Brom 544

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

esgigt

15 aug 2015, 12:41

usually when there is no obvious reason for humming (bad caps etc) it's likely to be a grounding issue... which can be very nasty to detect and tackle...
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
Remi

16 aug 2015, 12:42

Steerpike_jhb schreef:
Remi schreef:the influence of a leaking magnetic field will not be the cause of the hum. If so all of the MFB's of this build would suffer from it but they don't.
Do you possibly have any other explanation?
The hum vanishes when I move the amplifer module a couple of centimetrs further from the transformer.
Thomas tells me that all 545s that he has heard DO hum to a certain degree.
sorry, i didn't notice in time you mentioned the 545, i read the topic title 544 and here is no problem with a megnetic field coupling.
I have a pair of 545's myself but i can't remember a hum. Can't say if it isn't there at all or not.
They are just a few meters away from me but i haven't seen them in years :mrgreen: it's a bit packed inhere :wink:
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Steerpike_jhb
Contacteer:

22 aug 2015, 19:31

I have been concentrating on my545's hum more closely. The woofer hum is present, but low. At listening distance, the hum from the transformer (core vibration) is louder, so I will not bother to eliminate the 'woofer hum': it will not make the loudspeaker as a whole quieter.
"What did you do with your Philips today?"
DSP_man

27 aug 2015, 08:45

Heb een beetje meer werk gedaan aan de brom van de 544/00.

De draden die naar de luidsprekers gaan, inclusief naar de speaker decoupling caps, en zowel binnen als buiten de woofer kamer, hebben een beetje invloed op de hum (‘open lus’, picking up H-veld). Ik heb de return van de woofer aangesloten aan de busbar, naast de oorspronkelijk aard punt, als per de eerdere post – dan is de brom weg – met de deur open. Ik heb ook de draden meer getwist - just in case.

Maar het probleem dat de brom sterker / weer terug komt as de deur gesloten word is er nog steeds. Het komt uit de woofer. Ik konstateerde ook dat met de deur halfweg open, de squacker pics up a field… ik heb die draden naar de squacker in de woofer kamer dan ook nog meer getwist (heeft niets uitgemaakt, dus moet ik het twisten doen met de wires in de sleeves.)

Toen de woofer eruit gehaald (met permissie van de eigenaar!), kortgesloten met een hele korte verbinding, direct tussen de twee voice coil terminals, versterker draden losgemaakt, woofer terug ingezet - and voila, als je de deur sluit (met de 544 powered up), daar is die brom in de woofer er weer. Het word gradually luider de meer de deur sluit - de dichter de E-core naar de woofer staat.

Zo het is dus ‘gewoon’ het H-veld van de E-core mains transformer inducing EMF in de voice coil van de woofer. Zo, zelfs als de draden en versterker enz zo goed zijn als ze kunnen, is die brom er nog steeds. Da’s nou niet zo makelijk op te lossen met kleine truukje, daar het dan met schielding moet oplossen (bv). Mild steel “redirects’ een H-veld, maar moet tegelijkertijd mee oppassen dat die schield dan zelf niet begint te brommen….als ie wel degelijk trilt met dat H-veld.

Kan het probleem ook oplossen op andere manieren – laat de deur open staan (not a real solution natuurlijk due to shock hazard), of verplaats E-core met een toroid, of een (internal of external) SMPS, of verwijder de E-core transformer en zet hem in z’n eigen huisje, verder weg… of plaats a loop in the woofer wiring that picks up E-field in anti-phase wanneer de deur gesloten is, for cancellation…. of meer esoteric: verander de versterker in een current output instead of voltage output, zodat de woofer niet meer in een lage impedantie kijkt (en dan totaal op de MFB mechanism moet afhangen voor cone control, als de ‘normale’ cone damping er dan wegvalt, let alone de hele transfer functie nu veranderd, dus niet makelijk), enz. Wat betreft de schielding direktie, ik zal er eens over denken en een paar dingen proberen…. en mischien ook experimenteeren met die anti-phase loop, maar dat zal een lastige truukje zijn om dat goed te krijgen. Zoals ik gezegt heb, het is alleen een problem als je ze zo dichtbij beluister (nadat wat meer twist in de draden maak is, en dat woofer return aardpunt is verandered).

(BTW - de luidspreker connectie via die 8-pin connector blijkt hetzelde te zijn zoals het aangetoont is in de service manual van de 532 – met de LED als extra, op pin 4.)
sjonny

27 aug 2015, 11:22

Tja dan blijft er 1 optie nog open financieel gezien.

Een ringkern trafo plaatsen.
Thomas heeft er een keer iets over geschreven en chris ook.

