Verzwakkingsweerstanden middentoner 532

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Thomas
Site Admin
Contacteer:

06 sep 2014, 10:48

Beste allemaal,

Met stempeling PL01 van de 22RH532 zijn R695 (1,5 ohm, draadgewonden) en R696 (33 ohm, draadgewonden) toegevoegd aan de filterelektronica voor de AD5060/SQ middentoner in de 22RH532. R695 vind je vaak als een groene weerstand die op de multistekker gesoldeerd is, waarmee de versterker in de box wordt aangesloten. R696 bevindt zich achterop de pot van de middentoner en is over de + en - heen gesoldeerd.

Deze constructie wordt ook wel een L-pad genoemd. Door het maken van een spanningsdeler kun je het signaal verzwakken en toch de impedantie ten opzichte van het filter gelijk houden. Andere methoden om dit te doen zijn een PI-netwerk of een T-netwerk maar hiervoor zijn drie extra weerstanden nodig en voor een L-pad zijn dit er maar twee.

Door een beetje te spelen met de formule op de eerdergenoemde website, blijkt dat de middentoner in de 532 zo'n 1.8dB gedempt wordt met behulp van R695 en R696. We weten al dat het "schreeuwende" midden van de 532 door Piet als een van de nadelen van deze box wordt benoemd, al zijn er veel mensen (waaronder ikzelf) die het wel lekker vinden klinken.

Nu zie ik behoorlijk wat 532's van binnen en valt het me op dat daar heel erg vaak R695 en R696 niet in zitten. Ik heb nu toevallig twee paar in reparatie waar ze wél in zitten en dat heeft me aan het denken gezet. In PL01, dus de eerste productiewijziging, zijn ze toegevoegd en ik vind nergens terug dat ze weer afgevoerd zijn. In feite zou dus elke 532 PL01 t/m PL14 deze weerstanden moeten hebben en dat strookt niet met wat ik voorbij zie komen aan boxen. Is er iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten? Welke 532's heb jij en zitten deze weerstanden daarin? Of heb je ze er zelf uitgehaald of misschien zelf toegevoegd? Ik ben benieuwd... :)
Bijlagen
532pl01.jpg
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
David
Contacteer:

06 sep 2014, 10:58

Hi Thomas,

Wat ik tegenkwam leek ook willekeur. Ik denk dat het eerder te maken zou kunnen hebben met een nivellering in de output van verschillende 5060's.

Het brullerige van het midden van een 532 zit ook meer in de kromme karakteristiek van de 5060, en niet in het absoluten nivo. Of zo je wilt niveau.

De 5060 heeft gewoon een flinke bult extra presence. Veel mensen vinden dat mooi, net zo goed als veel mensen kleuring in het lagetonen gebied of de vervorming van een buizenversterking mooi vinden,. Elk wat wils.

Groet,
David
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
Thomas
Site Admin
Contacteer:

06 sep 2014, 11:45

Hoi David,

Dank voor je reactie! Dus jij denkt dat dit wellicht invidivueel per box bepaald werd? Eerst meten, dan afhankelijk van de uitslag weerstanden toevoegen? Lijkt me nogal een karwei...
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
HansMons
Contacteer:

07 sep 2014, 18:36

Thomas schreef:Hoi David,

Dank voor je reactie! Dus jij denkt dat dit wellicht invidivueel per box bepaald werd? Eerst meten, dan afhankelijk van de uitslag weerstanden toevoegen? Lijkt me nogal een karwei...
Hoe het zat met het waarom van die verzwakker weet ik niet meer. Maar bij de 532 werd in de productie niet gemeten en afhankelijk van de uitkomst eventueel een verzwakker gemonteerd, dat weet ik heel zeker.

