Brom 544

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

Thomas
Site Admin
Contacteer:

30 okt 2013, 00:43

Zijn de overige elko's ook vervangen of alleen de voedingselko's? Want dan mag je 't eigenlijk geen revisie noemen vind ik... Meer een plaatselijke facelift :)
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Nachbi

30 okt 2013, 22:03

Alle elco's zijn vervangen, ook de voedingselco's.
famu
Contacteer:

30 okt 2013, 22:13

<< nmiddels een stapje verder: de brommende 544'ers brommen niet als ze gevoed worden door een noodstroomapparaat (ups). Brommetje lijkt toch uit de voeding of bedrading te komen. Suggesties? >>

Dan zou ik eens naar de aarde kijken. Is de 544 geaard? De eerste versies hebben wel een randaarde contactdoos in ieder geval.

Frans
Mijn 541 uit 1987, later gekocht 585 (nu bij de PC) ,586, 587 . 544 met Chris 2012 electronica (onder test). FB821, gemodificeerd, FB850 en Elipson 1303. Quad 44/405.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

30 okt 2013, 23:09

famu schreef:<< nmiddels een stapje verder: de brommende 544'ers brommen niet als ze gevoed worden door een noodstroomapparaat (ups). Brommetje lijkt toch uit de voeding of bedrading te komen. Suggesties? >>

Dan zou ik eens naar de aarde kijken. Is de 544 geaard? De eerste versies hebben wel een randaarde contactdoos in ieder geval.

Frans
MFB boxen worden niet via de netspanning geaard. Maar...
motoindo schreef:Verder zou ik de centrale aardingslip - die bij het ingangsprintje - goed checken want daar komen vaak allerlei exotische kraak, reutel en brom klachten vandaan wanneer de draadjes niet goed gesoldeerd zijn.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
famu
Contacteer:

31 okt 2013, 22:19

Ik heb net mijn eerste setje 544's en zie nu dat die inderdaad geen randaarde heeft.
Wat gebeurd er als je de stekker in het stopcontact (ok wandcontactdoos) , oftewel fase en nul, omdraait?

Frans
Mijn 541 uit 1987, later gekocht 585 (nu bij de PC) ,586, 587 . 544 met Chris 2012 electronica (onder test). FB821, gemodificeerd, FB850 en Elipson 1303. Quad 44/405.
esgigt

31 okt 2013, 23:48

Als de 544's in orde zijn, niets ongewenst. 8)
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
JohnP

01 nov 2013, 01:08

famu schreef:Ik heb net mijn eerste setje 544's en zie nu dat die inderdaad geen randaarde heeft.
Wat gebeurd er als je de stekker in het stopcontact (ok wandcontactdoos) , oftewel fase en nul, omdraait?

Frans
Niets, via de transformator wordt de spanning verlaagd/omgezet en via een brugcel (4 diodes) omgezet in gelijkspannig en afgevlakt met een elco.
Hierna is er geen fase meer maar een vlakke gelijkspanning waardoor dit geen fase effect meer heeft op de rest van de schakeling.
Groeten,
JohnP
U = I x R, P = U x I of zoiets.

Philips 2x 22RH832, 4x 22RH544, N4506, N4520, 2x N6330, VR2340
2x AXYS Repro2, Panasonic AG7750, JVC GY-DV5000, JVC BR-DV3000
DSP_man

13 aug 2015, 04:17

Hallo,

Is dit ooit opgelost? Ik heb hetzelfde probleem.

Bedankt,
Harrie
Contacteer:

13 aug 2015, 16:45

hoi DSP_man,

dit kan een mogelijke oorzaak zijn :
motoindo schreef:Verder zou ik de centrale aardingslip - die bij het ingangsprintje - goed checken want daar komen vaak allerlei exotische kraak, reutel en brom klachten vandaan wanneer de draadjes niet goed gesoldeerd zijn.
succes :wink: grt, Harrie
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
sjonny

13 aug 2015, 16:59

goede middag,

Ik heb dit bij mijn 6544 ook (trafo bromt ook behoorlijk).
Nieuwe rubbers onder trafo helpt een beetje maar ik denk om de massa/aarde als sterpunt uit te gaan voeren en een s goed kijken naar de bedrading want daar pikt deze de brom op signaal en voeding zitten tegen elkaar aan en dat is ook niet zo gunstig.

john
Eeeeeuh das ook leuk maar waar zal ik nu eens aan beginnen?
Steerpike_jhb
Contacteer:

13 aug 2015, 23:05

Sorry, I must reply in English, by Dutch is not very good:

My two 545s also hum, even with no audio connection.
I discovered this is inevitable with the way they are designed: If I physically unscrew the amplifier module and move it about 20mm to 30mm away from the transformer, the hum vanishes.
This suggests the circuitry is not well shielded from the leaking magnetic field of the transformer.
A mu-metal shield would help, but it is difficult to obtain.
I am going to try a hum-bucking coil.
"What did you do with your Philips today?"
Remi

15 aug 2015, 09:08

the influence of a leaking magnetic field will not be the cause of the hum. If so all of the MFB's of this build would suffer from it but they don't.