John
Eeeeeuh das ook leuk maar waar zal ik nu eens aan beginnen?
motoindo
Contacteer:

27 aug 2015, 13:04

DSP_man schreef:Toen de woofer eruit gehaald (met permissie van de eigenaar!), kortgesloten met een hele korte verbinding, direct tussen de twee voice coil terminals, versterker draden losgemaakt, woofer terug ingezet - and voila, als je de deur sluit (met de 544 powered up), daar is die brom in de woofer er weer. Het word gradually luider de meer de deur sluit - de dichter de E-core naar de woofer staat.
Weet je heel erg zeker dat je niet naar mechanische brom zit te luisteren ? als je de deur verder sluit dan vormt die samen met de kast een trilholte waarvan de afstemming bepaalt wordt door de hoek van de deur....
Voordat ik beschuldigd wordt van zweefteverij, ik heb met de revision/one ooit een hele middag zitten zoeken naar een aardlus die er gewoon niet was en de brom een puur mechanische oorzaak had. Om er zeker van te zijn dat het geen elektrisch probleem was heb ik toen de deur uit de scharnieren gehaald en met een kussentje plat in de box gelegd waarna de rev/one helemaal stil bleef. Een ringkern lost dat trouwens ook niet altijd op - beetje afhankelijk van de kwaliteit, de goedkope china kernen brommen ook.

Kan mij bijna niet voorstellen dat het strooiveld krachtig genoeg is om dwars door het wooferframe door in de spleet een inductie in de spreekspoel op te wekken ........

Goed bezig overigens !!
JohnP

27 aug 2015, 15:20

Ik heb al menig 544-er hier op de tafel gehad voor reparatie/revisie en heb nog nooit een dergelijke brom gehad.
Wel regelmatig de mechanische brom en die komt soms heel raar tevoorschijn.

Ik heb zelfs al een keer me de pleures gezocht naar een mechanische brom in een 544-er, die achteraf helemaal niet uit de box kwam maar van een PC die ook op de werktafel stond te draaien.
De brom van de HD werd via de tafel in de kast van de box behoorlijk versterkt.

Er staan hier vaak minstens 1 of meerdere PC's te draaien.
Zodra ik een mechanische brom hoor, zet ik eerst de box op een schuimrubber mat om dat uit te sluiten.
Groeten,
JohnP
U = I x R, P = U x I of zoiets.

Philips 2x 22RH832, 4x 22RH544, N4506, N4520, 2x N6330, VR2340
2x AXYS Repro2, Panasonic AG7750, JVC GY-DV5000, JVC BR-DV3000
David
Contacteer:

28 aug 2015, 17:15

Staan de luidsprekers zo opgesteld dat de geluiden via de kast en de opstelling hoorbaar worden?

MAW staan ze op een buro of kast? Of staan ze zoals het hoort op 'deftige' standaards?
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
DSP_man

29 aug 2015, 11:55

Bedankt voor de feeback / commentaar! En Motoindo – bedankt voor nice comment!
Motoindo schreef:
Weet je heel erg zeker dat je niet naar mechanische brom zit te luisteren ?
Yep. Ik heb het niet precies beschreven, maar ik had de 544 (ook) op z’n rug liggen, op een kussen, powered on, met de woofer er uit, spreekspoel kortgesloten. Zodra je de woofer weer terug brengt in z’n positie, zelfs voordat hij er helemaal in het gat ligt, gaat ie al brommen. En ik heb ook hezelde gevonden met die ‘sniffer’ luidspreker, zoals beschreven in eerder post.
Motoindo schreef:
Kan mij bijna niet voorstellen dat het strooiveld krachtig genoeg is om dwars door het wooferframe door in de spleet een inductie in de spreekspoel op te wekken ........
Helemaal mee eens, was ook verbaast. Daarom had ik daar niet eerst naar gekeken. Hoewel de woofer frame van hout is en geen bariere is voor een H-veld, moet is zegge dat ik er ook niet aan geloofde – todat ik het probeerde, including met de ‘sniffer’ luidspreker. Ik heb zelfs nog een 4” “magnetisch afgeshermt” luidspreker gebruikt, voicecoil shorted, en die bromt ook wanneer je hem naar de E-core mains transfomer brengt…. Ik kan het niet verklaren, alleen maar konstateren.
JohnP
Ik heb al menig 544-er hier op de tafel gehad voor reparatie/revisie en heb nog nooit een dergelijke brom gehad.
Ik heb het over een zacht ‘background’ brom. Hele rustige kamer, 544 80-70cm van je oor, verder geen geluid - kun je brom horen. Oor tegen het frontje aan – kun je brom horen. Zeg jij dan zelfs dan je het niet kunt horen? Vanwege het mechanism moeten alle (544/00’s, kan niks zeggen van latere modellen) het doen. De E-core is ‘gewoon’ te dicht bij de woofer. 10cm verder weg, en het is bijna niet te horen.