Hans
Groeten,
Hans
movieman

07 sep 2014, 19:07

Er werd niet gemeten en toch kregen ze een uitkomst bij Philips? Dat vind ik knap hoor! :mrgreen:

Bedoel je dat vooraf dingen werden berekend en aan de hand van die uitkomst wijzigingen werden uitgevoerd?
HansMons
Contacteer:

07 sep 2014, 20:20

movieman schreef:Er werd niet gemeten en toch kregen ze een uitkomst bij Philips? Dat vind ik knap hoor! :mrgreen:

Bedoel je dat vooraf dingen werden berekend en aan de hand van die uitkomst wijzigingen werden uitgevoerd?
Ik bedoelde volgens mij precies wat ik schreef:
Maar bij de 532 werd in de productie niet gemeten en afhankelijk van de uitkomst eventueel een verzwakker gemonteerd
Met wat meer en andere woorden nog een paar keer het zelfde, hopelijk helpt dat:
Er werd IN de PRODUCTIE niet, afhankelijk van akoestische of andere metingen, bepaald of er wel of niet een verzwakker gemonteerd moest worden. Er werd dus NIET per exemplaar bepaald of er een verzwakker in moest. Indien nodig kan ik het zelfde op nog wel een paar manieren zeggen, laat maar even weten of dat nodig is. :roll:

Hans
Groeten,
Hans
David
Contacteer:

07 sep 2014, 20:45

Thomas (all),

Ik bedoelde ook niet te zeggen te vermoeden dat er per 532 gemeten zou worden, maar ik vroeg me hardop af of er wellicht per (batch?) 5060's een meting werd gedaan en dan afhankelijk daarvan een correctie werd gedaan in de 532.

Reden dat ik me dit zo voor kan stellen:

1) Van de 545 werden de drivers gemeten, en zat er een calibratiewaarde op. Dat heb ik in ieder geval meer dan eens gezien bij 545 drivers, en niet bij andere MFB's. In de LS fabriek was men zich iig terdege bewust van de spreiding in de rendementen.

2) Bij de 532 lijkt de aanwezigheid van die weerstanden wat willekeurig, en niet afhankelijk van PLxx

Groet,
David
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
HansMons
Contacteer:

07 sep 2014, 21:13

David schreef: Ik bedoelde ook niet te zeggen te vermoeden dat er per 532 gemeten zou worden, maar ik vroeg me hardop af of er wellicht per (batch?) 5060's een meting werd gedaan en dan afhankelijk daarvan een correctie werd gedaan in de 532.
Per batch is eventueel mogelijk, maar dan alleen als vooraf door de LS fabriek (Hasselt, later Dendermonde) werd aangegeven dat de gevoeligheid anders was. Eerst boxen produceren, dan meten, daarna de boxen aanpassen was een erg dure aangelegenheid en gebeurde vrijwel nooit.
Realiseer je ook dat tijdens de 532 productie de fabriek (Philips Leuven) geen akoestische meetmogelijkheden had. Akoestische productie metingen moesten eerst in Hasselt en later in Dendermonde worden gedaan.

Voor de 545 productie zijn in Leuven speciale akoestische meetmogelijkheden gemaakt, maar dat was veel later en helemaal toegespitst op de 545. De 545 metingen weden gedaan omdat er een +-1dB spreiding op de karakteristieken van de box werd gevraagd terwijl de LS komponenten een wat grotere spreiding hadden. Tijdens de 545 boxen productie werd iedere box gemeten en akoestisch afgeregeld. De 545 zat in een veel hogere prijsklasse, daarom kon dat.
De ijkwaarden op de speakers was voor zover ik me herinner alleen voor de LS die door de service werden geleverd omdat een service persoon over het algemeen geen akoestische meetmogelijkheden had/heeft.

Hans
Groeten,
Hans
movieman

07 sep 2014, 21:21

Ik vind dat je het in eerste instantie een beetje ongelukkig had geformuleerd maar goed dat is mijn mening, ik weet dat je in NL je mond moet houden, had ik dan ook maar niks gezegd.
HansMons
Contacteer:

07 sep 2014, 21:29

movieman schreef:Ik vind dat je het in eerste instantie een beetje ongelukkig had geformuleerd maar goed dat is mijn mening, ik weet dat je in NL je mond moet houden, had ik dan ook maar niks gezegd.
Je hebt natuurlijk gelijk. :)
En je mond houden, waarom? Omdat ik tussen het koffers pakken door wat te fel reageerde? Lijkt me een slecht idee. :-)

Hans
Groeten,
Hans
Plaats reactie