Brom in MFB's is uiteindelijk meest waarschijnlijk het gevolg van een breuk ergens, soms moet je er aardig naar zoeken
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
DSP_man

15 aug 2015, 10:06

Bedankt Harrie, sjohny, & Steerpike_jhb voor julie input!

(sorry – dit is een beetje lange post… en mijn Hollands is niet zo goed meer na meer dan 30 jaar in Nieuw Zeeland (NZ) te wonen… :oops: )

Vergat te zeggen dat dit een /00R model is, gekocht in Zuid-Africa, maar de hoofd print is meer zoals ie gereproduceert is in Service Manual /50R/65R. En deze zijn van een vriend (die ze niet meer gebruiken - nouw daar is hoop!), die ik belooft had ze niet uit elkaar te halen… (Yeah…. Right! :lol: ) Zo, ik heb niet zoveel gedaan dan als ze van mezelf waren (MFB boxes zijn haast niet verkrijgbaar in NZ – laatste keer dat een paar geadverteerd waren in NZ’s Marktplaats equivalent auction website (544’s) was bijna 2 jaar geleden...

Ik heb een beetje Scherlock Holmes gespeeld met de boven genoemde constrictions, en het volgende geconstateerd:

Harrie: shorting de collector van TS425 naar de signal 0V blijft de brom precies hetzelfde. Dus alles voor TS425 is niet de oorzaak – including dus ook de MFB picker-upper met zijn voorversterker.

Sjonny: (what is a “6544”?) het is niet de mechanisch geluid van de transformer – als ik de 8-pin plug naar de woofer / squacker/tweeter losmaak terwijl de 544 aanstaat, verdwijnt de brom. En het is ook niet electrisch: de brom is aanwezig voor ong. 0.5 to 1sec wanneer de 544 uitschakeld via de timer circuit, totdat de eind versterker ‘dies’. Dus dat betekend het is ook niet bv de gelijjkrichter elco C588, en ook niet de help supplies +2, +3, daar die geschakeld zijn via de relay (deze 544’s zijn stock-standard, nooit (behoeven) gerepareerd. Zelfs de rubber band rond de 8” woofers zijn nog erg zacht…)

Ik denk dus dat het inderdaad aan de bedrading naar de woofer ligt in verhouding van de transformer, zoals sjonny dat all aangaf ,e.g. een koppeling tiepe probleem. Het karakter van de brom geeft dat ook weg: de brom klinkt “open” e.g. je kun harmonics horen. Kopeling (inductive, capacitive) is beter bij hogere frequencies, terwijl conductive brom het meer evenwichtig is – zo dat heeft een tendensie om doffer te klinken.

Steerpike_jhb: OK. Ik heb geen 545 (would love to! ), en heb ze nooit bestudeerd, maar mischien kan je iets oppakken als je dit leest (you can send them to me and I’ll will have a look at them, LOL! :D )

De brom word minder op een van hen (maar nog steeds te sterk - ik gebruik ze als computer speakers op m’n desk, ze zitten ong 80cm van m’n oren) als de deur helemaal open gezet word. Dit suggest coupling van de transformer naar de woofer draaden (die naar de spreekspoel gaan) – als beweging van de grijze sleeve waar alle draden in zijn het niet beinvloed.

Om het brom probleem een beetje beter te besporen heb ik een 2de luidspreker (een 5” midrange tiepe) genomen en met een draad kortgesloten, en als je die draad in de buurt van de transformer legt als a “sniffer” terwijl de 544 aan staat - op dezelde plekken waar de cable kluster ligt - kun je ongeveer hetzelde brom geluid horen – natuurlijk is er een verschil tussen de 8” woofer en deze 5” speaker in terms van freq response en sensitivitie. Als je die draad in elkaar twist en het tegen de transformer legt, kun je niks horen – geen lus, geen induced EMF, dus geen brom. Dus ik denk dat het een lus is, tussen de bedrading van de 8” woofer naar het aardpunt, en naar de uitgang van de versterker, die het magnetisch veld van de transformer oppakt. De uitgang van een versterker, waneer die aanstaat, heeft lage impedance, en dat heeft natuurlijk signal earth ook, dus een magnetisch veld kan een EMF opwekken als dat aanwezig is met een circuit tusses deze twee punten – genoeg om een brom geluid te reproduceren in een luidspreker zoals ik dat hoor bij de 544’s. Incidentally, de brom is een beetje luider op de ene 544 in vergelijking tot die andere.