Ja, ik kan me indenken dat alle andere apparaten die aanstaan dezelfde indruk wekken van brom. Heb dat allemaal geisoleert, en het is het niet.
David
Staan de luidsprekers zo opgesteld dat de geluiden via de kast en de opstelling hoorbaar worden?
MAW staan ze op een buro of kast? Of staan ze zoals het hoort op 'deftige' standaards?
Nee, niet zoals het ‘hoort’ (???). Ze staand op een bureau, 70-80cm van m’n oren, maar bromt ook wanneer je ze verplaaats op de zit couch, op een kussen. Het is echt de 544….

To re-itterate: het gaat om ‘zacht’ 50Hz brom – 2 of 3m vandaan zou je het niet horen – hangt ook af natuurlijk van de achtergrond kabaal.

Anyway, ik heb nog geen tijd gehad om meer te experimenteren as per vroegere post – will post als ik iets interesant gevonden heb (successful, or not.)

Groetjes,
JohnP

30 aug 2015, 14:04

JohnP

Ik heb het over een zacht ‘background’ brom. Hele rustige kamer, 544 80-70cm van je oor, verder geen geluid - kun je brom horen. Oor tegen het frontje aan – kun je brom horen. Zeg jij dan zelfs dan je het niet kunt horen? Vanwege het mechanism moeten alle (544/00’s, kan niks zeggen van latere modellen) het doen. De E-core is ‘gewoon’ te dicht bij de woofer. 10cm verder weg, en het is bijna niet te horen.

Ja, ik kan me indenken dat alle andere apparaten die aanstaan dezelfde indruk wekken van brom. Heb dat allemaal geisoleert, en het is het niet.
Ik heb hier momenteel 4 x 544/00R en 1 x 544/50R staan en geen van de 5 bromt.
Als je je oor tegen box legt hoor je wel te trafo brommen maar dit is zodra je je oor los neemt van de box meer te horen. De woofer hoor je niet.
Deze boxen zijn wel volledig gereviseerd en de test is uitgevoerd met een kort gesloten ingang.
Bij een open ingang of slechte kabel heb altijd wat "aarde" brom.
Groeten,
JohnP
U = I x R, P = U x I of zoiets.

Philips 2x 22RH832, 4x 22RH544, N4506, N4520, 2x N6330, VR2340
2x AXYS Repro2, Panasonic AG7750, JVC GY-DV5000, JVC BR-DV3000
DSP_man

31 aug 2015, 12:03

Hi John

Bedankt voor de feedback!
Ik heb hier momenteel 4 x 544/00R en 1 x 544/50R staan en geen van de 5 bromt.
Interesant, daar ik namelijk het weer geprobeerd heb met die 4” kleine midrange/woofer die een magnetisch shield heeft. Ik heb deze keer de twee draden vlak voordat ze de spreekspoel ingaan kortgesloten, in plaats van waar de terminals zijn, en zekering VL410 eruit gehaald (box ingeschakeld natuurlijk) zodat alleen het magnetisch veld van de E-core actief is. Nog steeds brom, oor tegen de kortgeloten 4” speaker cone (of zelfs a beetje verder weg) als de 4” speaker zelfs ~20cm van de E-core transformer zit, word luider naarmate je het dichter naar de trafo brengt. Ik heb het zelf door iemand (electronisch savvy) anders laten horen, daar we bijde er verbaast over waren. Dit is dus het venomeen dat ik denk er aan de hand te zijn met mijn 544s - het feit dat de E-core zo dicht bij de magneet van de woofer ligt. Oh – en als ik de box uitschakel, geen brom meer (in the kortgeloten 4”)…

Mischien ligt het verschil tussen de transformatoren? Die van mij brommen mechanically helemaal niet, maar mischien heeft hij een andere (grotere?) H-veld? (Het heeft geen shield erom heen.) Dus ik kan het verschil niet verklaren – tenzij de trafo dus anders is als die van jouw 544s, differently sourced – deze 544s waren gekocht in Zuid-Africa – maar ze hebben wel “Made in Holland” sticker op de achterplaat (en ik dacht dat ze in Belgium in productie waren?). Zou dat kunnnen?

Of jij heb meer achtergrond kabaal dan ik? :lol:

Maar ik heb dus (nog) wel hetzelfde probleem.

John, als je het niet te veel moeite is, kun je mischien dezelfde experiment met een ander loudspeaker uitvoren – met kortgesloten terminals? Ik ben benieuwd!

Ik wil nog wel een beetje met wat metalen shielding spelen, maar anders moet ik het in de “too hard” basket leggen als het een fundamenteel probleem is (trafo te dicht bij woofer magnet) en het op te lossen met de eerder genoemde (post do aug 27, 2015 8:45 pm ) mogenlijkheden.

Groetjes,
Plaats reactie