenlijk is afgeschermd en dus geen troep oppikt.
IMG_7786.JPG
Connectoren overgezet
IMG_7789.JPG
Bekabeling voor lampjes en pre-outputs
Nadat de nieuwe aansluitingen zijn bekabeld, worden de reeds bestaande luidsprekeraansluitingen weer bekabeld zoals dit oorspronkelijk ook zat. Alle aansluitingen zitten op nagenoeg dezelfde plek dus het moet lukken.
IMG_7791.JPG
Nieuw achterkantje klaar!
IMG_7785.JPG
Heel veel luidspreker connectoren...
Vervolgens de bekabeling naar voren de kast in vouwen en leiden en aan de slag met het relais kaartje.
IMG_7793.JPG
Volle bak met al die kabels.
IMG_7797.JPG
De relais op een printje. Lang leve gaatjesboard!
De relais hebben een spoelspanning van 24 VDC en worden parallel aangesloten op de andere relais in de kast. Dus in plaats van twee, worden er nu drie relais geschakeld met de reeds aanwezige stuurspanning wanneer een kanaal wordt geselecteerd. Tevens wordt de relaisspanning gebruikt om de indicatielampjes aan te sturen. Hiervoor zijn de 3.5mm mono jack busjes op de achterkant van de kast bedoeld.
IMG_7797.JPG
Bekabeling voor indicatielampjes aangesloten, kabels netjes gebundeld.
IMG_7799.JPG
En de stuurspanning wordt gepikt op een makkelijke plek op de print.
Vervolgens het audiosignaal, per relais een stereosignaal naar de tulpbusjes op de achterkant.
IMG_7800.JPG
Audiosignaal op de print
IMG_7801.JPG
Soldeerzijde.
Het ultrasoon ontvangertje wordt met wat lijm aan het voorfront geplakt, mooi plekje want er zitten al gaatjes in het front.
IMG_7805.JPG
Ultrasoon ontvangertje.
Nou, het hele feest in elkaar, de kabelbossen een beetje creatief leiden en het printje past nog mooi tussen de rest van de elektronica. Niks meer aan doen!
IMG_7806.JPG
Volle bak!
Oh ja, testen...
IMG_7808.JPG
Ping!
Hij doet het! Nu direct in de praktijk testen...
IMG_7813.JPG
IMG_7812.JPG
De niveaus even op het gehoor afgeregeld bij gebrek aan uitruis-apparatuur, maar de basis functioneert perfect! Slechts heel af en toe is er een kleine schakelklik hoorbaar, ik moet nog eens kijken waar dat vandaan komt. En anders is het wel goed zo. Een schitterende concurrent voor Piet zijn blauwe kast!
Thomas Baur
Plaats reactie