Wat ik gedaan heb is die 2nd luidspreker aangesloten aan het uitgangspunt van de bas versterker, op dezelfde punten als waar de 8” woofer is op aangesloten - op de grote print plaat tussen punt “C23” en het aard punt “C11/C12” - met z’n eigen decoupling cap natuurlijk - maar zonder een lus, met collector van TS425 kortgesloten, en de 8-pin plug naar de woofer/squaker/tweeter uitgetrokken, en luister of ik daar brom door hoor. Dat was er dus.

Maar als ik de 2nd speaker’s aansluiting van “C11/C12” verander naar “C19” op de PCB, de brom is volledig verdwenen. In feite, als ik de 2nd speaker’s return aan elk punt van die earth buzzbar aansluit near C19 / C11, is er niets te horen (anders dan het zacht geruis van de bas amp) - zelfs als ik de return aansluit op de buzzbar naast “C11/C12”, is er geen brom (dus wanneer het aangesloten is op C11 – brom, op de buzzbar 5mm next to it – geen brom). Ik heb daar momenteel geen verklaring voor, daar het toch redelijk “ver” is van de transformer om hum op te picken. Ik can niet zien van de PCB diagram hoe de buzzbar is connected tot de earth track. Wel constateerde ik dat de xformer’s scherm op punt C11/C12 is aangesloten. Maar dat verklaard niet waarom er brom is op dit punt, en niet op de buzzbar… (iemand enig idee?)

Dus een possible oplossing is om de woofer’s earth retrun aan te sluiten aan bv. C19 earth punt (reroute it). Maar dat punt is wel verder weg van het centrale punt waar de +1 57Vdc voeding is, so niet ideaal. Of connect het tot de buzzbar.

Ik moet zeggen dat Philips beslist wel op de hoogte van (aard) lussen was, gezien daar de draden bij elkaar zitten en special gerout zijn om geen open lussen te maken. De draaden naar C535 (woofer decoupling elco) zitten bij elkaar in a sleeve – ik kan naturlijk niet zien of ze getwist zijn – dat kan nog een verbetering worden. Maar als ik die sleeve beweeg, is er geen vershil in the brom te horen, dus denk ik dat dat een minder effect geeft.

Incidentally, de 8-pin speaker connector’s wiring is niet hetzelde als aangegeven in de Service Manual /00R/15R, of /50R/65R. Ik heb (top to bottom):
Pin 1: Tweeter
Pin 2: GND (ik neem aan voor de tweeter)
Pin 3 Midrange (gebruikt pin 2 as return)
Pin 4:LED
Pin 5: GND voor woofer
Pin 6: Woofer
Pin 7&8: MFB

Het tweede dat ik zoals gezegt dus uitvond is er is een verschil met de brom met de deur open en dicht (met een van de 544’s, met die andere maak het niet uit) – de brom word zachter en het karakter wat ‘donkerder’ met de deur open. Ik weet niet hoe de bedrading is gedaan van die 8-pin connector in de aucoustice woofer kamer naar de woofer’s voice coil – de draden moeten getwist zijn, dan is er geen problem. Maar als ze niet getwist zijn, is de kans groot dat an H-veld word opgepakt als de deur sluit, daar de transformer dan eigenlijk heel dicht tegen de 8-pinner connector is. Weet iemand hoe dat gedaan is? Ik heb nog aan fotos bekenen op de web, maar niets concluderend gevonden.

Als m’n vriend ze nog willen opknappen (of verkopen aan mij! :) ), kan ik deze veranderingen aanbrengen, en hopeljik het dan opgelost te hebben.

Groetjes,
Steerpike_jhb
Contacteer:

15 aug 2015, 11:42

Remi schreef:the influence of a leaking magnetic field will not be the cause of the hum. If so all of the MFB's of this build would suffer from it but they don't.
Do you possibly have any other explanation?
The hum vanishes when I move the amplifer module a couple of centimetrs further from the transformer.
Thomas tells me that all 545s that he has heard DO hum to a certain degree.
"What did you do with your Philips today?"
motoindo
Contacteer:

15 aug 2015, 12:25

Steerpike_jhb schreef:Thomas tells me that all 545s that he has heard DO hum to a certain degree.
Yup, same here. Maybe Hans could shed some light on this ?
Plaats reactie